Väldigt tänkvärt kring box vs. utedrift
http://friskahovar.wordpress.com/2013/03/20/vill-inte-vara-inne/
Hur håller ni era hästar? Hur tänker ni kring fodringar, motion och annat? För- och nackdelar?
Jag har ju just nu box. Tycker väl det är helt okej, men det är definitivt inte optimalt någonstans. Mina hästar är harmoniska i boxen i upp till 5h, efter 6h så börjar rastlösheten slå till. Jag ser det dels på deras miner när jag kommer ut till stallet, kan inte säga att dom utför stressrelaterade beteenden men dom är inte lugna och harmoniska längre. Ser det klart och tydligt på ordningen i boxen, är dom bara inne några timmar (upp till 6-8h) så håller dom ordning på allt i boxen, därefter så är allt runtdraget/uppgrävt/ner-bajsat osv.
Min önskan är att ha en ligghall som torr och ren liggplats till hästarna. Men att ha ett stall med boxar. I första hand skulle hästarna få gå ute dygnet runt, men med möjligheten för mig att ta in dom ibland (främst för att jag själv tycker det är mysigt att greja med hästarna i stallet men även för sjukvård, separat utfodring osv). Visst finns det nackdelar med lösdrift, framförallt att hästarna kanske går i hagar som blir blöta och då kanske går länge och är blöta om fötterna utan att torka upp mellan varven, även en sådan sak som belastning på marken under vår och höst.
Men jag är lite sån också som tänker att varför måste man ha hästen inne just på natten, så sett så kan väl hästen få gå ute på natten men komma in och vila några timmar på kvällen (när det på vintern är mörkt ute men jag inte sover 9h och därför kan ha hästarna inne så många timmar som passar dom).
Så som jag har det nu så önskar jag att det hade varit mer accepterat att vinteritd ta in hästarna vid 3-5 på eftermiddagen och sedan släppa ut igen efter 6h (dvs strax innan jag går och lägger mig).
Jag har mina hästar barfota och det kräver att hästarna använder fötterna och dessutom inte står i bajs o sånt för länge, så jag har hellre hästarna ute.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 Intressant idé det där med att plocka in dem några timmar på eftermiddagen! Mina får strålröta av den lervälling som bildas i hagen så här på vårkanten och att ha stall att tillgå är då optimalt. Men själva boxbiten undviker jag då mina är sanna uteponnyer som blir rastlösa efter en knapp timme…
#2 Ja, alltså jag sover (liggandes i sängen och faktiskt sover) i ca 9h minst, utöver det behöver jag minst ½h på kvällen för att varva ner innan jag går in i sängen och sedan på morgonen behöver jag ca ½h för att komma upp och komma igång och helst äta frukost (så jag inte spyr) innan jag går och tar ut hästarna. Och det innebär att mina hästar är inne minst 10h/natt under vintern. Ibland sover jag längre och då blir det ännu längre dom står inne (dock aldrig inne längre än 12h).
Det fungerar med mina hästar, men jag ser ju på dom att dom inte uppskattar det och jag tycker det är förfärligt synd om dom.
Enligt lagen så får man ju bara ha dom ute i max 16h/dygn om man inte har ligghall som är godkänd. Det innebär att dom måste vara i stallet minst 8h/dygn. Men egentligen, det står väl ingenstans vilken tid på dygnet? Jag skulle ju så mycket hellre ta in dom när det mörknar ute och sedan släppa ut dom igen precis innan jag går och lägger mig. Tycker förövrigt att det är konstigt att sätta 8h, varifrån kommer den siffran, människans behov av sömn eller vad?
#1 och #3
Det är en väldigt intressant idé du har där! Hästar är gjorda att vara ute dygnet runt och kan lika väl sova utomhus. Dom är ju ute i en flock och kör då med sina naturliga flockbetéenden dvs några spanar medans andra sover.
Min teori om att hästarna är inne nattetid kan vara att människan anpassat hästarna efter sina egna behov. Alltså vi sover på natten. Sedan kan det vara så att dom läskiga rovdjuren härjar på nätterna också..
Ur mitt eget perspektiv är det skönt att kunna ta in sin häst i en box, låta den torka upp och äta sin mat ifred. Rota sig lite och varva ner mellan varven. Men den skulle lika gärna kunna gå ut efter ett par timmar igen. Min häst står ju inne 15 h per dag.. det är verkligen sjukt lång tid och jag skulle gärna önskat att hon fick vara ute mera. 15 timmar…
När hästarna är ute på bete går dom ju ute dygnet runt och det fungerar ju hur bra som helst. Vissa som inte har sina hästar på bete låter ju iallafall sina hästar gå ute i hagarna dygnet runt. Varför det inte är såhär på resterande årstider vet jag faktist inte. Kylan?
Nej men din idé är verkligen riktigt bra och något jag tycker låter logiskt. Men enligt lag måste dom då stå inne 8 h och hur man ska forma det på dygnet blir svårt eftersom man gärna vill att dom är ute så mycket dagstid som möjligt.. ta in dom vid 5 kanske.. men då måste man gå och släppa ut dom vid 12.. och då är inte jag vaken. Nej det är knepigt. Men idén är riktigt bra och tänkvärd anser jag.
Tycker synd om min häst som står inne så länge.
Lösdrift är ju alternativet då. Men min häst trivs faktist i box, det gör hon. Hon gillar att få vara ifred, äta sin mat ifred och varva ner. Men att behöva stå inne 15 h för det är inte riktigt värt det. Jag har bollat mycket mellan box och lösdrift faktist.
#4 Det låter som om du förutsätter att hästar sover hela natten, liksom vi människor, vilket ju inte heller stämmer. Möjligtvis att hästar som är vana att vara inne i en box hela natten anpassar sig till att sänka aktivitetsnivån den tiden på dygnet då den ändå står på box och inget annat kan göra, men det är inte normalt beteende. Hästar sover då och då fördelat över dygnet. Mina hästar sover ofta på dagarna, i hagen i omgångar. Vad skulle det vara för skillnad att göra samma aktiviteter på natten ute som dom gör på dagen ute. När jag haft mina på lösdrift så är dom absolut inte inne hela nätterna, om ens något alls under nattetid. Mina hästar har sökt skydd för solen, pissande ösregn (speciellt i kombination med blåst) och stark vind. Men absolut inte för vanligt regn och absolut inte bara för att det är mörkt/natt.
För mig passar det ju bra, jag är hemma hela dagen nu för tiden, när jag jobbade kom jag hem vid 3-tiden. Släppa in kl 3 då det vintertid redan är mörkt och sedan släppa ut kl 23 på natten är för mig inget som låter orimligt. Bara onödigt lång tid inne för hästarnas skull.
En annan tanke är ju faktiskt att man delar upp det på två omgångar, måste hästarna verkligen stå inne 8 timmar i stöten? Säg 2-3h på morgonen/dagen och 5-6h på eftermiddagen?
Tyvärr är det här inget som är fullt ut applicerbart där jag bor idag. Alldeles för konservativ djurhållnings-tänk. Som sagt, jag är ju elak jag som släpper ut mina hästar på vintern i både regn och snö. På vintern ska ju hästarna stå i stallet och tugga hö dygnet runt förutom då man rider/kör/arbetar med dom.
Nej att hästarna sover hela natten stämmer ju givetvis inte. Dom sover ca 4 h fördelat över dygnet.
Missförstå mig inte jag skrev att din idé låter bra och jag är för att hästarna ska vara ute mera.
Jag tror vi människor jämför för mycket med oss själva. Vi skulle aldrig vilja stå ute på natten i regn och snö. Men en häst klarar faktist det.
Jag hade önskat någon kombo mellan box och lösdrift..
Min ponny står inne 15 timmar per dygn och det fungerar bra. Visst tänker man att det kanske vore bättre med lösdrift och mer naturligt men sedan finns det inte mycket lösdrift här omkring. Vi var och kollade på det lösdrift som var närmast men där hade de fri tillgång på silage och på sommarhalvåret kommer ju gräset också. Så min ponny fungerar inte särskilt bra på det sättet (haft fång).
Sen är det ju alltid mysigare och trevligare för mig att ha henne i stall sådär, så det är ju en fördel.

Något jag tycker är intressant är att jag aldrig träffat en hästägare som förespråkar mycket utevistelse som haft en häst som "gillar att vara i sin box på natten".
Jag har inte heller träffat en människa som tycker hästarna ska vara inne, som sagt att de har en häst som INTE vill vara inne.
Man ser det man vill se, man tror det man vill tro, man ger hästen de känslor man själv har.
Någon skrev här ovan att "hästen vill varva ner i sin box". Jag ser det som att min häst får den bästa chansen att varva ner i sin hage med sin flock. Det minst stressiga för en häst måste ju var att få vara just häst, när de får vara sig själva, och inte nån häst-människo-hybrid. När hästens alla basala behov är tillgodosedda, DÅ tror jag hästen är avslappnad och harmonisk.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Min häst varvar ner i boxen. Efter till exempel ett ridpass kan det vara skönt att få gå in i boxen, äta hö och bli ompysslad. Det trivs hon med.
Nervarvning för hästar kan ske på många olika sätt och JAG tycker det varierar från olika hästars perspektiv.
Hon kan lika gärna varva ner genom att få gå ut och springa i hagen. Det var inte så att jag skrev att hon BARA varvar ner då.
Jag kan inte låta bli från att känna mig träffad av #9 ditt inlägg och undrar hur du tänker att jag förespråkar om att hästarna gillar att vara i sin box på natten… när jag faktist skrev att jag gärna har henne ute mer, även nattetid..
#7 Ja jo jag missförstår dig inte, men bara för att du tyckte min tanke var bra så betyder det inte att allt du skriver låter suveränt i mina öron ;P
Men jag håller med mig, skulle också vilja ha en kombination av box och lösdrift.
#9 Mina hästar gillar att komma in i sin box och sova. Men jag vill inte ha dom inne hela natten (hästar sover inte hela natten). Jag vill ha mina på lösdrift så dom kan söka skydd för väder och vind dygnets alla timmar, men jag vill ha en box som jag kan ta in dom och låta dom komma ifrån varandra och sova osv (fast kanske inte varje dygn och absolut inte så många timmar, kanske räcker med 3-4h). Mina hästar vill inte vara inne i mer än 6h, men jag tycker nog ändå det kan vara bra att dom får komma in, fast så mycket som dom själv trivs med.
Men visst är det verkligen så, människor ser det dom vill se och ogillar man regn så ogillar ens häst regn, ogillar man mörker så ogillar ens häst mörker. Konstigt det där… ;P
Sen undrar jag varför det bara är på natten som folk bekymrar sig för dåligt väder. Jag kan ibland se att det är pissigt väder på dagen men kommer att vara uppehåll och fint på natten, då vänder jag hellre på dygnet och ger mina hästar skydd på dagen och släpper ut dom på natten. Jag tycker det är så mycket trevligare med en lösdrift som hästarna har tillgång till dygnets alla timmar så dom oavsett tid på dygnet kan söka skydd för väder och vind. För vem säger att hästarna klarar regn och rusk bättre på dagtid än nattetid, eller klarar det bättre och alltså inte behöver skydd på dagtid för att dom står inne på natten. Hmm.. Jag blir så himla brydd när grannen klagar över att hästarna står ute på natten när det regnar men inte bryr sig ett piss om dom står i hällregn hela dagen, eller ännu värre, grannens hästar som står med varma täcken på sig i solen mitt på dagen eller bara står på en öppen äng utan skugga eller vatten (för det får dom inne) i stekande sol.
Jag gillar att vara flexibel och att inte ha hästar som måste gå in då och då eller måste si eller så, för då kan man anpassa dygnets inne/ute-tid efter väder och vind.

I box. Och visst finns det hästar som hatar regn! Min tex, hon har ibland tvärvägrat gå ut om hon ser att det regnar och fått stå inne tills det slutat.
#12 Så mycket bättre det kunde varit för henne då att stå på lösdrift så hon kunde välja själv (ur perspektivet att hon ogillar regn alltså). Även om det börjar hällregna mitt på dagen när du är på jobbet så har hon möjlighet att vara i sin "box" (ligghallen), även om du inte är där och kan plocka in henne.
Jag glömde svara på frågorna som TS ställde.
Min häst hålls i box.
