Vad ska jag göra?
Jag måste erkänna att jag har tappat kontrollen totalt över Dandelion. För tillfället kommer jag inte åka och ta in honom från hagen själv fler gånger, för jag är verkligen rädd för honom.
Det har aldrig varit några problem att hämta honom, han har bara snällt tuffat med. Men nu när han har flyttat till sommarbetet så blir han helt omöjlig så fort de andra hästarna inte syns längre. Han börjar dansa runt, springa över mig, köra upp huvudet, gnägga utav bara den och vara allmänt jobbig. I vanliga fall är det inga problem att få honom att göra halt bredvid mig, men på väg till eller från hagen så blir han helt döv och skiter i allt jag försöker tala om.
Det är inga problem att gå tillsammans med någon annan häst som sällskap, men när jag hämtar honom själv så är det helt livsfarligt. Det är inga problem att rida, det är bara i närheten av hagen han sätter i gång. Försökte dra grimskaftet över mulen på honom men då blev han ännu värre. Ledde ner honom i träns för att ha mer kontroll och det funkade ända tills vi kom in i hagen. Då flippade han igen och jag höll på att ge upp och släppa iväg honom med hela tränset för det var ett h*lvete att spänna upp spännena. Och innan han blev lös drog han iväg så bettet fastnade i munnen och det blev kalabalik. I vanliga fall brukar vi stå och gosa efter att jag släppt honom men nu är det så bråttom iväg till de andra hästarna.
Jag vet inte vad jag ska göra och jag behöver verkligen hjälp!
Vet att ni kommer säga att jag ska göra ledarövningar, men det känns som att det inte kommer att hjälpa. Han blir verkligen helt döv och skiter i allt när han sätter igång..

Usch låter inte kul, är han stor? Jag jobbade i ett travstall en gång där det fanns en som gjorde så här. Jag tog longerlinan för att få bättre koll och satte haken i sidan på grimman istället för under hakan, då blir dom inte lika starka. Antagligen vill han vara med sina kompisar, därav beteendet. Men det är ju läskigt och man vill ju att de ska lyssna. Du ska nog ha någon med dig. Men jag tror inte det hjälper att bli arg, försök att vara lugn och konsekvent. Hoppas det löser sig.

Jo, han är rätt stor. Väger nog närmare 700 kg så man har inte så mycket att sätta emot.
Det är svårt att inte bli arg, blir som en reflex när man är rädd. Men jag tog mig faktiskt samman och försökte tala lugnt med honom, men det hade ingen effekt alls.

Så där var min Gobban med för några år sedan. Han har lite tendenser till det nu sommartid med. Det är när dom går i flock allihop. Då vill han samla alla hos sig. Och när du går iväg så har han ingen kontroll över dom andra. Antar att han är ledarhästen? Det är iaf Gobban. När någon rider ut sommartid så står han vid utgången och gnäggar efter den hästen som försvinner ut. Inget som jag kan göra något åt. Dom blir lite förvildade sommartid. Iaf mina. :) Fast vi tar in dom på nätterna.
har du långt att gå till stallet från sommarhagen?

Så där var min Gobban med för några år sedan. Han har lite tendenser till det nu sommartid med. Det är när dom går i flock allihop. Då vill han samla alla hos sig. Och när du går iväg så har han ingen kontroll över dom andra. Antar att han är ledarhästen? Det är iaf Gobban. När någon rider ut sommartid så står han vid utgången och gnäggar efter den hästen som försvinner ut. Inget som jag kan göra något åt. Dom blir lite förvildade sommartid. Iaf mina. :) Fast vi tar in dom på nätterna.
har du långt att gå till stallet från sommarhagen?

Idag tog jag in honom med sällskap och ledde honom i repgrimma och då skötte han sig betydligt bättre. Men när vi kom ut i hagen och skulle släppa dem så vägrade han vända sig åt "rätt" håll igen. Han ville stå med huvudet neråt mot hagen och så fort jag släpper honom vill han rusa iväg. Och så vill inte jag ha det. Men det går verkligen inte att göra något. Han bara far runt så fort jag vänder honom. Idag blev jag inte helt hysterisk, men ordentligt förbannad när han dansade runt så mycket att han trampade mig på foten! 
Ingen som har en idé om hur jag ska bära mig åt? Funderar på att låta honom äta betfor i hagen innan jag släpper honom, men då känns det som att jag berömmer han beteende. Fast jag tror inte att han gör det för att vara dum mot mig, han har bara bråttom att hålla koll på flocken.
Jag vill ju inte förlora! Men idag gjorde jag det igen.. Hade inte tänkt ge upp, men hästen som var ensam kvar i hagen kom galopperande och jag ville inte ha en lös häst bland oss när vi redan var ordentligt uppspelta..
Snälla, kom med idéer!

