Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 3888 ggr
Etnica
0

Förslag på hingstar!

Jag har planer på att låna min kompis fd tävlingsponny o betäcka henne för att förhoppningsvis få fram en riktigt bra tävlingsindivid. Stoet är en maxad c-ponny med placeringar i msva. Hon fick förra året ett stoföl efter Top Nordpol som är väldigt fint. Jag är lite inne på att använda Minotaurus men är också sugen på Poetic Justice. Båda hingstarna finns i Frankrike men iaf Minotaurus kan man få på fai. Hur det är med PJ vet jag inte. Är det någon som har några fler förslag?

Peppe
0

Vad har stoet för stam och kvalitéer?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Etnica
0

Hon är en import från Danmark med okänd härstamning. Lätt, sportig modell med inga direkta exteriöra avvikelser. Kvalitéer… ja hon är som sagt placerad i msva, superbra temperament o en riktig vinnarskalle. Det tycker jag är bra kvalitéer när man vill avla fram en ren tävlingsponny.

Peppe
3

Varför avla på något med okänd stam….? Vinnarskallar finns det gott om i ponnyvärlden, som dessutom har fin stam där man kan se att inga defekter och liknande finns 🙂

Jaja gör som du vill.

Etnica
0

Hur många ponnyston med stam som har jämförbara meriter finns det att tillgå? Inga i min närhet iaf…

Linnea
1

#4 Borde finnas många, du kanske ska rikta in dig på nån speciell ras så borde du ju hitta. Själv är jag inte mycket för importer med okänd stam och liknande.

Skynda långsamt så går det fortare.

Peppe
0

34 kanske bättre du köper dig ett färdigt föl 🙂 

Är man bra på att rida så tycker jag man ska hålla sig till det och låta de som kan avel avla istället.

VilmaKristina
0

Varför så emot henne?

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

[[AcsJulia]]
0

#7 Förmodligen inte "emot" henne, men det hon säger har värde. Marknaden är mättad med bra, fina hästar, med full stam som aldrig blir sålda. Sedan att avla har sina risker, det ska man vara medveten om! Det handlar inte alltid om en så enkel procedur som att skicka sitt sto till den perfekta hingsten och få hem ett friskt, dräktigt sto som utan problem fölar när det är dags. Allt som oftast kommer problem att uppstå, stora som små, och jag anser själv att en uppfödare kan hantera dessa bättre än vi "normala" hästfolk.

Etnica
0

Nu är det så att fölet inte skulle avlas fram för att säljas utan som en blivande tävlingsponny till dottern.

Sen skulle jag gärna vilja att ni som påstår att det mer eller mindre kryllar av meriterade ponnyston med stam plocka fram några exempel….

VilmaKristina
0

Så som jag förstod det i #0 är hon inte ute efter en häst at avla och sälja, utan mer en tävlingshäst.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Peppe
1

Att avla på ston med okänd stam är buskavel enligt mig. Helt oseriöst och bör inte uppmuntras. Inte skulle du väl TS komma på tanken att betäcka ett finstammat och meriterat sto med grannens ponnyhingst med okänd stam bara för att den har hoppat höga klasser, när det finns massa godkända hingstar att välja på som också går höga klasser? Varför är det okej att ha lägre krav på stona än hingstarna????

När någon skriver "inga direkta exteriöra avvikelser" så luktar det okunskap, ALLA hästar har exteriöra avvikelser. De har egenskaper som man vill förstärka och egenskaper man vill förbättra hos avkomman, detta vet alla som är insatta i avel.

Tycker att man först och främst ska rannsaka sitt sto, alla älskar sina hästar och tycker att de är finast, men alla är inte lämpade att gå i aveln. Ostammade hästar är inte lämpade.

Är det så att du inte hittar något bra sto som du kan få köpa/låna magen på så är det som sagt kanske bättre att bara köpa ett färdigt föl med bra föräldrar istället. Då vet du dessutom vad du får.

Men men, eftersom du är så säker på att ditt sto passar så väl i aveln så är jag säker på att du även vet vilken hingst som passar bäst. Annars kan du ju alltid ta den som hoppar högst. Alla gör ju som de vill i Sverige 🙂

[[AcsJulia]]
1

#10 Jag förstod det, ja. Men det jag säger att för varje individ som avlar på sin ponny med okända härstamning, istället för att köpa en redan framavlad, frisk individ av en uppfödare, så går våra uppfödare back. Något som man borde ha i åtanke, plus att även om mamman är grym på att hoppa och pappan lika så, så kan generna se till att något helt annat lyfts fram i avkomman. Något som är ännu troligare om du avlar på en häst utan stam.

Håller helt enkelt med #11 att det är oansvarigt och illa genomtänk, men vaer man gör sitt val.

Aribigga
0

Minotaurus lämnar ju avkommor som utmärker sig på tävlingsbanorna i alla fall 🙂

lurvponnyn.vimeddjur.se

hippoteket
4

Ett problem när man inte känner till ponnyns härstamning är att det är helt omöjligt att veta vad man sa förvänta sig av avkomman. Man vet inte om stoet är ett halvblod som blev för litet eller en ponny som härstamningsmässigt är en B-ponny som vuxit över ordentligt. Man vet inte om hennes hoppanlag är nedärvda i generationer eller om de hamnade där av en slump. Det man ser på henne är inte alltid det som generna säger. Och det är generna som nedärvs… 

Avel är så väldigt mycket mer än att bara välja en hingst som ska lämna en bra avkomma. För att vara någorlunda säker på att man får en hyfsad avkomma så är det en stor fördel om man känner till så mycket som möjligt om stoets härstamning, vad föräldrar och tidigare generationer brukar nedärva.

Att stoet har fått ett föl som är väldigt fint betyder bara just det. Man vet inte än VAD stoet har nedärvt och teoretiskt sett kan nästa föl ha NOLL gemensam genuppsättning med det förra - även om det i verkligheten inte är så.

Jag ska inte be dig låta bli att betäcka eller köpa ett föl (även om jag kanske skulle vilja) men jag vill att du ska ha realistiska förväntningar på vad som kommer titta ut, om du betäcker. Det är inte alls så enkelt som att två SM-ponnyer som paras får en superavkomma!

OM du ska kunna få några seriösa hingstförslag från kunniga människor så måste du presentera hästen betydligt bättre än "Lätt, sportig modell med inga direkta exteriöra avvikelser. Kvalitéer… ja hon är som sagt placerad i msva, superbra temperament o en riktig vinnarskalle". Visa en bild på hästen och gärna en film.

Det finns en tjusning i att föda upp sina egna hästar, men om det ska vara värt all tid, möda och framförallt alla pengar man satsar, så måste det ske på ett seriöst sätt.

[[AcsJulia]]
0

#14 Riktigt kloka ord här tycker jag. Det är just det där vi alla menar som avråder dig: Avel är ett lotteri.

Tänk också på att om du är ovan att hantera unghästar så kan en egen uppfödning bli långt i från en idealisk barnponny.