Skruva ur brodd?
Nu tänkte jag skruva ur broddarna, då jag anser att nu när de inte behövs gör de mer skada än nytta.
Men, ikväll när jag skulle försöka skruva ur de trodde jag ju att jag skulle vrida hoven ur led! Så jag slutade innan någon olycka inträffade.
Har ni någon speciell "teknik" när ni ska skruva ur/byta brodd? Ska man ha ett järngrepp om huven att bara skruva ur eller ska man ringa hovslagaren och be henne komma och skruva ur de åt mig?
-Bättre ökänd än okänd
Jag brukar banka lite med en hammare på dom (inte vrålhårt eftersom det är ganska mjukt material men ändå med lite schvung så det lossnar lera, rost å sånt som gör att det går trögt) och sedan hålla i hoven med ett järngrepp och dra ur dom.
Ibland går det dock inte och då får man väl vänta tills hovis kommer och byter skon. Men jag har nog aldrig själv varit med om det, det berukar gå att slita ut dom ;P
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 Tack så mycket, ska prova det imorgon. Hon har ju dessutom så små hovar så att de enda som finns att få tag i här är såna här med broddhål endast i trakterna, därför vill jag också få ut de så fort som möjligt.
-Bättre ökänd än okänd
Om du har en bra broddnyckel som ger bra fäste och har tillräckligt stora händer så kan du använda tummarna att ta spjärn mot hoven vilket gör att du inte bryter i hoven för hästen. Det går ochså att som "CelsiusT" skriver men det går att slå på nyckeln ochså. Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Ta ett något längre skaft o en skiftnyckel, eller fast nyckel som passar din broddstorlek. Håll emot ordentligt så får du säkert loss det på det viset. :) Du får liksom mer kraft ju längre skaft du har….
#3 och #4 Tack för tipsen! Ska anteckna och ta med till stallet imorgon så lär jag ju få loss de där envisa broddarna! :P
-Bättre ökänd än okänd
Testa att hälla någon olja eller något på brodden, brukar funka. :)
Ta för vana annars att smörja gängorna med fett innan ni broddar hästarna på hösten :)
Har iaf hjälp ntg på mina när man ska ha ur dom på våren.
#6 och #7 Tack :)
-Bättre ökänd än okänd

….se till o ta med dig en karl till stallet annars om inte tipsen ovan räcker 😉
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#9 Haha, absolut, här ska några bodybuilders tas med! 😉
-Bättre ökänd än okänd
#9 Tyvärr hjälper inte ens alltid det! Här fick vi ta till lite mer drastiska metoder för vissa broddar som behövde tas bort, med hjälp av såg. 😉
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#11 för klen karl! 😉
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ha TVÅ nycklar så håller du emot med den ena och lossar med den andra.
#12 Haha i det här fallet var det tyvärr inte så.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst