Barfota
Hej. Jag har funderat på det här med att ha hästen oskodd året om. Jag har ingen häst ännu men har funderat på om jag kanske skulle låta hästen vara barfota i framtiden. Min fråga är nu, hur bra fungerar det att ha hästen barfota på vintern? De jag har träffa har halkat runt nått fruktansvärt. Vet ju att det finnt barfota boots som man kan sätta broddar på men är det enda alternativet? Hur går det att gå på grus och sten? Kommer hästen flyga upp i skogen varje gång det är grus eller vänjer dem sig? Ja det jag vill veta helt enkelt är, går det att rida en barfota häst på samma sätt som en skodd? Förstår ju att det är individuellt också men tänker mer generellt :) Ni får gärna komma med alla erfarenheter ni har!! :) Och så en fråga till, hur vänjer man på bästa sätt en häst som gått skodd att istället gå barfota?
Det beror på hovens kvalité du kan fråga hovslagaren om hästen har bra hovkvalite . dem hästar jag rider gått barfota och funkar på alla underlag och dem halkar inte omkring på vintern eller jo om man går på is men i snön går det utmärkt.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Det beror på hovkvalitet, genomtramp, steglängd, rörelsemönster, vikt, underlag, verkning, typ av arbete, underlag… Det finns helt enkelt inget generellt svar på om hästen kan gå barfota.
Fast min pålle hade jättemjuka hovar o mkt problem m röta, när vi tog av skorna blev fötterna hårdare (märktes skillnad redan första verkningsperioden) o han slapp rötan. Vi lät honom stå ett par månader o använde sedan boots. Sen blev det så att hästarna mest gått i hagen nu i snart två år. Nu har vi börjat sätta igång lite igen, helt barfota o det funkar bra, även i paddocken m krossgrus. Det som inte känns bra är när det är stora stenar i underlaget, men pålle verkade inte gilla det när han var skodd heller. Tycker de halkar mindre på is utan skor (vi hade aldrig brodd i hagen).
#1,2 ja, det förstår jag ju, allt är ju individuellt men jag tänker ju att det borde finnas generellt vad de flesta hästar klarar. Jag menar, är det ens möjligt att få en häst som kan gå lika obehindrat barfota som med skor? Och då menar jag för en häst som rids eller tränas i stort sett varje dag, rids på alla underlag (asfalt, grus, lera, sand, snö, is mm). Ang vinterunderlag så är det ju klart att djupsnö går bra, men så fort hästen gått samma stig några gånger så blir det ju packat och därmed halt. Har man då skor med bra broddar kan man ju till och med trava på is om man vill! :O Men min erfarenhet är att barfota hästar blir som bambi på hal is med ben åt alla håll på is. Är det så eller har jag bara träffat osmidiga hästar? ;P #3 jag har också hört att många hästar får bättre hovkvalite utan skor, det är lite av anledningen att jag funderar på det :) Det låter ju bra! Ja, stora stenar är ju ofta ett problem även för många skodda. Men så länge de inte haltar fram över minsta lilla grus är ju det bra!
Om din häst inte normalt är väldigt ömfotad och du ger det TID så är jag övertygad om att det går bra!
Vi kände en väldigt duktig gymkhanaponny (han var med på Gothenburg horse i år ;D ) som var vääldigt ömfotad -- honom måste de ha barfota eftersom han inte kunde skos pga ömheten. Han valde själv att gå i gräskanten när man gick till hagen med honom, men
Om din häst inte normalt är väldigt ömfotad och du ger det TID så är jag övertygad om att det går bra!
Vi kände en väldigt duktig gymkhanaponny (han var med på Gothenburg horse i år ;D ) som var vääldigt ömfotad -- honom måste de ha barfota eftersom han inte kunde skos pga ömheten. Han valde själv att gå i gräskanten när man gick till hagen med honom, men när de red hade de alltid boots på honom.
HUR GÖR MAN NÄR DET BLIR SÅ HÄR???
Jag upplever att man får vara lite mer omtänksam/ödmjuk när man har en häst barfota. Alltså tex så kan det komma dagar då hästen är lite öm och dom dagarna måste man kanske hålla sig i paddocken eller i skogen (det kan vara dagar då dom stått i väldigt blöta marker och hovarna blivit mjuka). Man får vara beredd på att man kanske inte varje dag kan rida enbart för sin egen skull utan man får ta med hästen i beräkningen (första tiden). Vill man ha hästen barfota så får man satsa lite för att lyckas, men när man lyckas är det väl värt det arbete man lagt ner.
