Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2577 ggr
elin
0

Tvestjärt

Vet inte hur de stavas… Generad
Är tvestjärtar giftiga?

/Elin

gejsa
0

Nej, inte vad jag vet. Varför undrar du?

elin
1

bra :O Därför jag hittade en här hemma!!
Livrädd blev jag men jag tog den på en handduk o vräkte ut den utför balkongen.

/Elin

gejsa
0

Ja, tvestjärtar trivs där det är mörkt och fuktigt.

Anna
0

Det är typ ovanligt mycket tvestjärtar i år.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

gejsa
0

Ovanligt!!! Tvärtom. Det finns jättemycket nu när det är fuktigt överallt. Vi lyfte på en bräda i förrgår som hade legat under altan. Där var fullt av tvestjärtar.

När vi öppande en dörr som inte brukar öppnas så ofta. Ramlade det ner massor av tvestjärtar som var i dörrhålet någonstans.

Anna
0

#5 Ja, jag skrev ju "Det är ovanligt MYCKET tvestjärtar i år".

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

elin
0

#5 lilla Carola, tror du läste de anna skrev lite galet :)

/Elin

Equipage
0

Jag hittade en albino förra året ^^

JimJ
0

De är inte giftiga. Men det gör ont att bli nypt av en. :-)

Cilla89
0

Vår brevlåda är full med tvestjärtar..

[Angel88]
0

min pojkvän had ca 21 sådanna små äkel i sin brevlåda med. blää äkliga

divansson
0

blää.. gu så äckligt! skulle bli svinrädd om ja kände en i brevlådan.. uha

Cilla89
0

#12 haha, det gäller att skaka av posten innan man tar in den, så man inte får en hel sjö av tvetjärtar som ramlar ner på golvet, uuuurk!

__iE
0

Uuuurk, dom är äckliga har dödat två st i mitt rum, jag blir äcklad! tänk om dom är i sängen elr ngt liksom :O

steffy
0

jag har hört att óm dem kryper in i örat och kniper, så kan man få öroninflamation , har ingen aning om detta är sant.

gejsa
0

Hi, hi Attlid jag hade bråttom iväg och skulle svara elin bara. Såg inte att du skrev det jag menade. Sorry! :)

Lilla elin nu ska du inte vara så där. haha

__iE
0

#15, hoppas o tror jag verkliegn inte ! :S

gejsa
0

Jo, tvestjärtar tycker om mörka och fuktiga ställen. Så visst kan dom gå in i öronen på folk. Men det har väl inte hänt så många ggr. Spindlar kan ju göra det med. :)

lisette
0

#13 gör samma sak här hemma! =)

#15 det är bara en myt. det kommer inte bakom trumhinnan

anna.
0

Hmm, jag har inte sett en enda tvestjärt iår :)

Believer
0

vi har oxå fullt i våran brevlåda. riktigt äckliga är dom.

Peppe
0

#9 det har jag alltid undrat, om det gör ont! skönt att slippa testa själv…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Keligast
0

Spindlar i öronen :O Ush!

divansson
0

gaaaah, ni skrämmer mig! tack å lov har jag inte sett en ena än.. :) men spindlar.. haha, när ja var i rättvik igår med ponnyn då såg ja en kanska stor tjock hårig spindel.. eller stor. menar rund.. den var liksom liten.. hihi ^^ då tog jag upp ett par körglasögon och den satt där! gaah, hoppa till och vände mig om kollade bakot så ja såg inte att ja råka gå på killen som hade boxen brevid.. gaah..! han som va så sööt.. ^^ typiskt mig!! Hatar spindlar..

netagirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom ser ganska skräckinagande och tar sig in överallt.Här satt en i min persienn en morgon när jag vicka upp den!

Bilden är väldigt dålig men man ser nypverktygen!Räcka ut tungan

netagirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch!

Johannna
0

Men gud, sånna har aldrig jag sett. finns dom inte här uppe eller? bor i umeå.

Cilla89
0

#25 USCH!!

gejsa
0

Hi hi vilken jäkla bra bild du tog.

netagirl
0

Det värsta var att han ramlade ner från persiennen och sen vet jag inte vart han tog vägen.Lite nervös ett tag!

Jag tror att dom finns i hela sverige.På engelska heter dom earwigs och det är ju en skröna att dom kryper n i öronen.

