Kurs i Långa tyglar
Söndag den 19 maj håller jag kurs i konsten att träna sin häst från marken med långa tyglar. Läs mer på min fb-sida
https://www.facebook.com/events/499839993386419/?fref=ts
Välkommen!!

Hade gärna läst mer men har inte facebook så jag kan inte se sidan.
Skynda långsamt så går det fortare.
Bara typ 120mil från mig… :/
Säger som #1
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Ja, det är ju kul att allt som jag vill vara med på händer precis samma helg… Är redan uppbokad. Kommer kursen anordnas någon mer gång?
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag hade verkligen velat gå en sån här kurs. Har heller inte facebook så jag vet inte var den är, men är det nära mig skulle jag gå (fast inte så troligt för det verkar aldrig hända något roligt häromkring)
Fast om ni kollar profilen så kan ni ju gå direkt in på hemsidan och kolla 😉 Där finns det också information.
lurvponnyn.vimeddjur.se

#6 jag blev inte så mycket klokare faktiskt. Bloggens senaste inlägg var från december. På hemsidan fick jag veta att hon bodde i skåne, så där antar jag att kursen hålls, men det var svårt att hitta och läsa på sidan för på många ställen låg texten dubbel.
Lustigt, jag klickade på länken på första sidan och sedan fram i kalendern till rätt datum så höll jag muspekaren över långa tyglar kursen så var det samma information som på fb.
lurvponnyn.vimeddjur.se
lurvponnyn.vimeddjur.se
Ta nu inte illa upp men vad är vitsen med att träna en häst på lång tygel utan däckel? Vad kan man göra på lång tygel som man inte lika gärna kan göra vid töm/-körning/-longering/-dressyr? Måste vara bra mycket större risk att trassla in tömmarna om man har dem fria än då man använder däckel.

#10 Man använder inte tömmar utan långa tyglar, mycket kortare än tömmar.
Skynda långsamt så går det fortare.
#11 Så det är enda skillnaden?

#12 då du inte har tyglarna genom en däckel så kan du reglera dem mer exakt både i höjdled och som ledande tygeltag. Du kan även använda tömmens tyngd på ett annat sätt. Andra som faktiskt hållit på med detta kan nog förklara med ingående :)
#13 Fast vid korrekt tömlongering sitter inte innertygeln fast heller. Man trär ju tömmen genom bettet och fäster i däckel eller så kan man även fästa innertömmen direkt i tömmen. Även här använder man sig av tömmens tyngd. Fördelen är att man slipper trassla till det med yttertömmen som sitter på plats. Så det måste väl vara något annat som skiljer?

Ja du slipper en stor härva med tömmar i handen när du går vid hästens sida och kan byta sida utan att göra några omkopplingar
Gå kursen så får du se ;)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#15 Sant!
#16 Ser ingen vits med att gå en kurs som jag inte förstår meningen med.
#14: Fast arbetar du på långa tyglar tömlongerar du inte heller, utan snarare arbetar hästen som i ridning med alla rörelser som hör till där.
Inte som tömlongering alls, utan snarare som vanlig tömkörning á la Anders Eriksson. Fast utan däckel, annan placering och ett annat träningssätt.
#18 Haka inte upp dig på vilket ord jag använder. 😉När man säger tömlongering eller tömkörning så tror de flesta att man antingen bara kör rakt fram eller snurrar runt på en volt. 🙂
Jag menar just på det sättet Andres Eriksson gör. Om man kan få hästarna att gå både skänkelvikning, öppna, sluta osv vid tömlongering/tömkörning så är risken för att trassla ihop sig i tömmarna mindre då. Och om det inte är mer skillnad än att man saknar däckel vid arbete på lång tygel/töm så tycker jag nog att tömkörning/tömlongering är enklare.
#19: I min värld är tömkörning och tömlongering två olika saker, inte varit med om någon som satt likhetstecken där emellan så därför hakade jag upp mig på det. Eftersom jag inte visste att det var tömkörning du syftade på.
Fast trasslar du ihop dig med tyglarna du har när du arbetar på lång tygel gör du det rätt bra. Använder själv ett par gramantyglar när jag jobbar min häst på det sättet.
Tömkör honom lite också, men då jag arbetar rätt mycket med hjälp av klickerträning är det enklare att göra det med långa tyglar då jag är närmare hästen och enklare kan ge belöning då. Jag känner att jag lättare kommunicerar med hästen när jag arbetar med långa tyglar än när jag tömkör, men det är ju olika vad man trivs bäst med.
Så vill du tömköra och trivs bra med det är det ju jättebra, men andra trivs bäst med att arbeta med långa tyglar och då är det ju bra att det finns kurser att går för oss.
#20 Ja, ibland blir det begreppsförvirring eftersom många ser tömkörning som att man bara kör rakt fram längs en väg eller liknande. Ett annat ord skulle behövas för dressyr på töm. Nu var jag inte ute efter vad som var bäst egentligen utan mer vad som skiljde dessa olika arbetsmetoder åt. Men självklart gör man det man trivs bäst med.
Man kan i princip göra samma saker i tömkörning som i långa tyglar. Som tidigare sagts så går man närmare hästen och får mer "ridkänsla" eftersom man har direktkontakt med hästen på ett annat sätt än med tömkörning. Att man inte trasslar in sig är ju en träningssak precis som att kunna vara mjuk i handen och hantera ett spö.
Långa tyglar är en träningsform som förbättrar sin egen känsla för takt och form. Man måste lära sig att vara oberoende i kroppen/handen/fötter. Bra att kunna variera sin träning och bra motion!
Jag har lärt mig detta av Philippe Karl som använder däckel ibland även när han tränar nära hästen.
Glömde säga att nästa kurs i Långa tyglar är den 15 juni. :-D
Information finns både på min hemsida och min facebooksida.