Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5384 ggr
Mantissa
0

Knäppningar i leder

Jag har en valack som har märkliga knäppningar, gissar att det är i lederna, ibland när han går. Det märks nästan alltid när man ber honom att backa, men ibland även i skritt. Märks ingen hälta/ovilja men det låter ju obehagligt. Någon som haft detta problem?
Vet tyckte inte det var något att oroa sig för då han inte visar hältsymptom (han knäppte naturligtvis inte när hon var här heller). Problemet har funnits av och till under hela tiden jag har haft honom.
Någon annan med erfarenhet av detta eller liknande?

[[AcsJulia]]
0

Jag har en äldre märr som har dessa knäppningar. Lederna har knäppt från att hon var 15 tills idag (24) och alltid innan hon är ordentligt varm i muskulaturen. Min har genomgått x antal veterinärgenomgångar och har fått förklaringen att vissa äldre hästar har knäppande leder helt enkelt. :)

Gullan_J
0

Vad jag vet är det när hästarna har vilat/äldre hästar som det åter så med. När jag släpper min 18 åring i ridhuset och han får trava och galoppera på så knäpper det alltid. Och därför det knäpper är för att spänningar släpper eller lossnar. Så det är med andra ord bra att det knäpper. Som när vi går till kiropraktiker ungefär men hästarna knäcker sina själva.

-Bättre ökänd än okänd

viktoria91
0

Om leder knäpper är det pga lite ledväska. Ingen fara har jag fått förklarat, min märr har haft det i många år.

CelsiusT
0

Har också hört att det är pga för lite ledvätska och även om det nog inte är farligt på något vis så skulle jag väl inte påstå att det är direkt bra så som #2 menar. Men jag vet inte. Har också hört att det kan vara brist på något i hästens kropp.

Om det var min häst så skulle jag ge glucosamin som "smörjer" lederna och se om det blev bättre.

Medarbetare på westernridning.ifokus