Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 860 ggr
Lilleskuttan
0

vilket bett?

Min ponny är ganska stark.
och jag rider på tredelat varvat m. novabet.. men måste sitta och dra i honom ganska ofta för att få stopp, ex. ute. Han lyssnar inte riktigt.
Fick låna ett hackamore av en kompis förut och då lyssnade han på varje signal jag gav.

så jag undrar om det är bättre att rida på ett milt bett men behöva ''dra tag i honom för att få stopp''
eller ett lite omildare bett och inte behöva dra honom i munnen vid stopp? Vad rekomenderar ni då?

Gullan_J
4

Här kommer gammelmormor som tjatar om samma gamla saker, som de flesta andra glömt bort. En häst känner om en fluga landar på den. Så ett skarpare bett är inte att rekommendera. 

Jag skulle fortsätta att rida på de bett du redan har med att dressyrträna mer. Och med dressyr menar jag inte enbart att rida på ridplan eller i ridhuset utan mellan hindren, på ridleden eller åkern. 

Man måste rida dressyr hela tiden. Och ta mycket hjälp av tränare, helst ca 2ggr / v eller mer. 

Vid fall jag tycker att det är läge att byta till ett skarpare bett är om det finns en fara för andra eller sig själv. Om hästen är så het att man inte för stopp och kan sticka iväg när som helst. Men målet bör alltid vara att någon gång i framtiden kunna rida på vanligt tränsbett igen. Dock är min erfarenhet att det är svårt att betsla ner igen om hästen vant sig att  gå med hävstång/hisseffekt. 

Te.x rider jag min ponny på pelham med två tyglar ibland, för  att förfina hjälperna och rida med minimala hjälper och rida mestadels med vikten. 

Mina åsikter om bettlöst är att man inte kan ta ut lika mycket som med bett, te.x ledande tygeltag är svårare. Men det är min åsikt och jag har alltid föredragit bett på de hästar som inte har problem med munnen och  kan gå på bett.

-Bättre ökänd än okänd

Lilleskuttan
0

Jag rider dressyr för tränare 1 ggr veckan. Han är som starkast på uteritt, men om jag drar tag ordentligt så lyssnar han.
Nu red jag med hackamore idag och red dressyr. Han lyssnade på minsta vink och hängde sig inte i handen som han brukar. ( han brukar verkligen HÄNGA I HANDEN och dra mulen ner mot marken.. )

Gronstedt
3

Sitt inte och dra. Ta så mycket som behövs och ge efter sedan. Om hästen hänger i handen så sätt tillbaka den och ge sedan efter igen - sitt inte och bär omkring på den. Detta gäller oavsett om du har bett eller bettlöst.

Anna4077
0

Hackamore är väl inte ett skarpt bett? Jag har kanske missuppfattat det hela? Jag red en häst som var farlig ibland. Hon kunde springa och då sprang hon. Ägaren till hästen red på pelham med stång. Vi provade med vanligt stång bett och det gav nästan samma resultat som Pelhamet. Jag läste lite på det och någon artikel av någon känd tränare/ryttare skrev att det var det mildaste bettet. Har upplevt att hästar som inte gillar vanligt två eller tre delat funkar fint på stångbett. Fast jag ser inte varför du inte kan fortsätta på hackamore? Din häst kanske inte gillar att ha något i munnen? Vissa är ju så känsliga att det inte spelar någon roll hur man rider. Sen är det självklart något du behöver träna på med lydnad osv men vore jag du hade jag fortsatta med hackamore.

Anna och taxen Max

Underbarn
0

Hellre ett "skarpare" bett med mjuka tag och som han lyssnar på. Än ett "milt" bett med hårda tag. Ett milt bett blir inte milt med hårda dragkamper. Det är ryttaren som avgör. Hjälper inte träning - ja då kanske han helt enkelt inte riktigt trivs med det bettet.

#4 Hackamore har "hävstångseffekt" där av ses det som skarpt.

Lilleskuttan
0

#4 jag tävlar tyvärr dressyr och då får man inte ha hackamore :(¨
Skit surt.