Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 373 ggr
davidia
0

Försent?

när är det egentligen försent att slå av höet?här i närheten av mig har dom inte slagit höet ännu.det skulle ju egentligen vart av förlänge sen men regnet har stoppat det.börjar bli lite orolig om jag får tag på hö här i närheten i år eller ej.

Cilla89
0

du kan vara lugn ;) fram till slutet av aug, går det väl bra? bara det är fint väder :)

Lyrik
0

Min stallägare slog höet i förra veckan. Balade och tog in det sista igår på logen.

Tror att det blir dåliga värden i det. Har iaf räknat med det.Ledsen

Gejsa kan det bättre, tror jag.Fundersam

Cilla89
0

#2 Varför tror du att det blir dåliga värden?

davidia
0

jo jag väntar allt på hennes svar:)men sen är ju frågan vart man ska köpa allt hö ända fram till augusti.om dom inte slår det förens dess.

Lyrik
0

#3 Det har tyvärr regnat på det mkt innan de slog det. Har lärt mig när jag gick på Jällaskolan gren häst, att efter midsommar går värderna ner.Fundersam

Cilla89
0

#5 Jasså. Vi hade 2 skördar förra året, den första i juni och den andra i aug och det var knappt ingen skillnad på värdena ;)

gejsa
0

Ja, värdena går ner efter midsommar. För då släpper ju axet och i axet finns ju näringen. (fröna alltså) Det blir grövre och knappt ingen näring i alls.

Många har nog fått slagit höet och tagit bort det. För att vänta på andra skörden. Eller tagit hösilage av det. Den kan bli bättre ibland om det är gynnsamt väder. Men oftast är det lite tunnare och lite mindre värden i. Sedan beror det ju på när vallen anlades om man ger konstgjord gödsel osv osv.

Men ang sånt  här vet jag inte alls mycket.

Lyrik
0

#6 Det beror väl på hur mkt det har regnat på det.

Fjolårets hö i detta stall hade mkt dåliga värden, Lyrik gick ju ner i hull efter knappt en månad efter inflyttning. De har tagit årets hö från samma vall, ser lika grovt ut även om detta hö luktar bättre. Så jag räknar med att det blir dåliga värden i år med.

davidia
0

jag har fått åkt till grums och hämtat hö gratis men det är ju ca 20 mil fram och tillbaka bara för att hämta hö.men har sett att dom slagit av höet i karlstad så man får väl ringa till nån bonde där och se om man kan få köpa lite hö.14 mil fram och tillbaka blir det då……..

Lyrik
0

#7 Det sa Erika med ang höet. Att det sjunker efter midsommar. Ska bli skoj att se analysen på detta hö, om det blir ungefär samma värden som fjolårets. Fundersam