Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 946 ggr
Gullan_J
0

Vad less man blir!

Nu går det troligen herpesvirus i stallet. En häst var på tävling i lördags, och har varit lite småhängig hela veckan. Men nu, igår bröt det ut ordentligt, hästen fick närmare 40* i feber (39,6*) och veterinären kom igår och trodde att det rörde sig om herpes. 

Smittrisken är ju otroligt stor, tex får jag inte träffa min kompis i stallkläderna som jag haft i det smittade stallet om hon senare ska till sin häst. Och jag har säkert smittat ner hela Sverige höll jag på att säga. Men i onsdags var jag och red lektion i ett annat stall sju mil bort, igår var jag och red i ett stall ca en mil bort och senare på dagen tittade jag på tävling men många hästar, med kläderna som troligtvis bär herpessmitta. På söndag tänkte jag rida ut med en gammal vän, på tisdag och torsdag tänkte jag ta med min ponny på lektion i ett annat stall och ännu nästa lördag tänkte jag tävla. Allt blir inställt nu pga detta. Usch så tråkigt det här är. 

En bra sak är ju att än så länge har inte ponnyn visat några tecken på sjukdom, samma temp som alltid och pigg o glad men vaken blick.

-Bättre ökänd än okänd

Zaphix
0

Läskigt!

Några andra symptom än feber? Hört att det kan orsaka vinglighet och ostyrighet, bland annat.

Fått svar på blodprov ännu eller vad går veterinären efter?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg