Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1298 ggr
Zadeira
0

Sits-råd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man ska bjuda på sig själv, så nu delar jag med mig av lite ridbilder och tänkte på samma gång be om tips angående min sits.

Jag har inte ridit mer än ett par turridningar i naturen de senaste fem åren, och har nu gått och blivit medryttare. Hästen har nyligen börjat ridas ordentligt efter skada och igångsättning så han saknar både muskler och ork, och jag har som sagt inte ridit seriöst på fem år vilket gör oss till en väldigt gräslig syn på ridbanan för tillfället.

Det finns uppenbara saker jag vet att jag behöver jobba med angående sitsen, balansen och att hitta "rätt i sadeln" igen, (underskänklar som glider fram, händer som inte är stilla, hitta balansen i sadeln och inte tyglarna, ha foten korrekt i stigbygeln osv), men jag tycker ändå att jag har en bra grundsits att utgå från.

Några kommentarer?

Zadeira
0

trav

Zadeira
0

lättridning

Eldlilja
2

Min första tanke är väl att du kanske kan ha stigbygeln längre ut på foten, på den bredaste delen. Sedan är dina armar eventuellt lite väl raka, men det kan ju vara i ögonblicket plus att det är svårt att urskilja hur dem är från dessa bilder. Rent allmänt är det knepigt att säga utifrån en bild, betydligt lättare om man sett er in action, men detta var vad jag kom på rent spontant 🙂

Gronstedt
3

Jag skulle säga att du behöver komma fram mer i sadeln, så du kommer ned i sadelns djupaste del och inte hamnar "på bakvalvet". På sista bilden ser det bättre ut, där hamnar du nog mer ner i sadeln. Det kan underlätta med lite längre stigläder i så fall. Men som utgångsläge ser det inte dumt ut 🙂. Om du kan, så ta hjälp av en tränare som kan tjata på dig irl, ögonblicksbilder säger inte allt.

Brollan1
0

Vad är det för rem som går från nosen/bettet till sadelns båda sidor?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
0

#5: En halsförlängare, skulle jag tro 🙂.

Zadeira
0

#3, Det där med stigbyglarna är jag väl medveten om, det är något jag alltid behövt tänka på. "Tummarna upp och fötterna längre ut i stigbyglarna" var standardkommentaren från ridläraren när jag red på ridskola för flera år sen. Så det vittnar ju om vad jag alltid haft svårt för ;)

#4, Jag provred först med dressyrsadeln som ägaren själv alltid rider i men den passade inte mig alls, så bara att byta sadel gjorde att jag sitter bättre. Jag ska tänka mer på det du sa om att komma fram/ner mer i sadeln, det har jag faktiskt inte reflekterat så mycket över men jag ser på bilderna vad du menar. Då hamnar ju mina underben i en bättre position också, för som det är nu har jag märkt att jag då och så hamnar i stolsits. Tanken är att jag ska rida för tränare då och då, men dit har vi inte kommit än.
Tack för kommentaren, definitivt något att tänka på!

#5, Precis som Gronstedt sa, en halsförlängare :)