Jag vill tillgodose hennes naturliga betéenden och behov så mycket jag kan. Jag motionerar henne mycket utöver hag-springandet, har gett henne fri tillgång på hösilage i boxen m.m

Det är fritt fram för vem som helst att känna sig träffad eller inte träffad av mitt inlägg 🙂

#13 Tyvärr väldigt svårt att hitta lösdrift där hästen får vara själv i egen hage. Pga av en väldigt svår gaffelbandsskada får hon inte gå med andra hästar.
#16 Jag sa inte att du skulle göra det, bara att det kunde varit bra för en häst som inte gillar regn att faktiskt ha skydd dygnet runt istället för att vara inne på natten och utan skydd hela dagen.
Mina hästar står i box den kalla delen av året. Bara över natten, men kommer ibland in lite tidigare om det är väldigt dåligt väder. De har inget emot att gå in i sina boxar, äta mat och ligga i torrt strö under tak, men det är klart att de hellre valt lösdrift om de kunnat ha det. Sommartid kan de använda stallet som en form av lösdrift då det går att öppna mellan stall och hage och då står de oftast inne de delar av dagen som det är mest insekter. Dessvärre fungerar det inte att använda den hagen på den kallare och blötare delen av året och det är ju då de behövt lösdriften som bäst. Och ekonomiskt sett hade det inte funkat att äga ett fullt funktionellt stall, men bygga en ny lösdrift i en annan hage. Kan inte heller dränera och bygga om hagen intill stallet pga ömtålig natur med miljövärden.
I vilket fall tycker jag att man märker tydligt på hästarna när de börjar få gå ute på nätterna. De blir liksom mer harmoniska. Min ponny är det inte lika stor skillnad på för hon är inte någon aktiv individ. Men min ridhäst har stort behov av att röra på sig och att stå i box passar inte honom (annat än korta stunder och då helst mitt på dagen när han gärna vill sova). Men som sagt, praktiskt kan jag inte ge hästarna en lösdrift även om jag skulle vilja. Jag kan istället ta in dem sent och släppa ut dem tidigt när de är installade. Och ge dem stora hagar.
Det jag är mest missnöjd över, som jag skulle vila ge dem men inte kan, är en större flock. De är bara två och det är ju ingen flock, det är ett par. Det är nog det jag ser som mest onaturligt i min hästhållning.

#17 Förstod det.;) Hade gärna haft henne på lösdrift, men som sagt svårt med dem kraven.

Inlägget som TS länkar till säger ju inte så mycket. Det är enbart tankar. Jag är också för att hästar ska få vara hästar och vara ute så mycket som möjligt. Men det författaren skriver i sitt inlägg att hästarna blir rastlösa osv om de står inne mer än 5 h beror nog på rutiner. Hästar är vanedjur. Är de vana att stå inne 4 h så är det klart att det blir rastlösa om de står inne längre. En häst som är van att stå ute dygnet runt blir också rastlös av att plötsligt stå mycket på box. Jag har hästar både på lösdrift och på box och kan inte säga att de på box är mer stressade.
På sommaren tycker jag det är väldigt skönt att ställa in hästarna i stallet på dagen när de är som varmast. Jag kan endast tänka mig att ha de ute om de har ligghall som ligger i skugga där det är svalt och skönt samt att de kan komma undan alla insekter. Jag trot helt klart hästar lider mer av värme + insekter än av kyla. Min ponny som är på lösdrift använder ligghallen mycket mer på sommaren jämfört med någon annan årstid.
Vi har alla våra ponnysar på lösdrift. Då vi skaffade första ponnyn fick hon stå i box men då hon varit uppväxt på lösdrift blev hon krubbitare och sparkade i boxen och trots 6 månader på stall vande hon sig aldrigvid box och har därefter alltid fått gå på lösdrift. Dock är våra sällan inne i lösdriften vid kallt väder och sällan vid regn. Däremot står de oftare där under varma sommardagar om de inte kan vara ute på betet. De stora står på,stall, i box större delen av året. Inget jag gillar men de är vana vid det och finner sig i det också. Dock tror jag om hästar får välja helt själva och man låter boxdörr och stalldörr stå öpet dygnet runt så väljer samtliga att gå in en kort stund för att vila eller komma undan flygfän och ev äta om maten serveras iboxen, men sen vill de ut. Det är helt onaturligt för hästen att gå in i trånga utrymmen utan flyktvägar åt flera häll. Att tro något annat är bara för att försvara sitt egna aggerande.
