manar
har funderat på en sak,:har någon något tips på hur man kan få manen att ligga på ena sidan bara, inte dela sig?

hm, ganska omöjligt att få den att ligga på en sida föralltid ;) men om man vill ha den liggandes på en sida en dag så kan man blöta manen och sen fläta den ;) eller använda hårspray ;) eller platta den ;) fast det har jag dock aldrig provat ;)

hmm,,platta den med plattång? 

#2 Jaaaa ;) Kom bara att tänka på det precis när jag skrev det, jag har aldirg provat, men det skulle nog funka xD
Om en del av manen faller över till ändra sidan så kan det ibland bero på att hästen har väldigt tjock man. Om den har det så kan man pröva att rycka manen, då brukar den lägga sej på en sida igen.

#5 så har min med fast lite fulare;)det passar inte henne, men ska prova det med flätor och vatten så får vi se ifall det funkar.
Jag gör nästan alltid så här med Winetta (unghästen:)
Hon har inte så lång man, men ganska tjock.
Reder ut manen ordentligt, helst utan pälsglans då det blir svårt att fläta sen. Sprayar vatten medans jag borstar över det som ligger fel. Jag håller ofta i manen lite på rätt ställe och sprayar samtidigt. Sen flätar det som vanligtvis ligger på fel sida och sprayar lite till :) Så får det vara så ett tag , tills det börjar lägga sig. Det fungerar ganska bra :)

fläta manen, då ligger den nog iaf kvar en liten stund ;P
Låt manen växa och bli lång och tjock ;)
Annars är det väl fläta som gäller… Fast jag har läst nånstans för längesen att det beror på hur jämnt musklad i halsen hästen är… Om det stämmer är det ju bara bra att ha man på båda sidor :) Alltså, manen lägger sig på antignen sidan som är mest eller minst musklad, kommer inte ihåg exakt ;)

#9 Hmm, det kan dock bli lite opraktiskt för en del…. :) Det där låter intressant… Jag tror att det till viss del stämmer, fast då med hästar med lång man. Manen borde hamna på sidan där hästen är minst musklad.
jag blöter manen och gör en enda lång fläta på henne :) och varannan gång jag duschar hon så byter jag sida på manen :P