Men jag är inne på mitt 3dje ridår på min ena barfotahäst och nu upplever jag inte att det är många dagar om året som jag är begränsad av henne, om ens någon dag? Man tänker inte längre på att hon är barfota, hon traskar på överallt. Jag är inte begränsad på något underlag mer än ren blank-is och för dom dagarna har jag boots så det begränsar inte ändå. Men visst har det varit lite ups 'n downs i början.
Jag vill inte ha brodd på i hagen och då tycker jag det är så mycket bättre att ha dom barfota, dom får mycket bättre fäste barfota än med obroddad sko. Men sätter man brodd i skon så går det ju såklart inte att jämföra med barfota, dock går det ju att komma upp i samma grepp om man slänger på en broddad boot.
På is så går det utmärkt att skritta helt barfota, men jag vågar inte trava på is. När det töar/fryser på om vartannat så det blir en blank hinna överallt så kör vi med broddade boots. Annars brukar jag faktiskt hålla mig till skritt den perioden (det är inte många dagar om året jag faktiskt använder dom där bootsen). Dom dagar vi har fått avstå ridningen pga underlaget så har även min kompis tvingats göra detsamma trots att hon har 4 brodd i sin hästs skor. Så jag upplever nog att jag vidtar ungefär samma försiktighetsåtgärd som min kompis brukar göra.
Men sen har vi ju många fördelar med barfota. Dels kan man verka/hålla efter själv (om man vet vad man gör), och hovens form och vinkel behöver inte ändras lika mycket som dom gör på 8v med skor. Man har aldrig! några tapp-skor så länge hästen kan gå helt barfota (största drivkraften för mig då jag haft mkt problem med det), inte heller dagen innan en gemensam långritt eller samma morgon man ska iväg på tävling osv (tänker alla gånger jag var tvungen att avstå aktiviteter då som jag nu inte ens behöver fundera på). Hästen tar inte skada av att hovslagaren blir sjuk och kommer en vecka senare (hänt mig x antal gånger att hovslagaren inte dyker upp när han ska, hästen har då blivit stående pga lösa skor som fladdrar). Sedan låter det så mysigt, speciellt på asfalt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Både #5 och 8 tack för svar!! Det känns bra att höra! Ja, jag är ju beredd på att om hästen inte gått barfota tidigare så behövs det en invänjningsperiod, men det är inget inget som direkt stör mig, jag tycker om att arbeta och umgås med hästen från marken och det finns då mycket annat man kan höra om man inte kan rida! :) Men som du säger #8 så kan jag tänka att det är så mycket skönare med barfota, att slippa allt styr som kommer ned skor. Ja, jag har ju tänkt att boots kan vara bra att ha när det är riktigt halt. Men känns bra att höra att det går att klara sig utan oftast!
#9 Ja och man får vara beredd på att den "invänjningsperioden" kan vara lång. Ibland kan det också vara svårt att se att det blir bättre för det blir långsamt bättre och bättre, vissa perioder har det känts riktigt jobbigt men så kommer man förbi det och efter några månader när man fått lite distans så kan man ändå se att det blivit så mycket bättre och då blir man sporrad att fortsätta kämpa. Min häst fungerade barfota direkt, men det tog ändå något år innan det gick att köra fullt ut om man säger så. Alltså det har alltid fungerat att rida på grusväg osv, men i början var det fler dagar som vi blev tvungna att göra annat, ju länge tid barfota desto färre dagar i paddocken.
Ja man blir inte alls lika bunden som man blir med skodd häst. Och jag har aldrig behövt tacka nej till någon aktivitet mer. Och varje gång någon annan inte kommer pga tappskor (eller får avbryta mitt underridturen och bli hämtade med transport) så ler jag inombords och riktigt njuter av att ha barfotahäst och inser hur väl värt det är att kämpa lite för i början.
Boots är ju bra att ha, speciellt i början, men det är sällan jag använder dom nu för tiden. Det är så få dagar som vi är begränsade så då anpassar jag mig hellre efter hästen (antingen skippar att rida, rider i paddocken eller åker till ridhuset).