Har hästen på lösdrift och märker att han trivs bäst då. I höstas så tyckte han dock att fördelen med att stå på lösdrift är att man slipper vara ute om man inte vill. Var regnigt i höstas vilken min häst avskyr, så kunde gå ett dygn utan att han satt sin fot utanför lösdriften. Ändå var han fri att gå ut och in som han ville..
I vinter har det varit bättre väder, men han har ändå spenderat många timmar ståendes i sitt och hagkompisens hus.
Var väl inte riktigt det som var min tanke med lösdrift kanske, men vill han inte vara ute behöver han väl inte det.. Kan ju inte tvinga ut honom. :)
Flyttar i månadsskiftet och efter betet kommer jag behöva leta en ny bostad åt hästen, och finns det så väljer jag lösdrift. Men är ett litet ställe jag hoppas på att vi ska flytta till, så får nog ta det som finns ledigt och inte ha för stora krav.
*inte läst alla kommentarer*
Men, mitt sto, KWPN imp i nov förra året, hoppar över staketet om hon inte har fått komma in runt 18.00 på kvällen. Hon vill in, äta sin mat i lugn och ro med hästkompisar på båda sidorna. DÅ trivs hon!
Sen har jag en ponny. 2 timmar inne och hon virrar runt runt runt och springer nästan över en när man öppnar boxdörren. Hon trivs inte inne, och vill ut. Det är så olika från häst till häst, så testa, känn efter och försök läsa era hästar. Vad trivs min med?
I dagsläget håller jag 6 hästar inne och 5 ute och det finns ingen röd tråd om vilka som drabbats av mugg, strålröta, tappskor, hosta m.m så där är det ingenting som avgör för mig i alla fall.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Om jag får drömma skulle jag ha en ligghall med lika många vatten- och utfodringsplatser som hästar, i boxar runt hallens yttervägg. Boxarna skulle kunna vara öppna som en del av ligghallen eller stängas av, beroende på önskemål.
Utanför skulle finnas en rejäl hårdgjord yta, som de kunde vara på när det är lerigt, och bortom den skulle det finnas möjlighet att släppa ut i olika gräshagar, så man kunde låta marken vila i omgångar. Gräshagarna skulle vara naturbete med skuggställen och skogspartier, så de kan röra sig i alla slags natur och olika marktyper, och beta både buskar, gräs och örter. På den hårdgjorda delen skulle det finnas en eller två foderhäckar för konstant tillgång på grovfoder.
Om en häst av någon anledning behöver stängas in i box - för att vila, för att göras i ordning, för att äta i fred, för att den är skadad - skulle den inte behöva flyttas från kompisarna. Det skulle vara enkelt att stänga in alla i varsin box om det behövs, till exempel för att alla ska visiteras eller få på sig täcken, eller när tandläkaren ska komma. Det skulle vara enkelt att parkera alla eller några inne i boxarna över natt, om det till exempel ska bli storm eller man vill vara säker på att de är torra och rena nästa morgon. Det skulle vara enkelt att stänga in några timmar i skymning och gryning när knotten är som värst. Eller att stänga in en medan andra rids.
I den anläggningen skulle det finnas kanske 4-5 hästar med lika många ägare, och vi skulle dela på kostnaderna och på jobbet.
Jaja, man kan ju få drömma! Ett sådant idealstall blir nog svårt att hitta. För att inte tala om hur svårt det skulle vara att hitta idealhyresgästerna, om jag skulle bygga det själv 😇.
#20 Mina hästar blir inte stressade på box efter 5-6h, men jag ser på dom att efter 6h så vill dom komma ut igen. Då har dom ställt sig upp och kommer jag ut i stallet efter 6h så kommer dom till boxdörren och vill komma ut igen. Kommer jag innan 5h så ligger eller står dom kvar och bryr sig inte om att komma fram till mig. Det är lite svårt att beskriva, men man ser tydligt på dom att dom vill komma ut redan efter 5-6h, innan det är dom nöjda med att få vara inne.
Men jag håller med dig om att tankarna som finns på sidan som TS länkar till är lite tvetydigt hur man ska tolka det. Men jag kan gott se att mina hästar inte vill eller har behov av att stå inne i 8h (och då speciellt inte 10h vilket det blir om jag har dom inne på natten) som lagen säger.
