Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3545 ggr
[lko]
0

Leverfärgad fux?

Jag undrar hur färgen leverfärgad fux ser ut, jag tror det ser ut på detta viset!

Pony Stallion.jpg

Yuuuhanna
0

Det finns egentligen ingenting som heter leverfärgad fux. Man använder sig av enbart fux, eller möjligen ljus och mörk fux. Samt fux med ljus man och svans.
Men när folk pratar om en leverfärgad fux antar jag att det är som den hästen på bilden dom menar.

Migobus
1

Aldrig hört uttrycket leverfux innan. Jag skulle säga att hästen på bilden är svettfux men som #1 skrev så säger man numera bara mörk fux (eller ljus, eller fux med flaxanlag)

WinterPrince
1

Leverfux är ett uttryck från engelskan, där används färgbeteckningen Liver Chestnut. Förr kallades det för svettfux i Sverige men nu används som ovanstående sagt enbart fux (mörk,ljus). Jag tycker hästen på bilden skulle klassas som Leverfux i Storbritannien. Här i Sverige blir det en Mörk Fux.

PennyScarlett
0

Jag har hört att det kallas vindott när de är chokladbruna med ljus man och svans?

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

trex
0

Det finns mörkfuxar med ljus man och svans. Det du tänker på är silverfärgade hästar hos islandshästen.

hippoteket
0

#2 - Man säger inte ens "fux md flaxanlag" utan den korrekta benämningen är fux med ljus man och svans.

Flax är också från engelskan och är en benämning på ""hur det ser ut" - är det engelska ordet för "lin".

[lko]
0

Ok Tack får era åsikter!:)

Migobus
0

#6 Ok, jag fick lära mig "fux med flax" i alla fall. Men vore inte första gången den läraren hade fel i såfall ^^