Hästskötarexamen panik!!
Hej!
Om några veckor så är det dags för mig att göra hästskötarexamen och pluggar för fullt. Tror att jag har koll på dem flesta sakerna som man ska kunna men fodret skrämmer mig. Då jag har förstått att fodret har en stor roll. Då man ska kunna känna igen fodret och deras egenskaper, hästens närings behov, foderstat, foderanalys. Det har jag ganska bra koll på men när det gäller fodersmältningsanatomi och fysiologi så har inte lika mycket koll. Då jag undra ifall dem menar att man ska kunna namn på magsmältningens delar alltså( deras olika tarmar, magsäcken, levern, njurar, foderstrupen, spottkörtlen eller menar dem själva processen av matsmältningen alltså( ifrån dem tuggar till fodret lämnar ändtarmen?
Snälla någon som vet:) Jätte tacksam för svar:D
Jag tog Hästskötarexamen i april 2007 på Dingle Naturbruksgymnasium
Då skulle man kunna se skillnad på de olika sädesslagen (havre, korn, vete, råg), se om ett var bra eller dåligt (vilket skulle du fodra med?, fanns 4st att välja mellan), tror fodersorter som betfor, vetekli, linfrö var med också och hur du skulle ge det till hästen. Samma med sädesslagen.
Matsmältningsorganets olika delar var inte med, men kanske kan vara det… vet faktiskt inte. Du ska däremot veta vad som spjälkas var och hur upptaget sker, så ett hum om vad som händer från att hästen tar en tugga till att det kommer ut som avföring ska du kunna (vilket i och för sig innebär att vissa delar ska du veta vad dem heter).
Antar att du tränat på att longera korrekt och kan rida alla typer av hästar i form alt. kunna köra en häst korrekt i form och köra vägarna korrekt. Samt att hästen du ska rida alt. köra är väl ryktad och inget skräp i svansen eller manen, samt att hovarna är väl kratsade.
Manen ska du kunna knoppa, minst 5 knoppar ska vara gjorda om jag inte minns fel. Tror jag hade en halvtimma på mig att göra i ordning hästen, hämta utrustningen, rykta, kratsa, sätta på utrustning korrekt och knoppa. Jag avlade körprov så jag minns inte om jag fick 5 min extra tid på mig eftersom det tar längre tid att sela än häst än att sadla, minns det lite dåligt tyvärr.
Vad har du fått för anvisningar för övrigt???
Lycka till 🙂
Hälsningar Helene
Varma Hälsningar Helene Andreasson 
Okej tack:)
Har fått några anvisningar och kollat runt lite men alla tycks säga olika men ja man får väl ta det som det kommer och läsa om det mesta:D
Ser att jag inte skrivit ut efter sädesslagen, att det handlar om hö som är bra eller dåligt (vilket skulle du fodra med? 4 sorters hö att välja mellan).
Okej, det är bättre att vara för påläst än att man står där och inte kan det som frågas om. Det kostar ju trots allt ganska mycket att göra hästskötarexamen 🙂
Varma Hälsningar Helene Andreasson