Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 27804 ggr
Sussi
1

Rida + vaccination

Hur är det egentligen med att rida efter att hästen har blivit vaccinerad? Har hört allt från att man kan köra på som vanligt till att hästen kan få härtmuskelkramper-nånting om man rider som vanligt efter vaccination. Gäller influensavaccinet.

Åsikter?

Min blev vaccinerad för en vecka sedan och jag är osäker på hur jag ska göra efter vaccinationen.

PimTheGreat
0

har låtit min häst vila dagen den vaccineras och dagen efter. sen har jag ridit som vanligt

Snuttan2
0

en vecka lär räcka, du kan nog rida honom utan problem ;)

tessa
0

Jag har hört av vet. att man ska ta det lugnt de närmsta dagarna efter vaccination, inte anstränga hästen utan bara låta den ta det lugnt.. "åka häst" helt enkelt, om man nu väljer att rida, - och då typ, välja att skritta ut i sådana fall..

Sussi
1

Jag har ridit henne väldigt lugnt i sakta skritt denna vecka med två dagars vila. Glömde dock bort mig igår, hon var rejält svettig när vi kom tillbaka från ridturen, fick lite blickar i stallet Oskyldig

Men varför är det man ska ta det lugnt egentligen och varför får de inte svettas? Vad kan de få för fel?

Har ju hört att de kan reagera som om de blir förkylda men om man inte märker något på sin häst, ska man fördet ta det lugnt?

Lite frågvis idag, ja ;)

Snuttan2
0

Varför beror kanske på vad för vacination det är? - Snuttan gissar…
Men jag kan tänka mig att det arbetar sig bättre egenom kroppen eller att det även kan vara farligt på något vis att man anstränger sig medans kroppen anpassar sig till det nya vacinet, men vet inte, spånar bara…

Mixie
2

Vaccin är ju en del av sjukdommen man sprutar i hästen för att den ska bilda antikroppar eller något liknande, som i sin tur gör hästen "imun" mot sjukdommen, vilket innebär att dom kan få viss symptom. Dom ska inte heller svettas för då svettas dom ut vaccinet :)
Är vad min veterinär säger i alla fall och honom litar jag på till tusen ;)

//Mickan

Snuttan2
0

Det låter ju logiskt, så jag sväljer det med :)

Sussi
0

#6 Just vad jag hört, det är väl därför de kan får liknande symptom och ska helst vila.

Vet du hur länge man ska vänta med att rida dem svettiga?

Mixie
0

#8 jag brukar för säkerhetens skull låta dom vila minst dagen efter, därefter skritta/jogga 2 dagar (om inte hästen har usel konditon eller svettas lätt av annan anledning, då får dom stå 2-3 dagar) sen är det väl bara köra på!
Ett tips är att tempa 2 dagar morgon och kväll (om man har möjlighet annars helst morgon) och fortsätta 3-4 dagar efter vaccinering så har man lite koll på reaktioner :)

//Mickan

binni
0

jag vaccinerade min ganska nyligen och vet sa då att "han bör vila dagen efter"

Ida_79
0

Enligt min vetrinär.. rida lungt i 3 dagar,inget ansträngande,el så hästen blir svett.. Sen när dom 3 dagarna gått kan man rida som vanligt igen. Min pålle är väldigt känslig när det gäller vaccin. Dagen efter han fick sin spruta sist så rejsade han i hagen så han blev både trött o svett.. På kvällen hade han hög feber o dagen därpå.

jn84
0

Nu när vi vaccinerade Pedro så sa vet tre-fyra dagars vila så då skrittades han en kort runda om dagen. Sen har han gått som vanligt.

Cavello
0

Disa vilade i 4 dagar efter sin vaccination.

svampi
0

Han har blivit vaccinerad idag. Han ska få stå hela helgen, och på månda så är det ju nybörjar grupp så då går det ju inte så vilt till…

Zahara
0

de ska hälst inte ridas så de svettas på en vecka sen är det lugnt i gen :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

SofiaGenne
0

Tar det lugnt 1-2 dagar efter vacc, (ev vila) sedan rider jag på lite mer igen

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

sofiiea
0

vi brukar skritta i 3 dagar…

tessa
0

Mina pållar blev vaccinerade mot botulism resp. hästinfluensa idag, och självklart fick de vila.. kommer låta dom ta det lugnt de närmaste dagarna och tempa dom varje dag. Hästinfluensa cirklar i trakten, en ridskola har fått stänga sin anläggning tills vidare så jag tänker låta mina pållar ta det lugnt och vara uppmärksam på både smittan och vaccínationen..

muirab
1

Då jag vaccinerat mina har dom endast blivit skrittade en vecka. Får enligt min veterinär inte svettas.

nannan
7

Hästen kan ridas och tränas efter vaccination. När veterinären säger att hästen bör ta det lugnt, betyder det att hästen inte får ta ut sig. Detta är aktuellt för galopphästar och travhästar som går otroligt mycket hårdare än våra ridhästar.

Hästen får alltså inte bli genomsvettig, men ett "normalt" ridpass är absolut inget farligt. Däremot kanske man inte är med på en hoppträning eller går ut och konditionstränar dagarna efter en vaccinering. ;)

hanna1418
0

Som jag har hört ska man skritta i 1-2 dagar och sen rida som vanligt det som kan hända är att vaccinet går in till hjärtat på hästen och så! Men i 2 dagar får dom inte bli överansträngd att dom flåsar och blir svettig och om man är rädd att det ska bli så skritta bara då.. Och om det är varmt ute och hästen är svettig gör det inte så mycket det är väl mest om den svettas över att bli ansträngd hoppas det hjälpte såg nu att det här skrevs 2007 men det är väl kanske någon som är och söker som jag och hittar ett gammalt inlägg!! :D

Tusen
0

#20 Sant! Exakt det säger de flesta veterinärer. Ridhästar tränar aldrig så hårt (speciellt inte fritidshästar), så det är bara att rida på som vanligt. Är man orolig räcker ett par dagars lugnare träning.

Hannna
1

Vaccinet kan inte gå på hjärtat och man kan absolut inte svettas ut vaccinet eller antikropparna. Däremot kan hästar bli sjuka av vaccinet. Man rekommenderar inte hård ansträngning i samband med vaccination då detta kan påverka hästens svar mot vaccinet. Kroppen är "upptagen" med andra processer, typ återhämtning efter hårt arbete. Och med hårt arbete räknas upp emot mjölksyra tröskeln-alltså maxpuls. En häst som går grand prix dressyr eller världscupen i hoppning kommer ej upp i maxpuls.

bunnyheart
0

Jag brukar vänta i 3-4 dagar, det säger iallafall vår veterinär :).

Jag brukar annars skritta min häst, men inget ansträngande arbete!

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."