https://www.facebook.com/svenskahovskolan?fref=ts
Här finns nog allt du behöver veta, och rätt folk att fråga. Folk som verkligen kan det här med barfota.
Tänk på att barfotahovar är en livsstil för hästen, det handlar om hela hästens kropp och välbefinnande, inte bara hovarna 🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#11 Ja det har du rätt i. Barfota är en livsstil, främst för hästen men även för ägaren. Men det handlar väldigt mycket om att hålla hela hästen i balans och välmående.

Jag hade två incidenter i vinter där mina ston halkade omkull på is. Benen for åt olika håll bara och de gick ner på mage. Jag hade i ena fallet inte sett isfläcken då det var ett tunt lager snö på. I det andra fallet hade jag en ny ryttare här och hon och stoet missförstod varandra så de styrde ut på vägen där det var glansis. Skritt båda gångerna. Till hösten är det jag som köper boots!
Men om det är is i hagen då? Hur löser man det med barfotahästar? I till exempel vår skogshage (vinterhage) finns en backe där det kommer upp vatten ur marken som fryser till svall-is på vintern, och man kan väl inte ha på hästen boots i hagen, eller?

#14 Går alldeles utmärkt! Det har jag om det är halt på vintern. =)
#10 ja det var ju ändå ett tag, men definitivt bra att känna till och vara beredd på att det kan ta ett bra tag! Men känner definitivt att det är värt mödan, åtminstone utifrån vad jag har erfarit. #11 tack för tipsen! De ska jag definitivt kolla upp!! #13 ja boots känns ju definitivt som att det är en bra investering! Gäller ju bara att hitta några som är bra! Har hört att det ibland kan vara svårt att hitta sånna som verkligen passar perfekt för hästen och som inte rankar av för lätt eller skaver.
#15: Boots i hagen eller barfota😛?

Boots.
Vi har hästarna barfota trots att vi har isfläckar här och där MEN vi har bara två hästar och de är oftast ganska lugna av sig. De har varit barfota nu två vintrar och det har gått bra "peppar, peppar"

Här hos oss får vi inte ha broddar i skorna, så våra halkar runt på järnskor… hade myyycket hellre haft barfota då de utan skor har bättre grepp och dessutom känner vart de sätter fötterna.
Men visst finns risken att de halkar, men jag upplever att barfotahästar "tänker sig för" mer vart och hur de går.
Hittade en utbildning i barfotaverkning och som verkade innehålla väldigt bra kunskaper i hovvård och hovsjykdommar mm. Funderar på att gå den i framtiden, kanske inte så mycket för att kunna verka själv, vet inte om jag skulle våga, men för att få lite info om hur man kan verka och allmänt om hovlära! Spännande! Någon som gått nån sånhär kurs och vet om de är bra? http://www.campcontinental.se/utbildningar.php

#21 Tanken är god men hade 100 gånger heller gått en kurs av SANHCP som finns med bland länkarna jag skrev 🙂
#22 jaså, hur kommer det sig? :) är de bättre på barfotaverkning eller känner du nån som gått den som sagt att den är bra? Jag vill ju såklart gå den bäst! Men då vill jag gärna veta vad jag får så att säga :)

#23 jag har inte gått den själv men känner många som gått den och alla är jättenöjda. Du får dock inte vara för känslig för man tränar på kadaverhovar för att inte göra nybörjar-misstag på levande hästar samt för att få en riktigt bra förståelse för hur hoven fungerar. Det är en väldigt bra kurs där du verkligen får lära dig hur hovarna fungerar!
Och ja dom är definitivt bättre på barfotaverkning, SANHCP är ledande i Sverige inom barfotaverkning och går även in och hjälper till och lär hovslagareleverna om barfotaverkning på hovslagarutbildningen. De har sådana kurser i hela landet.
#24 åh det låter ju jätte bra! Alltid bättre att få höra vad folk som gått kursen säger än att bara läsa på hemsidan. Den ska jag definitivt lägga på minnet. Skulle nog egentligen vilja gå den direkt men känner att jag borde vänta några år tills det blir aktuellt att skaffa häst så jag inte hinner glömma allt!! Åhh det finns så mycket man vill göra! Haha
#14 Jag skulle aldrig ha boots på i hagen. Har provat det en gång (pga hälta hos hästen och isfläckar i hagen och jag ville inte riskera att hon skulle halka) och det blir väldigt instängt och gav skav. Min häst gillade det inte så det tänker jag aldrig göra om igen.
Jag gillar inte att ha brodd på i hagen i skor heller, då har jag hellre barfota. När hästen inte har ryttare på ryggen så känner den själv väldigt bra av vad den klarar. Den är inte så dum att den går ut och halkar på isen, iaf har aldrig någon av mina hästar varit så dumma. Mina kan ibland gå på isen i hagen, men man ser ju att dom är extra försiktiga, precis som jag själv är när jag går på isen.
Mina hästar är inga porslinsdjur som inte klarar sig i naturen.
Min hovis är utbildad SANHCP och det är jättebra verkningsform. Är supernöjd med det.
#25 Ja du ska absolut vänta med att gå en sådan kurs tills du har en häst att applicera det på hemma. Dels vet du ju inte om hästen du köper är en häst som klarar att gå barfota. Dels så behöver du använda kunskaperna direkt efter kursen för att faktiskt få tillgodogöra dig det du lärt dig.

