Vildsvin

Det där är nog inte vildsvin. Ser inte ut så där riktigt.

Det är nog rådjur eller älg det som du har foto på.
rådjur ser det väl ut som…?
Tack och lov så har vi inte några vildsvin här nere.

Nej, men det har vi. bonden har börjat mata dom så att dom inte ska gräva upp hans åkrar och stanna kvar i skogen. Vilket dom inte gör ändå. Dom springer här utanför och blir bara fler och fler. Hörde om ca 75 st nu.

75 st
1 april skämt elr ? 

vi har väldigt gott om dom här i norra skåne. så länge dom håller sig borta från mig och vägen jag kör på har jag inget emot dom! =)

Nej då det var inget aprilskämt. Vi har så många. Det är ca 3 flockar av vildsvin. 13 st är skjutna nu.

Jag kan tänka mig att gejsa skulle önska att vildsvinen var ett april skämt. Då skulle de vara borta nu. hihi
Usch, inte skojigt för dig det där.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nej, jag bävar för när ungarna börjar gå omkring nu också som föddes för ca en månad sedan. Bara snön försvinner så börjar dom väl knata omkring. Vi kommer iaf inte våga ha dom ute på sommarbete. Vi får ta in dom nattetid har vi bestämt.

Du får väll göra som dom i norrbotten skjut och håll tyst, jag hörde att inga rovdjur var etablerade i norra Sverige på grund av tjuvjakt
Är inte vildsvin gott?

Men dom skjuter ju för fullt. Själv vill jag inte ta licens och skjuta dom. Jo köttet är gott. Smakar som gris men mer mört. Men man måste lämna in det varje gång för att kolla trikiner. Dom är livsfarliga om man får i sig. Då dör man sakta. burr.

Vad laglydig du är, varför tror du det inte finns varg i norrbotten? Katt mat då

Ja, jag är inte bara laglydig jag är djurvän också. Nej, fy fan tänk om dom blir sjuka då. Katterna alltså.

Jo, jag gillar katter också och det räcker med fågelinfluensan, ja du får bränna vildsvinnen helt enkelt, men bort ska som för som hör inte till den svenskafaunan

Nu kommer dom bara att hålla efter dom inte utrota dom. En ny jägargrupp som bor inte långt ifrån oss ska ju också börja mata dom. Så vi kommer att bli omringade av vildsvin till hösten tyvärr. Dom fattar inte att dom kommer att stanna kvar och föröka sig mer pga att dom får mat framdukat. Eller också så skiter dom i det helt enkelt. Bara dom får sitta och skjuta dom.
Vi har också gott om vildsvin här i Blekinge. Men jag tillhör en i skaran som även jagar dom! Har skjutit 6 st, så jag är en hemsk människa. Men man kan hålla vildsvinen på en bra nivå om man ser till att skjuta "rätt" grisar i flocken. Det sämsta man kan göra är att skjuta bort ledarsuggan ( vilket tyvärr många jägare gör i tron att det är storgalten dom skjuter på) för då får man en flock "hulligan"grisar som springer och hittar på hyss. Ska ut i kväll o passa på svinen! Att fodra grisarna kan vara en bra idé om man gör det på rätt ställe. I våra trakter är inte vildsvinen till några problem för någon sedan vi började fodra dom inne i skogen en bra bit från gårdar och åkrar. Ska man fodra måste man göra det dagligen eller ha en automat, annars kan dom bli jobbiga.

#16 Du har fattat det hela man får ta det i eget gevär

# 17 jag hade oxå velat bli jägare, men jag tror inte jag hade kunnat skjuta ett rådjur faktiskt…

Ja, nu menade ju jag att jag inte hade licens eller ens ett gevär. Så sätta mig och skjuta dom är lite vanskligt.
Jag har faktist bett jägarna i vinter att skjuta av dom för att dom är så många. Men felet ligger i att dom har börjat mata dom så nära oss. Och dom andra som ska börja mata är precis vid vår ridväg. Det är en sommarväg som är avstängd vintertid med bommar. Dom hyr en ladugård där dom har intrett och kan sova när dom ska jaga. Dom kommer nämligen från Södertälje dessa jägare som jagar hos oss. Dom hyr in sig här bara. Så dom sa till mig att dom skulle göra ett hål i ladugården och sitta där inne för att skjuta vildsvinen precis utanför. Och det är ju precis där vi rider. Så vi kommer ju inte att kunna rida där troligvis efter att dom har lockat till sig vildsvinen dit också. Det är väldigt tråkigt faktist. Men det skiter ju dom i, bara dom får skjuta lite djur så blir dom nöjda. Om det sedan är fara för mitt liv att rida ut så bryr sig inte dom något. Jag sa att vi kommer inte att kunna rida där då. Då sa dom att dom skjuter ju bara när det är mörkt och då rider ju inte ni. Snacka om inte ha vetskap om djur. Jag sa att dom känner ju lukten och dom kommer ju att vara kvar i närheten alla vildsvinen. Därför kan vi inte rida där ens dagtid.

