Sätta igång häst
Nu är det så att hästen har stått hela vintern och ska delta i en del aktiviteter till sommaren. Jag behöver lite hjälp med hur jag ska göra för att få upp hästen i bra kondis tills dess, oerfaren som jag är. Jag red från att jag var 5 på Shettis och sedan på arab tills 11 års ålder (vid 11år ca 6 gånger de året) så jag har glömt en hel del. Jag börja på ridskola (MCR-Malmö Civila Ryttarförening, Jägersro) denna terminen på nybörjargruppen, efter ca 6 gånger sa läraren att jag fick flytta upp en grupp för jag var för bra för den. (Ändast skritt och trav med bommhoppning mm) Så nu galopperar vi och hoppar riktiga hinder. Men hästen som ska användas i sommar har gått på ridskola samt 4H gård ganska mycket. (Hästen är äldre) Så snäll är den men där är humör i henne, vilket jag som orädd ryttare gillar :) Så har ni något tips eller någon övning man kan göra för att få i gång henne samt olika saker så jag får känna på henne så mycket så möjligt i olika lägen. Vi kommer rida mycket i skog och ute på ängar då ridbana inte finns tillgängligt. Stor C eller liten D är hon

Det bästa är att dela upp det i en tidsplan. Har hästen tappat muskler? Och hur pass länge har den stått? Utifrån det så tycker jag det är bäst att göra en tidsplan där du delar upp det i veckor. Har hästen väldigt dålig kondition och lite muskler så tar den givetvis längre än om hästen "bara" behöver få upp flåset igen. Detta är något du själv får avgöra.
Min häst stod till och från hela vintern, så jag gjorde en 6 veckors plan där jag varje vecka gick ett steg längre. Jag började med en vecka med långa uteritter och lätta, lösgörande pass på paddocken för att få henne "att vakna till liv" ;). Efter det så gjorde jag mer och mer. Min ponny hade dock inte förlorat sin kondition och behövde helt enkelt bara "vakna". Vi tog det ändå rätt lugnt eftersom hon var rätt stel. Är du intresserad av att läsa om planen så kan du läsa hela HÄR.
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Muskler är där gott om men kondisen är lite dålig. Hon har stått hela vintern tror jag det var.
Nu har jag fått hem gammeltanten! Nu ska bara utrustningen komma sedan är det konditions träning som gäller :)

#3 👍
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."