Träckprov
Hur skickar jag in ett träckprov? Har aldrig gjort detta innan och behöver detaljerad beskrivning på hur jag ska gå tillväga.
Tack.
http://maskkontroll.se/ Finns flera ställen man kan skicka till men här är ett exempel. Det står på deras sida hur man går till väga :) annars är det ju bara ringa valfritt företag :)
Vart står det? Ska jag beställa hem grundanalysen? Sen då?
På hästaffärer kan du köpa vidilabs lilla kartong med påse och info. Sedan skickar du bara träckprovet via posten och får svaret via mejl! Jättelätt :D
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
på maskkontroll.se får man med beskrivningen när du skickat efter.. de har jag alltid fått innan.. beställde själv ett prov just..annars så tar man två bajsputtar från nattens bajs å lägger i den lilla plastpåsen som man får med.. fyller i lappen som kommer med de uppgifter som dom vill ha.. lägger bajspåsen i den vadderade påsen å klistrar igen noga å lägger på brevlådan.. klart! får svar på mailen senast två dagar efter du skickat..
Står det där hur man ska göra? Hur många "bajsbollar" ska jag lägga i påsen? Ska jag sedan lägga påsen i något kuvär? Lägger jag det i vanliga postbrevlådan? Hur lång tid brukar det ta ca?
Men jaha gud vad enkelt det låter då! Tack så mycket. Är det grundanalysen för 199:- som jag ska beställa hem? Står adressen i paketet?
ja grundanalysen.. sen skriver du in din adress osv när du beställer så kommer den vara förtryckt på pappret som du får med sen.. tror att man bara behöver fylla i hästens namn å ålder på lappen.. men kolla ordentligt på pappret så du får med alla uppgifter som du ska fylla i.. sen kan du ju välja om du vill ha odling med å de får man betala när dom gjort odlingen då de tar några veckor..
se bara till så att du tillsluter påsen å de vadderade kuvertet ordentligt sen bara när du postar de så ingen bajslukt osv kommer ut:P
#1 Var det inte de som det var något rabalder om för några år sedan? De hade fått provresultat som skilde sig avsevärt från ett annat företags resultat. Tror det var något med vilken metod de använde sig av, så kanske är det viktigast att använda samma företag så man kan se ev. förändringar?
TS: Det finns flera företag att vända sig, både sådana där man köper små adresserade askar som man lägger sin påse i och sådana där man själv fixar emballage och skickar in. Vi har använt både maskkontroll, kollamasken (vidilab) och vår lokala hästklinik. Eftersom vi är lite bekväma så brukar vi köpa kollamasken till rabatterat pris på hästmässan i Gbg - den brukar vara i april, när det börjar bli dags. Sedan fyller vi bara påsarna och lägger på brevlådan. Svaret kommer på mailen efter någon dag. Smidigt!
#8 känner igen de där åxå faktiskt.. jag brukar köra samma så ska b li spännande denna gången å se.. behövde inte maska av förra året nämligen:P
Okej men jag kör nog på att beställa hem grundanalysen från maskkontroll då. Det står att den kostar 199:-, är det det ända jag behöver betala eller tillkommer det någon kostnad? Kommer kostnaden med en vanlig faktura sedan?
Om jag har svårt att tyda vad analysen säger, kan jag vända mig hit till er?
Om avmaskning behöves, är det veterinären som avmaskar då?
de är de enda de kostar.. när du skickar ordern så väljer du faktura eller betala med kort eller internetbank.. faktura kostar ju lite extra men inte de andra..
man får med ett infoblad om hur du kan tyda resultatet å om du behöver maska av eller inte.. behöver du maska av så ringer du veterinären å talar om resultatet så kommer dom att skriva ett recept på de maskmedel du behöver för att ta dom maskarna som de är..
sen hämtar du ut de på ett apotek å maskar av hästen hemma i stallet.. man sprutar in medlet i munnen ner i halsen på hästen å får försöka få hästen att svälja de.. sen tror jag inte att dom ska äta efter för då kan dom få upp medlet igen.. gjorde de misstagen en gång för länge sen så hon fick inte i sig nåt medel.
Tack så jättemycket för hjälpen! 😃Nu förstår jag hur jag ska göra. Ska genast beställa hem den. Tack igen!
så lite så=) hör av dig om du undrar något=)

posta det i början på veckan bara ;)
Ja, tänk på att du postar nära en tömning av postlådan och att det kommer fram dagen efter så det inte blir liggande över en helg…
Det kan faktiskt komma till en kostnad - iaf kollamasken erbjuder odling om EPG (egg per gram, engelsk stavning) är >100 för att kontrollera om det är stora eller lilla blodmasken och den odligen kostar extra, kommer på faktura sedan. Man kan nämligen inte se på äggen vilket det är och det är viktigt att upptäcka om det är den stora eftersom den kan ställa till en hel del… Viktigt att tänka på också att bandmaskar inte alltid upptäcks (kollamasken-provet gäller inte heller den, men ser dom den så säger de att de säger till), men det är tydligen vanligt att hästarna har dem utan att ha större besvär.
Kolla masken har en egen veterinär man kan ringa och diskutera provet med, men vet inte om de kan skriva ut recept också.
Iaf kollamasken kan man köpa på Granngården och apoteket oxå.
Är det redan dags hos dig för provtagning? Här är det fortfarande bara tidig vår i marken, så jag väntar lite - lilla blodmasken går i "vintervila" och för att man ska kunna se dem i provet måste de ha aktiverats igen och börjat släppa ägg. Nu vet jag ju inte om maskarna har inbyggd kalender eller om de går efter utetemperatur, men jag har inget särskilt skäl att göra provet redan nu, så jag väntar tills det är grönt ute ;D

Lungmask måste man också betala extra för att de ska kolla. I alla fall "kolla masken". Det är bara dem jag använt
Okej ska tänka på att posta i början av veckan 🙂
Nja det är ju inte grönt ute riktigt än och jag har ingen aning om när man bör kolla det? Men min häst går ut på bete den 1a och jag vill ha kollat henne innan dess…
Ja, det är en bra anledning att kolla ;D
OM du behöver avmaska så gör det minst tre dagar före betessläpp; maskmedlet gör ju att maskar följer med ut - även en del levande - och du vill ju inte ha dem på det rena sommarbetet. Jag brukar försöka mocka igenom hagen varje dag de dagarna, annars mockar vi bara en eller ett par gånger per vecka (beroende på säsong) - ja, jag är nojjig ^^
Ingen aning vad som sagts om det företaget. Jag har själv jobbar där en kort sväng och jag tycker dom är duktiga iaf :)

Jag kör på kollamasken och har redan fått tillbaka svaren. Det är inte för tidigt i Sthlmsregionen. Väntar dock på odlingen av stora blodmasken. Deras veterinär är bra att diskutera med och de skickar ut recept om man ber dem.
Vad brukar en avmaskningsspruta ligga på kostnadsmässigt? Är det en engångsspruta eller ska man upprepa behandlingen?

Det beror på hur mycket mask din häst har osv. En av mina hästar hade stora blodmasken förra året och dessutom ganska mycket mask. Han ska ha 4 doser i år enl överenskomelsse med veterinär efter träckprov. Förra året fick han 2 ggr. Kostar ca 150 kr för 2 doser har jag för mig från förra året.
Okej då var det inte så väldans dyrt iallafall. Så efter provsvar får man reda på hur många doser man ska ta beroende på hur mycket/vilken slags mask hästen har? Och man ska alltså ge hästen i munnen?
#23 precis=) å veterinären vet precis vad du ska ha å hur mycket å man ger i munnen=)
Tack så mycket! 😃