I vintras när vi hade snö så var jag ute och red med några från stallet. Dom hade fyra broddar i var sko, min gick barfota. Ingen halkade.
Har barfota alltid, även i isig hage men han är normalt sett lugn. Är det halt så springer han inte heller. Man kan ju strö ut tö-utan-salt om man vill.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag har alldeles nyligen gjort mitt 6åriga sto till barfotapålle. Har haft henne 2månader och hon har gått skodd hela sitt liv så vitt jag vet. Hennes ståle såg helt bedrövlig ut när jag köpte henne och hovarna var på TOK för långa. Tog ut en hovslagare som jag tänkte skulle få sätta flappsulor men hon ville inte riktigt samma sak så det blev vanliga järnskor med snösulor och brodd. Hos förra ägaren fick hon nå kraftfoder som jag inte vet va de var och reds 2-3dagar i veckan. Jag ger henne bara hö och en liten näve betfibermix morgon och kväll för att hon ska äta upp ett örtpulver hon får för att stabilisera tarmen. Sen har jag preparerat hennes strålar med äppelcidervinäger varje dag, kalk när det vart blöt i hagen. Motion 5-6dagar i veckan. I princip bara skritt för att hon är omusklad. Sakta men säkert har rötan givit med sig. (Och musklerna byggt på sig!) Torsdag förra veckan hade jag en Sanhcpverkare som fixade till hennes hovar. Min första häst, min första erfarenhet av barfota. Dagen efter gick vi på grus, jag var så otroligt nyfiken. Inga problem! I söndags red jag en 1,15mil lång tur på alla möjliga underlag. Grusväg, asfalt, gräsåker, snö, is, branta uppförsbackar, branta nedförsbackar, skogsterräng, singel, barkstigar. Allt gick hur bra som helst! Enda hon stapplade på var singlet. Och det skulle förvånat mig om hon inte reagerat. Det här med hovkvalitet är en myt. Hästen får dålig hovkvalitet av felaktig kost, för lite motion och skor. Sen behöver hoven rätt sorts verkning för att inte riskera att spricka eller bryta bitar ur hovvägen när de går barfota. Jag hoppas att jag rätat ut några frågetecken. :)

#28 Alla hästar har inte bra hovkvalité fast de får bra mat, motion mm. Naturraser har generellt sett bättre hovar än tex halvblod, travare mfl. Hovkvalitén är genetiskt betingad till stor del precis som allt annat. Alla kan inte få superlång man heller hur man än försöker.
Skynda långsamt så går det fortare.
Det är inte bara hovkvaliteten som spelar in, utan också konformationen.
#29 Ja det skiljer från häst till häst såklart. Men jag vågar påstå att de allra flesta hästar kan gå barfota bara de får de rätta förutsättningarna. :) Min häst är en varmblodtravare med bra travstam och hennes hovar var långt ifrån vackra när jag köpte henne. Långa tår, höga trakter, bedrövlig strålröta med sk. buttcrack. Bilden tog jag igår, 5dagar efter första barfotaverkningen, knappt 8veckor efter jag köpte henne.

Travhästar har generellt ganska bra hovkvalitét. De flesta springer barfota i lopp när de kutar 50 km/h. Det finns travtränare som tränar sina hästar barfota. Fullblod däremot har mycket dålig hovkvalitét.