Äpplen med gift på utfodringsplatserna (och en känsla med en djävul saknas) 

Ha, ha vad du är rolig. Blir mycket gift som jag måste köpa isf. Du tror inte att dom undrar vad jag ska med det till. Sedan är jag rädd för att fler oskyldiga djur dukar under isf.

undrar om inte råttgift i stora mängder hade funkat?

Nej, bevare mig väl. Stackars djur som dör då sakta. Sedan alla rådjur, älgar och fåglar som säkert äter av det. Nej tack! Jag är för djurvän för att döda ett djur. Det får andra göra. Men i så fall med en kula det är mer humant. Usch!
Om ni vill utrota alla djur som är allätare kan ni ju prova. Men det blir en plågsam död för dom. Sen om man skulle få en massa döda djur överallt i skogarna så hade hela naturen blivit förgiftad. Det är nog en dålig idé med gift. Jag föredrar min studsare och ett gott omdöme så är lidandet slut på bråkdelen av en sekund.

Visst hör vildsvinen hemma i våran natur. Men man behöver väl inte överdriva för det. Inte åt något håll.
Jag tror på att mata dem, men detta ska ske lååångt bort från människor och deras vägar.
Be jägarna sätta upp en foderautomat mitt ute i skogen långt från där folk brukar vara. De kan sedan ta sig dit med fyrhjulingar tycker jag.
Sedan tror jag fler jägare skulle behöva bättre utbildning på vad/ vem, de ska sjuta i en flock.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

håller helt med dig nalleballe 86. 
ALLA jägare vet vilka djur som skall skjutas i alla olika arter. Tyvärr kan jag tala om att det är lika mycket konflikter mellan jägare som det kan vara mellan hästfolk + att vi kan lägga till en hel del avundsjuka,, de flesta jägare vill skjuta den största av allt, med andra ord troféjägare. Vi hade dålig med rådjur några år, då jagade vi heller inga för att få upp stammen. Svårare än så är det inte. Vildsvinsjakten är den svåraste, mest tidskrävande och bland den farligaste jakten och det har inte folk tålamod med, därför skjuts första bästa och ofta med dåliga skott, eftersom största delen av jakten bedrivs nattetid. Det är dessa dåliga skott som kan vara dödligt farliga för oss människor om vi träffar på ett skadskjutet vildsvin i skogen. Vildsvin är annars det skyggaste djuret i skogen, det farligaste är när man hamnar mellan sugga och kultingar eller om man överraskar en galt. Suggor harpunerar och galtar sprättar upp. Sjung o prata när ni är ute och rider i skogen så är risken som minst att ni får se en gris.

Ha, ha vad du skräms. Fy fan. Men jag visste det där. Dom har en liten bod precis där dom har matat vildsvinen. Dom öppnar ett litet fönster och sätter ut pipan bara för att skjuta. Ang att missa så vet jag av 13 djur så är minst 3 skadeskjutna. Som sprang iväg och dog på ett annat ställe. Dom kan ju inte gå och leta efter dom nattettid så dom får vänta tills det är ljust ute. Där har dom senare hittat dom döda. Eller halvdöda iaf. Dom har grävt ner dom senare har jag fått höra eftersom det inte går att äta sånt kött. Så jag vet att dom skadeskjuter redan nu. Dom som skjuter dom är djuren är rätt så glada i sprit också så jag kan tänka mig att dom sitter säkert och dricker medans dom väntar tyvärr. men det är ju deras mark så jag kan inget göra åt det mer än att jag våndas och tycker synd om grisarna trots allt.

#26 nej vildsvin är importerade från södra Europa, det är som att plantera in älg i tyskland. Dom vildsvins som finns i Sverige dom är ättlingar till djur som rymt från hägn.
Jag kan bara informera om att jägare också har lagar att följa och en av dom är att inom 2 timmar efter skott måste man ha tillgång till en bra eftersökshund. Följer man inte detta och någon kommer på en så blir man av med licensen på sina vapen och får böter och till o med fängelse. Vi har själva en bra eftersökshund. Den hämtar vi om vi inte själva hittar djuret inom 100 meter från skottplats. Sen går vi 2 pers, en med lampa och hund och en med bössan. Det är lätt att skjuta fel i mörkret och träffområdet är inte stort. Jag skulle aldrig strunta i allt och åka hem om jag inte visste att jag hittat djuret.
Alkohol i kombination med vapen är också VÄLDIGT olagligt!!!!!
# 29 Det låter som ni bör se upp när ni är ute i skogen om det finns så skjutgalna människor där!!!
Vildsvin tillhörde de svenska faunan fram till 1700talet ( kommer inte ihåg exakt) för att sen utrotas. Men de som kommit till våra skogar nu är utsläppta från hägn. De finns i lite fler utföranden nu också både i färg och modell. Vi har "skäck" grisar här, vit/svarta, vit/bruna och helgrå, helsvarta, korta och långa höga och låga, korthåriga och allt möjligt.

#31# Ja, det är så tyvärr. Jag vet allt det där som du skrev. Men vi kan inte sätta åt dom eftersom vi inte är där. Och dricka i samband med jakt är inte ovanligt här i skogarna heller tyvärr. Dom har skadeskjutit både älg och rådjur har jag hört här.
Jakthund till vildsvin har dom inte heller det vet jag. Dom är ju rätt så dyra att få fram eftersom det ska vara en särskild sorts hund som kan ta vildsvin upp och ner. Annars är det risk för att vildsvinet dödar en hund snabbt.