#25: Men hur lyckas du ha dom inne bara så kort tid på nätterna? När sover du..? Inte många timmar oavbrutet?
Låter ju bra att ha den möjligheten att kunna anpassa sig så bra efter hästarna.
#26 Har du läst mina tidigare inlägg?
#27: Snabbläst då det var mycket text. Men måste ha missat något då.
Du har dom inne på dagen istället?
Tyvärr vågar jag inte följa min tro i det hela eftersom jag har en väldigt konservativ hyresvärd. Men jag har ju ibland vänt på dygnet efter vädret och ser ju snabbt vad som passar hästarna. Efter 5-6h är dom bra uttråkade av att stå på box.
Jag tycker gott att man istället skulle kunna ha hästarna inne på kvällar och eventuellt tidiga mornar. Men oavsett vad jag tycker så måste jag ju ha dom inne i 8h/dygn, det är ju lag på det. Men lagen styr ju inte när på dygnet dom måste vara inne och inte heller om timmarna ska vara sammanhängande eller inte, så egentligen finns ju mycket att spela på.
#26 Som du ser så skriver jag i #25 att hästarna får stå inne uppemot 10h om jag har dom inne på natten. Känns ju väldigt tokigt att dom ska stå inne dubbla tiden mot vad dom önskar, bara för att man ska ha dom inne just nattetid.

Mina står på box 10-12 timmar per dygn från mitten av oktober till början av maj. Jag skulle helst ha dem på lösdrift, men jag vill inte byta stall nu och min valack får inte gå med stona på lösdriften då han betäcker. Enda stoet han låter vara ifred är mitt sto. Förhoppningsvis flyttar jag nästa vår och har då eget stall. Då blir det lösdrift med boxar om det skulle behövas.
Om du bygger någon form av ligghall/vindskydd i deras hage får dom ju stå ute dygnet runt. Och du behöver inte ha dom inne 8 h. Då blir det som en kombo av lösdrift och box. Men det är klart att man kanske inte har möjligheten till det, men det är en tanke iallafall.
Fast nog är det konstigt att om hästarna är inlåsta i 8 timmar så är det lagligt men det är inte lagligt att låta dem stå inne kortare tid egentligen om man inte har ligghall.
#32 Jo visst vet jag det ;P Men det är inget man gör när man står inhyrd.
#33 Ja det är det jag menar också. Vad är det som gör att det är just 8h? Jag undrar varifrån siffran kommer?
#34 En skrivbordsprodukt med ett förmänskligande av hästen och dess vanor (igen. Suck!😕)
#35 Jo men det måste ju vara något sånt. Så tokigt.
Jag tror hästar längtar efter nåt NYTT, spelar ingen roll om dem står i box eller lösdrift.
Kan ta min häst, gick på lösdrift med fri tillgång på hö, han ville alltid in när jag kom. Vad betyder det? vill han in i stallet? i boxen? till mig? tycker det är kul att komma ut och träna? han kanske fryser?
eller är det bara kul att det händer nåt NYTT oavsett om det är promenad, träna eller bara borsta och mysa lite? Jag tror det sista :)
Samma nu då han står i box, när man kommer på morgonen vill han ha sin frukost, sen vill han ut, betyder det att han ogillar boxen? han tycker hagen är bättre? men på kvällen står han ju först vid grinden och vill in? betyder det att han fryser? han kanske insåg att inte hagen var så kul?
Nej tror det är samma här, efter boxen är hagen nåt NYTT, efter hagen är boxen nåt NYTT :)
#37 Ja, det tror jag med. Många tror att hästarna vill in bara för att dom står vid grinden, men jag tror många gånger det kan vara som du säger att dom vill att något ska hända.
Min hyresvärd klagade över att mina hästar ville in häromdagen (dom går ute dygnet runt nu). Jag höll inte med. Han skyllde på att hästarna tittar efter alla som går förbi och gärna kommer fram till staketet. När jag gick för att ta in dom (mot min vilja) så kom såklart hästarna jättepigga och glada - såklart, dom har ju inte blivit ridna på flera dagar! Tog in hästarna och dom var så nyfikna, blev riktigt besvikna över att lämnas i boxen. Några timmar senare släppte jag ut dom. Efter en halvtimme kom jag och hyresvärden överrens om att flytta dom till ny hage, men då gick det inte längre att fånga hästarna! Fy vad elak matte är som stänger in oss i stallet henne vill vi INTE umgås med nu när vi ÄNTLIGEN kommit ut igen, sa hästarna.
#38 min häst blir dock lika glad av att komma in i boxen som att komma ut i hagen, när vi tog in dem en dag tappade sambon min häst, han kunde ju sprungit ut i hagen men nej han travade in i boxen. Och en dag hände en grej som skrämde honom, han slet sig och sprang runt gården och sen in i stallet, han sprang inte till hagen, trots att kompisarna var i hagen.
#39 Ja mina vantrivs inte heller i boxen, dom gillar boxen. Men det är mest för att det brukar finnas mat där kan jag tro (och såklart skydd från vind och regn). Men om dom längtar efter en ridtur och istället blir instängda i boxen några timmar så blir dom rätt besvikna. Men om dom står ute i regnet i hagen så uppskattar dom absolut att få komma in och vill gärna torka i boxen. Dom är precis som vem som helst, dom trivs bra men sen beror det ju på vad man själv vill som mest för stunden ;P

Jag har en häst som tydligt visar att han inte vill in.
Har haft som rutin hela vintern att de andra 3-4 hästarna går in vid 16 och han är kvar ute till 19-21 nån gång. Har vid flertalet tillfällen inte velat bli fångad trots att han varit ensam ute flera timmar. Har provat att släppa ut honom ur hagen och låta honom springa in i stallet själv, men nej han viker av 90 grader utanför grinden och börjar käka gräs. En dag när det vräääkte ner regn och hade gjort så i flera timmar, täcket hade regnat igenom för länge sedan så han stod och skakade när jag kom, så då tänkte jag att nu vill han väl ändå in. Han ställde sig mitt i en vattenpöl så jag inte nådde honom. Föste ut honom genom grinden men nädå, in i stallet skulle han inte. Han sprang istället in i en annan hage där jag stängde in honom och åkte hem.
Åkte tillbaka kl 23 och då fick jag in honom efter en stunds velande från hans sida.
En annan gång när jag inte hade möjlighet att ta in honom själv utan han fick gå in med de andra så togs han in sist. Hans boxgrannes dörr hade tydligen inte blivit haspad ordentligt så den hästen (som enligt ägaren älskar att sova i sin box och vill in vid 16…) flyger ut ur sin box med buller och brak, och min häst hade de precis tagit av grimman på men inte stängt dörren, så han springer med grannhästen ut igen ur stallet. Så länge ville de vara inne….
Detta är en häst som när jag köpte honom stod inne större delen av dygnet och "trivdes" med det. Stod vid grinden och hängde från kl 15 och ja, allt det där. Mycket handlar om vanor.
Ja jag skulle nog säga att det mesta handlar om vanor för hästarna.
#42 visst gör det det. Men om hästen trivs och mår bra så ser jag ingen anledning till att ändra deras vanor faktiskt..
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#43 Jag har inte uppmanat någon att ändra på sin hästs vanor.
Men jag kan ändå se en fördel i att prova olika saker så att hästarna dels inte fastnar i vanor. Och dels att man ser vad hästarna faktiskt trivs bäst med. Bara för att hästarna verkar må bra så betyder inte det att hästarna inte kan ha det bättre. Många hästar som står på små grusrutor mår inte dåligt eller klagar, men jag skulle inte välja att ha det så ändå utan jag vill ha stora öppna ytor till hästarna för jag vet att dom mår bättre av det då det ligger närmare deras natur. Likväl så vill jag inte stänga in mina hästar i en box större delen av dygnet för jag vet att hästarna mår bättre av att gå ute så mycket som möjligt. Deras natur är ju att gå ute hela tiden så då är det också det jag strävar efter. Så bara för att hästarna verkar trivas (eller iaf inte vantrivs) och att dom mår bra så innebär inte det att dom har det bästa och det är absolut inte säkert att dom väljer det liv dom har idag om dom fick ett alternativ. Därför tycker jag det är viktigt att vi ifrågasätter oss själva och försöker att hela tiden förbättra miljö och livsstilen för våra hästar. Sen är det inte alltid man har möjlighet att nå ända fram alla gånger. Jag har ju just nu box även om jag skulle vilja ha lösdrift, men jag ger mina hästar olika alternativ och läser av dom vad dom trivs bäst med. Och jag ifrågasätter hela tiden min hästhållning och försöker sträva efter att anpassa den efter hästarna så mycket det går.