#5 Hm, min kompis hade problem med sin ponny att leda överhuvudtaget, det var inte bara in från hagen, utan det var bara så om man skulle ställa han i stallgången eller nått så slet han sig.. Och hon satte kedjan genom munnen när hon ledde honom och dte gick mkt, mkt bättre, till slut gav ponnyn upp och är nu hur snäll att leda utan kedja i munnen med..
Kanske nått att prova? Eller träns?
Kräv hans uppmärksamhet hela vägen, ge honom aldrig tid att tänka efter och hitta på egna hyss utan hitta på nåt sätt att hålla honom sysselsatt, nyfiken och intresserad av dej. Mer än så kan jag inte säga, när du inte tror på att ledarskap är problemet.

Han är ju inga problem att handskas med i alla andra situationer. Lyssnar jättebra. Gjorde det hela vägen till hagen också. Vi gjorde många halter och han stod stilla och hade inte jättebråttom till hagen. Men när vi väl kom in sprack allting. Då är det som att han hamnar i en annan värld där det enda som gäller är att springa till de andra hästarna.. Han gnäggar som en tok och hoppar omkring överallt. :(

exakt så gjorde Pim med mig när jag precis köpte honom. det är brist på ledarskap och inget annat!!! Jag fick träna upp det och sen gick det jättebra. Minst lilla han inte lyssnade på mig blev han uppbackad och väl vid hagen fick han inte ens gå inte i hagen eller ta ETT litet steg mot hagen förrän jag sagt han fick det. gjorde han det kunde han bli uppbackad ända upp till stallet igen…. gäller att vara bestämd och konsekvent.Ha bestämda regler för vad som få göras och inte och bryt aldrig dem. Lycka till

Gobban var också sådan i början. Men jag vet inte vad jag gjorde. hihi det gick över när vi började att rida honom mer och mer.

#9 Hmm.. jag ska nog ge mig på ett försök. Det är bara lite jobbigt att tvinga 700 kg att backa när han själv helst vill springa över mig.
Men hur ska jag gå till väga? Jag vet hur det kommer att bli. Även om jag backar upp honom så kommer han bli mer och mer hysterisk. Klart jag kan backa tillbaka honom till stallet för att han ska lugna ner sig igen (fast det går inte att backa hela vägen för det är stenig uppförsbacke…) Men sen när vi gör ett nytt försök och kommer ner till hagen igen så kommer samma sak att hända. Ska vi hålla på att backa ända tills han lugnar sig? Om han ens gör det…
Jag vill, men jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas..

Det är klart det är brist på ledarskap förresten. Fast det känns inte som att ledarskapsövningar (jag tänker på sånt man tränar i tex paddocken) är vad som hjälper för det är ju en annan situation. Jag måste ju "ta fighten" på plats, precis som Pim säger..

#11 det är inte bara att backa så utan det är så mkt mera som ska in, man använder även kroppsspråket här och man ska kunna läsa av när hästen backar för du ber den backar och inte för att den själv vill backa. Mitt råd är att du ber om hjälp av någon som kan denna biten. Jag hade hjälp av 2 st som lärde mig detta. Det är mkt som ska stämma.

Har du blivit rädd så är det bra om du kan få hjälp av någon till att börja med. Men självklart har det med ledarskap att göra.
Du kan testa att när han inte lyder och bara vill till dom andra hästarna så visa inte att du är rädd (fast det kan vara svårt) och ryt åt honom. Om han nu inte lyssnar som du skrev så slå till honom (inte hårt då) på t.ex bogen

#15 Blir han inte mer uppjagad då? :/

Min häst gick ochså ofta "över mig" ibörjan oc jag blev ofta trampad på fötterna när jag tog in och ut han till hagen. inte kul"/
Mitt tips är att du går lungt brevid hästen och berömer honom så länge han går lungt sedan när han springer förbi dig stannar du (utan att säja något) och sedan vänder om och går åt andra hållet så tills han lungnat ner sig igen. då stannar du igen och går mot hagen igen osv. Sedan när du kommit in i hagen. ta över grimman bara lite så att du kan sätta på den igen om han försöker springa iväg och ta inte av den helt förs en han är lugn. får se om det kan hjälpa något :)

kontakta en västen träönare det gjorde jag med primula när hon inte lydde mej och dehjälpte facktiskt !