Jasså, då har jag fel information ang hundar då. Tyckte jag läste det på någon jaktsida här på internet. Att det ska vara speciella jakthundar till det ändamålet. Men ok. Jag är inte insatt i detta eftersom jag inte är någon jägare. *ler*
Givetvis går det inte med vilken hund som helst, de ska ha rätt mentalitet inte vara för tuffa och inte för veka. Men i övrigt går det lika bra med en Tax egentligen. Sen är det viktigt att hunden är mogen i psyket innan man släpper den på vildsvin. Svärfar anväde en schäfer förut till eftersök på vilt och en stövare som vi hade till harjakt drev också gris. Jag har oxå läst en massa om hundar, en del nervärderar blandrashundar och så. Men det är ju sånadär Besservisser!

Japp, min ras är bäst, ingen protest. hihi
Nej allvarligt, det är så trist när folk inte kan se en hund för vad den är, en hund. Alla med lika mycket värde. Oavsett rasrena eller blandraser.
Audiatur et altera pars

#8 okej ^^
#17, var bor du ?
jag bor med i Blekinge, men tror inte dt finns ngr här =)
skönt ^^

Det är absolut vildsvinsspår, i Bålsta vimmlar de att de tilloch med gjort repotage just kring det området Linnea har sina hästar.
Mvh Linda

# 36 hunden måste väl vara relativt snabb oxå??? jag tror inte min tik hade hunnit ifrån en ilsken gris om hon träffat på en i skogen.

Nej, vildsvinsspår ser inte ut så där. Det är rådjur.
Ja, inte snackar jag skit om blandrashundar. Har ju två själv. he he

Ja, ung. Det är mer som hål bakom. Och det saknas på byebye sandis foto. Visst att dom kan ha vildsvin där. Har inte sagt något annat men just det där är inte det iaf.
Fotot längst upp på spåret är INTE vildsvinsspår. På vildsvinsspår syns lättklövarna i avtrycket. Det är helt klart rådjur. Jag ska ta ett foto på vildsvinsavtryck, bara jag kommer ihåg att ta kameran med mig nästa gång. Just nu har jag bara foton på hela grisar som inte lever.
Var på jakt i gårkväll, tyvärr började det ösregna och då går inte gärna grisarna ut och så hör man ingenting, så det blev att åka hem igen. Jag gör vad som står i min makt för att hålla ner stammen där jag bor.
# 38 jag bor i Ronneby trakten. Men det finns vildsvin inne i Samhället i Asarum, känner folk som fått tillstånd att skjuta vildsvin i sin trädgård där!!
# 40, ja hundarna måste vara snabba för att hinna undan ett vildsvin. Men vildsvin jagar bara hundar om dom känner sig trängda eller är skadade. Dom springer inte efter långt annars, oftast gör dom ett utfall sen sticker dom. Sen beror det på hunden om den följer efter och retar upp grisen.

Jag såg ett perfekt spår i helgen när vi var ute och red. Men jag har ju inte kameran med mig när jag rider precis. Nu är ju snart snön borta så spåren kommer inte att kunna tas då tyvärr. Men dom som har vildsvin i sina trakter känner nog igen spåren iaf.
Va! Vad menar du med att när det regnar så går inte grisarna ut. Dom är väl ute dygnet runt. *ler* Eller bor dom i grottor? Dom måste väl ha mat ändå. Gillar dom inte att rulla sig i gyttja vildsvin också?
Jo dom e ju ute dygnet runt, men de går inte gärna ut från skogen då det ösregnar. O det med grottor ligger det lite i. Suggorna bygger kojor som ser ut som grottor. De täcker för utgången när de går och äter och lämnar sina små i kojan. Annars ligger grisarna gärna under granar eller i kärrhål och sover dagtid. De grisar som vi har på vår foderplats går ca 2-3km för att äta här, alltså det är inte ofta dom ligger i närheten av foderplatserna utan de letar upp täta planteringar eller kärrhål.

Ja, det likadant här. Dom går rätt så långt ifrån platsen där maten finns tyvärr. För det är när dom går därifrån och tillbaka som dom går vid oss. Annars hade dom inte vandrat förbi här utan stannat kvar därborta vid maten. Fast i ett par månader nu när det var massor av snö så vandrade dom inte långt. Troligtvis var dom kvar vid maten för snön är så djup. I ca en månad nu har dom inte vandrat förbi här. Men dom börjar väl snart igen så fort snön har smält.
Du får väl göra lite osynligt sabbotage på foderplatsen så slutar dom kanske vandra förbi erat!

Hur menar du? Slutar man mata helt plötsligt så irrar dom väl omkring överallt kan jag tänka mig. Nej, dom får väl mata men se till att skjuta av en massa också.

Usch ja! Såg spår i dag med. Har varit och visat för gubben den där stenen där loet hade dödat rådjuret förra helgen. Då var det färska spår från natten där.