Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 15882 ggr
Lina
25

Sadeltvång

Hur behandar man det på bästa sätt? Är det kroniskt eller det kan försvinna?

Skriv gärna av egna erfarenheter.

Haag
1

Min ponny hade det när vi skulle rida in honom.
Vi longerade några min innan vi satt upp, och då gick det alltid bra. Använde också sadelgjord med en bra resår.
Har även ridit in andra hästar som har haft det och vet bara en som har det kvar idag. så det borde ju kunna försvinna? :)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Lina
1

hur bar ni er åt för att få det att försvinna? använde er av resårgjord och longerade innan ni satt upp, något annat ?

LinaN
0

Sadeltvång kan man få bukt med genom att massera sadelstaden, när man lägger på sadeln så spänner man gjorden under en lång period ett hål i taget….. tålamod och försiktighet….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Haag
0

Som #3 säger, tålamod och försiktighet.

Jag väntade ut min ponny helt enkelt, han slutade bocka för sadeln när vi ridit han i några månader. Vi spände också försiktigt och ett hål i taget, mer kan jag inte komma på som vi gjorde :)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

fridak
0

resårgjord fungerar inte på stallägarens två hästar med sadeltvång. spänna försiktigt och låta hästen gå och vänja sig vid att det spänner lite. ingen av hästarna nafsar eller är otrevlig när sadeln kommer fram, troligtvis beror deras problem med lite ytliga nerver eller något sådant. ena hästen kollapsade när de testade resårgjord och den andre skickade ut en rejäl kospark när ägaren tänkte på annat och spände för fort.

LinaN
0

Resårgjordar är lättare att spänna för hårt än gjordar utan resår…. testa en gjord utan resår eller sätt resåren på "fel" sida, dvs på den sidan man normalt sätt inte spänner på. så då blir det på höger sida ska resåren sitta. Då kan man inte "överspänna" resåren heller.

o egentligen är det så man ska spänna en resårgjord med resår i bara ena sidan.

Haag
0

Självklart menar jag inte att man ska spänna ihjäl hästen med en resår gjord, jag tror de flesta vet att man ska vara försiktig när man spänner, och speciellt när man har en häst med sadeltvång.

Och ja, jag tyckte att en resårgjord funkade mycket bättre än utan!
Jag hade en med resår i ena sådan, och jag upplevde mina hästar lugnare med än med en utan som inte va ett dugg elastisk när de rörde sig..

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

jen
0

Wambezi hade sadeltvång när jag köpte honom. han ramlade  ihop helt plötsligt i stallgången när jag spände sadelgjorden.

jag blev skitträdd.

Men jag började sadla ute, och spände ett hål i taget. Och så fort jag märkte att han spände sig så fick han gå runt en stund.

Jag märkte också att om jag gav honom nått att äta så skingrade det hans tankar lite och han blev mer avslappnad.

Idag kan jag sadla honom utan problem. Det händer någon gång  ibland att jag ser att han spänner sig, men det går snabbt över igen om han får en morot eller nåt.

komkoma
0

Min häst har nu efter sommarbetet börjat bocka så in i he…

Han började med att dra sönder grimma, linor och sig själv i stallgången när jag la på longeringsgjorden. Den va inte ens hårt åtspänd men han bara exploderade.

Nu har han gjort samma sak 3 gånger till, men dessa gånger har jag lagt på gjorden ute på ridbanan så nu har han kommit framåt, han bockar 1-2 varv på volten och sen börjar han bara trava på som vanligt och ser helt nöjd ut.

Igår så tog jag av gjorden några gånger under passet men då gjorde han inget alls.

Kan detta va sadeltvång? :S Eller är han bara fånig?

Elshira
2

Sadeltvång kan koma av att hästen helt enkelt får panik när den känner något läskigt/obehagligt och hänger oftast ihop med att hästen inte blivit invand ordentligt, alternativt att man varid för brysk när man spänt sadelgjorden och tagit i för kung och fosterland…

Botemedlet mot det är helt enkelt att ta det lugnt, väligt och försiktigt. Klappa/stryk på sadel/gjordområdet innan/medan och under sadeln sätts på och spänns fast. Ta det sakta - ett hål i taget, och gärna ressårgjord (med ressår i båda ändarna för att undvika snedbelastning). Beräm när hästen slappnar av och spänn inte mer än nödvändigt.

Men sedan kan det ju också komma av smärta. Vissa hästar kan få närver i kläm både undermagen och vid manken. Så det är viktigt att sadeln passar! För de med problemet under magen kan det hjälpa med en mjk och bredare gjord.

ösningen är ju att hitta passande utrustning, men givetvis kan det sitta kvar i minnet för hästen även efter att en bra sadel hittats.

Hakuna matata!

LinaN
0

jag skulle idag också rekmmendera att man leker det som vi NH-folk kallar friendly game i och kring sadelläget/gjordläget. Och litet squeezing-game för om hästen inte tolererar att saker och ting ligger mot där sadeln och gjorden kommer vara så kan det bli intressant när skänklarna kommer ligga emot i framtiden.

Men jag står kvar vid mina tidigare inlägg också. Tålamod, försiktigthet och successivt framskridande. :D

Chestnut
0

Ni som har hästar med sadeltvång, "exploderar" dem/får en panikattack när ni hoppar upp? Gör dem det varje gång eller bara ibland i så fall?

Med vänliga hälsningar
Chess

hippoteket
0

det är ungefär så hästar med sadeltvång brukar reagera, ja. Och oftast inte varje gång.

Det sägs att man kan minska risken för sadeltvång med en gjord som har bredare anläggningsyta under magen på hästen. Det dyra alternativet är en Eric le Trixerant (osäker på stavningen)- gjord. Det finns säkert billigare kopior också.

LinaN
0

#12 väninnans häst med sadeltvång blir totalt introvert, liksom försvinner in i sig själv och sen kollapsar hon. och ibland så slänger hon sig handlöst.

Hon har blivit grymt mkt bättre sedan hennes matte började med NH så säga vad man vill om det. Tar man den tid det tar så brukar det mesta ordna sig.

hippoteket
0

det sägs att det är när det blir tryck mot en viss punkt under magen på vissa hästar som de reagerar med sadeltvång.

Brollan1
0

Hur är det onkel Pat beskrev det? panicoholics.

Hästar är av naturen klaustrophobiska och kan få totalt hjärnsläpp om man stänger in dom utan att träna dom in i situationerna, så även med sadel och gjord. Vad dom sen gör beror på typen av häst.

Om det är ett psykiskt problem (det är inte alltid det) så måste man se till att hästen får tänka sig själv igenom situationen med så lite stress som möjligt, stress tar bort all tankeverksamhet ur hästens huvud så undvik stress. När hästen kan acceptera detta självmant så löser den situationen själv, vi måste bara låta den lösa det själv.

Är det fysiskt så är det mycket svårare att lösa.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"