Precis som med humlan.Man säger att den bränns,men den har faktiskt gadd och sticks som getingen.

gejsa
0

Men både tvestjärtar och spindlar har faktist krupit in i öron på folk. så visst är det sant!

gejsa
0

Men både tvestjärtar och spindlar har faktist krupit in i öron på folk. så visst är det sant!

davidia
0

här är det fullt med tvestjärtar…inte hos mig men på andra ställen.jag har också häört att dom kryper in i öronen.det är ju jätte äckligt..men finns det inget medel man kan använda på dom så att dom försvinner.det måste ju nästan anticimec ha tycker man.

Murre_Uddiz
0

rätt äckliga ^^ jag ser aldrig nån tvestrjärt x)

Loa-bg
0

Vår postlåda är full med tvestjärtar och jag fick nyss dela duschen med en…

[slo]
0

Huu, har inte sett sånna på flera år! Dock såg jag en rostad fjäril idag, den hade krupit in i en elmätare :P Annars ser jag mest spindlar… Förutom för några veckor sen, skulle ner i en jordkällare men vägrade… Det kröp mördarsniglar på väggarna, i taket och överallt på golvet Skrikandes Har inte haft ont av dom förut, men där gick gränsen, nu får jag rysningar bara jag ser en på håll Fundersam

Katter3
0

När jag öppnar luckorna till kaninburarna så ramlar det ner ungefär hunda tvestjärtar. xO

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

gejsa
0

Oh fy fasen, stackars kaniner.

Katter3
0

#38 Japp, de brukar finnas i deras matskålar också.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

gejsa
0

Men usch igen. Det hade aldrig jag i mina kaninburar.

Loa-bg
0

#36 Det är ju ett mördarsniglarår i år… Just här där vi bor har jag inte sett en enda, men hos min syster var det tjockt av det. Dom var precis överallt, på väggar etc. Ställde spannar med mat utanför hästarnas hage en dag där, 1h senare var det ca 10 sniglar i var spann och minst lika många utanpå Skrikandes

gejsa
0

Fy vad äckligt med dessa mördarsniglar. Har tack och lov inte sett dom än.

PimTheGreat
0

vår brevlåda är ett poplärt ställe för tvestjärtarna….. får skaka ur posten varje dag när jag tar den….usch

Mangis
0

Hittade en mördarsnigel på golvet i mitt sovrum nere på stugan. Undrar om de tar mig den skulle mörda eller om den bara hade gått fel? Flört

Abico
0

Vårat förtält har under hela semester vart ett mycket uppskattat ställe att bo på -.-' Vi har mosat hur många som helst :O

Hanna 

[slo]
0

Mördarsniglarna gillar bensin… Och tål det inte riktigt :P Så ställ ut en liten bytta halvfull med bensin så ska ni få se på nåt RIKTIGT äckligt efter några dar :)

PimTheGreat
0

#46 låter inte mysigt….Hemlis

gejsa
0

Vad händer då slo? Går dom i byttan med bensin och blir slemmiga och dör eller vad händer?

[slo]
0

#48 Ja, ungefär så ;)

divansson
0

uääk.. inser nu vilken tur vi hafft, enda som syns till är spindlar.. mindre än vanligt än iaf.. :P va i sthlm för nån veka sen, då i en gångtunnel Kryllade det av mördarsniglar! fyyyy

Martin
0

Mördarsniglar förväxlas oftast med röd skogssnigel. Den ena är mer orange och den andra mer röd, men jag minns inte just nu vilken som är vilken. Mest för kännedom.

Dessutom är det inte människor de mördar :o)

mvh Martin

gejsa
0

Nej, det hoppas jag verkligen att alla inte tror. Att dom mördar människor. haha

Dom äter upp allt i din trädgård därför som dom kallas så. Jag tror att man kan se om det är just mördarsniglarna genom att dom är så många. Dom äter t o m sina artfränder ju.

Murre_Uddiz
0

mina föräldrar "plockade" typ 500 lr va det var, mördarsniglar på våran tomt, gräsmatta häromdan xD

[slo]
0

#51 Jag skiter faktiskt i om det är spansk eller svensk skogssnigel, dom är lika äckliga för det ;)

Mangis
0

Äcklas gör man väl mest för att de är många och överallt! Snubbigt att de äter sina egna, de gjorde sniglarna på stugen. Vi hade ihjäl dem genom att samla i en hink och hälla kokande vatten på dem. Ungefär en halv hink om dagen tog vi död på… :-( Ingen stor tomt heller.

Ursäkta, Elin, om vi tog över din tråd här lite…