Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 8719 ggr
Pelzi
1

Underlag till ridbana

Har pratat lite med hon som äger mina medryttar hästar om att bygga en liten ridbana vi har en hage som inte används dränerad (med diken runt om)  och elstängsel som inte är i gång som staket.
Iså fall bara nåt enkelt så man kan hoppa nåt hinder och longera lite och lite dressyr, Behöver inte vara nåt "proffsigt eller perfekt". Det vi behöver göra är släta marken och lägga en duk och sand på.
Vilket Underlag sand kan man använda som är billigt men hyffsat ändån så det funkar?
Vad för sorts duk ska man ha under nån billig enkel varriant?
Kan gissa på att hagen är och blir ca 15x30.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Gullan_J
0

Själv tycker jag ju att fibersand är överlägset, men det kanske inte är marknadens billigaste…

-Bättre ökänd än okänd

Pelzi
0

Seriöst kan INGEN ge svar behöver svar nu helst så man kan planera lite.
Kan man ta vanlig sand och ha som underkag och sedan vattna på sommaren den innan man rider på den?

Bruhn
0

googla på anlägga ridbana får du massor av tips

Pelzi
0

Jag har googlat men inte hittat nåt kan inte nån svara ???

Spiritinthesky
1

Kom ihåg att ni måste gräva innan ni lägger på duken. Vanligt misstag. Ska ni bara ha en så liten ridhage skulle jag föreslå gummiunderlag. enkelt att hålla i ordning och fryser inte på vintern.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Uss
1

Vi gjorde "riktig" paddock för tre år sedan, med duk och allt, SEDAN läste jag att man ska undvika duk om man kan…

Anledningen till det är att duken förr eller senare täpps till och då kan man få större problem med att vatten blir stående i underlaget. Om du har tjock lera eller som jag, flytsand, så tycker jag nog att det är bra med duk ändå; i lerjorden sjunker underlaget ner lite för fort och min flytsand verkar vara väldigt bra på att flytta sig också ;D Nu behövde vi verkligen dränera också och då måste man ju ha duk så inte underlaget går ner i bärlaget och täpper till

Vi har krossgrus (storlek 0/8 = korn som är från 0 till 8 mm stora) i vår paddock, det är jättebra. Sand har runda korn och kan lätt bli väldigt djupt och tungt för hästen att gå i. Vi harvar inte heller vår paddock, drar över med ett överblivet boxgaller (mellanväggen) bara (med fyrhjulingen) och jämnar ut. Vi kunde använda vår paddock direkt, bara timmar efter att vi slätat ut, med sand behöver du vänta en tid innan underlaget satt sig.

När det regnar ordentligt har vi ett eller två (beroende på hur mycket regn som kommit och snabbt) ställen där det blir en liten pöl kvar, men den försvinner snabbt, och sedan är underlaget mjukt och sviktande. Mest problem är det faktiskt när det är torrt och varmt ute; då kan det bli lite hårt, men då får vi vara flitigare med sladden (gallret ;D )

Om du inte har stora problem med att marken är vattensjuk tycker jag att du bara kan göra en "ram" av stockar/syllar/tjocka brädor och fylla med krossgrus. Släta till det och tada - en hyfsad paddock för en mycket billig penning! Vill du minska risken att gräset växer igenom kan antingen lägga en duk under (minst klass 3 - dvs du måste köpa av en riktig grusleverantör, Bauhaus o sådana affärer har ingen aning ens om att finns olika klasser och ja, de är dyra men inte oöverkomligt i sammanhanget) eller så kan du skala av grästurfen och fylla hålet med krossgruset, men då behöver du veta att marken släpper igenom när det regnar.

Lycka till!

Pelzi
0

Marken är ganska blöt nu på våren där vars vi ska bygga man vill ju inta att gruset sjunker ner i jorden kan man ha pressänning som under gruset?

Pelzi
0

någon som vet ställe i norrbotten som levererar kross korn då? hittar bara i södra svergie :/

Uss
0

Nej pressenning ska du inte ha, det ska vara geotextil, markduk eller vad du vill kalla den, som släpper igenom vatten. En fördel med att lägga paddocken så att säga ovanpå marken är ju att den blir lite självdränerande, vattnet kan rinna undan ut åt sidorna om du gör den liite som en kulle - det ska inte vara mycket fall, vi pratar cm… - men det får inte vara som en grop i mitten! Ring och fråga! De som är i branschen vet var man kan få tag i olika typer av material i fraktioner, så ringer du en grusgrop så vet de nog vem som säljer kross ;D

Uss
0

Norrbotten är ju JÄTTESTORT, men jag googlade bergtäkt och Piteå o fick träff på Gruvberget i Svappavara, bergtäkt i Kåge, BRB kross AB… Jag tror det finns massor med företag uppe hos dig, bara du vet hur du ska leta ;D Gula sidorna och entreprenörer, t.ex tror att vi hittade de flesta där (men den vi köpte av, som var närmast o inte hade massa konstiga debiteringsgrubder fick vi tips av en av dem vi ringde till). När du hittat leverantörer; ring o fråga om priset - det kan skilja mycket och inte bara på själva materialet… Var uppmärksam på om priset är per ton eller per kubik, om moms ingår eller inte (det ska det göra när de uppger pris till konsument, men ofta glömmer de det eftersom de inte är vana att sälja till konsument). Sedan är det frakten - den är ofta lika dyr som materialet, så kan ni hämta själva med en traktor o kärra är det värt mycket, fast då kan det ta TID - det är mycket kross som behövs. Och igen - kolla priset - en vi ringde till ville ha en viss summa per lass (de andra tog ett belopp per ton) men när vi frågade hur mycket ett lass var kunde han inte svara; det berodde på vilken bil o lilla bilen var hälften så stor… En annan tog också betalt för hur lång tid det tog - dvs fick han vänta i grusgropen eller om han fastnade i vägarbetet de höll på med den sommaren så skulle det bli dyrare…

Pelzi
0

Bor i haparanda  finns det inte närmare det är ju 3 timmar till pita frakten blir ganska dyr då. BDX kanske säljer grus tror du det?

Uss
0

Ha ha du får ju googla själv eller titta i telefonkatalogen - det var ju bara exempel, jag visste ju inte var du bor och kunde därför inte kolla på din ort ;D men på EN sökning så hittade jag flera leverantörer i Norrbotten, så de finns visst. Har ingen aning om vad BDX är, men en sak är säker, du hittar inte leverantören här på iFokus ridsport ;D

Linnea
0

Ska den enbart användas sparsamt så varför inte gräsbana?

Skynda långsamt så går det fortare.

Uss
0

Enligt #7 är marken "ganska blöt" - skulle tro att den inte håller ;D

Linnea
0

#14 Man kan dränera mer och dressa ytan (alltså tillsätta fin sand på ytan, det gör man många gånger, småsmå lager). Man måste även lufta den ett par gånger per år om den ska växa bra (göra massa små hål i marken så rötterna får mer luft). Gödsling krävs såklart. Gräs är väldigt lättskött egentligen och finns det redan där så är det billigare och enklare än att riva upp allt och lägga annat underlag.

Uss
0

Hur dränerar man då (nyfiken)?

Hur luftar man, vilken maskin behövs? Vi skulle behöva lufta, tror jag, men jag vågar inte harva eller så för vi har flytjord och varje gång vi "gör" något så blir det ett stort hål eftersom en massa jord försvinner.

CaptainBunchie
0

*Inte läst kommentarer*

Det underlaget vi har på våra två närmaste ridbanor är båda naturligt. Dvs. jord/sand som redan var där. Den ena är väldigt pissig, dammig och liten. Och den andra är större, men jäkligt mycket sten. Men båda har ganska kasst underhåll. Men duger fint om man bara rider ibland.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Pelzi
0

kan verkligen inte ha gräs bana då båda kallbloden är väldigt glupska har ridit på en äng en gång inte i när heten och dem kunde tvärnita i traven och börja käka gräs i bland inte så kul och så tycker jag att gräs är så halt  också när det regnat.

Linnea
0

#16 Täckdika. Man kan har öppna diken runtom såklart annars täckta diken under ridbanan. Dräneringsrör alltså.

Till luftning tror jag golfbanorna använder en gräsklippare som de tar bort klippaggregaten på och sätter dit stora metallrullar med en passa långa piggar på. Man kan bygga en själv som man kan dra för hand.

Harva ska du inte behöva. Vad menar du med flytjord? Att det är väldigt blött? Isf dränera, annars håller det inte. Vad gör ni när det försvinner jord i hål?

#18 Haha jo så kan det ju vara! Dock kan det vara ganska nyttigt att rida ibland på gräs så hästarna lär sig det med. Kan vara svårt med deras koncentration när det finns mat nära.

Uss
0

#18 :D kallblod verkar tom vara värre matvrak än isisar! #19 Flytjord är jord som när den är orörd kan packa sig väldigt hårt, som lera. Den är inte så genomsläpplig. Men när man gräver i den o den blir blöt så tar det lång tid för den att sätta sig igen, den är som gungfly. Partiklarna är pyttesmå och bokstavligt talat flyter… Det vi "gjort" är att dränera med rör o grävt upp för att laga gammal dränering. Vattnet trycker på uppifrån skogen och rinner mellan den packade "leran" och matjorden och ploppar upp här och där. När vi grävt o lagt slang har vi typ bara lyckats göra rännor där vattnet kan rinna väldigt bra - och då har jord följt med. Till slut är det ett stort hål under markytan som då rasar. När vi grävde dräneringen för paddocken la vi igen den del av rörgraven som gick över hagen innan snön kom, men mitt i vintern när jag pulsade fram för att gräva fram staketet så försvann jag plötsligt ner till midjan! Min man fick hjälpa mej upp^^ Så gräva vågar jag nog inte, när vi plöjde för att så ny vall så försvann en massa jord, det är i princip bara sand överst på åkern kvar :s Dessutom får man ju inte gräva diken hur som helst, länsstyrelsen har synpunkter på det. Jag vet vad golfbanorna har, piggarna trycks ut o det är en jättebra grej, men funkar enligt min man inte på våra maskiner, de är för stora. Vill heller inte ha något tungt med fasta piggar för då packar ju sig jorden ännu mer.