#44 Dock är våra hästar inge vild hästar längre + att det finns forskning som visar att hästar i lösdrift inte rör på sig speciellt mycket, det är därför en del håller på med att göra gångar i hagen och fler utfodringsplatser osv för att "tvinga" hästarna att röra på sig mer/vandra.
Och att säga att en häst mår bättre av att inte stå i box är också fel då det bara är nåt vi kan anta, inget vi vet…
#45 MEN ha i beräkning att de inte alls skiljer sig mycket ifrån vildhästar, utöver att de är tama. I grunden funkar de exakt likadant! Evolutionen behöver betydligt längre tid än 10 000år för att göra några skillnader på grunden. ;)
#45 Även om hästarna i fångenskap inte är vildhästar så betyder inte det att hästarna själva inte hade valt att få gå ute mer, det vet du ju inte förrän du har frågat dom. Är det bara stegräknaren som är av betydelse menar du?
Edit: Som sagt, hästarna är inte vildhästar och många hästar som står på lösdrift har fri tillgång på mat, var hänger hästarna då tro? Många hästar som står på lösdrift har ändå relativt små och tråkiga hagar som inte stimulerar hästarna eller uppmuntrar till rörelse och aktivitet. Det är ju inte bara att smälla upp ett skjul och släppa ut hästarna och tro att dom ska leva som vildhästar ;P Då har man ju liksom inte riktigt koll på hur en lösdrift fungerar.
Jag har inte heller sagt att det ena eller andra är bättre för alla hästar, det finns inget generellt bäst. Jag har bara sagt att jag tycker det är bra och viktigt att ifrågasätta och att man inte kan säga vad som ens hästar tycker är bäst/trivs bäst med förrän man har gett dom ett alternativ. Jag tycker det är viktigt att man inte bara ser att ens hästar mår bra och verkar trivas och därför bara rycker på axlarna och säger att man inte behöver göra mer, hästarna är vanedjur och kan mycket väl se ut att trivas men om dom hade fått välja så hade dom kanske valt något annat.

#45 vart har du fått det ifrån, att lösdriftshästar inte rör sig så mycket?
Jag har sett forskning på ett resultat som tvärt om visade att lösdriftshästar i flock rörde sig väldigt mycket!

Vanor kan ändras, min kille har tidigare stått i tävlingsstall med små grusrutor och mest box dygnet runt. Han funkar bäst då han är ute dygnet runt i stora hagar. De hästar vi haft i stallet som aldrig haft stora fina hagar tidigare, står ett tag och vill in, tills de fattar grejen med att gå runt i stora hagar, då väcks de till liv igen. Våra lösdriftshästar rör sig då enormt mycket.
#37 Ja, hästar gillar något nytt men tror INTE de vill bli instängda.
Det räcker att man byter hage mellan dag och natt så känns det nytt för dem. Att hästen springer in i stallet om den blir lös beror på att den känner sig trygg där (trots att den blir inlåst). en av våra rymde från vinterhagen i går kväll och sprang sedan c:a 2 km till sommarhagen och gick in och ställde sig där. Hur tolkar du det?
#45 Om lösdriftshästar rör sig lite borde stallade röra sig ännu mindre eftersom de är inlåsta minst 8 timmar varje dygn.
Tror inte ett dugg på dina sk. forskningsrapporter, för är det något som rekomenderas till gamla, stela hästar och hästar med spatt så är det just lösdrift. Just för att de rör sig mer regelbundet än då de står på stall. Att sedan stallade hästar springer någr varv precis vid utsläppet (på morgonen) kompenserar inte det minsta den dagliga, dygnet runt- rörelsen som lösdriftshästar gör. Kanske de inte springer lika ofta (även om våra gör det, men de är ju ponysar) så rör de sig oftare i lugnt tempo.
Sen är det så mycket mer vinst än bara att räkna antal steg. Även om min häst skulle ta färre steg per dygn, vilket jag inte tror skulle hända, så skulle vinsterna med lösdrift ändå väga upp.