Två på en häst?
Hej!
Jag har ett PRE sto som är 160 cm i manken. Är väldigt rädd om hennes rygg då hon har en svankrygg vilket inte ser så friskt ut.. Den har däremot blivit bättre efter att vi köpte henne då jag har tränat upp hennes ryggmuskler. (Nu efter vintern har de musklerna däremot försvunnit igen för det mesta tyvärr….)
Är fortfarande rädd om hennes rygg och vad hon tål. Själv är jag 180 cm och väger 69 kg. Så det är rätt lagom, inte för mycket enligt vad jag har läst på nätet.
Men i höstas var det en kompis som tjatade och ville rida min häst, tänkte inte så mycket mer på det och lät honom stiga upp. När han steg upp såg det väldigt… oroväckande ut för hela ryggen sjönk en bit när han satte sig. Det såg väldigt tungt ut. Efteråt frågade jag hur mycket han vägde, han vägde 84.. Det tyckte jag var för tungt!
Min mamma har också varit ute ibland och ridit på hennes häst och min pappa på min häst… brukar känna mig lite orolig även då för min pappa väger 95 kg.. ( och är jättelång)
Men sen kom jag o tänka på att voltigehästar ibland har 3 personer på ryggen. Antar dock att den vikten fördelas rätt bra över hela ryggen och att dessa personer inte väger så mycket. Men om de i genomsnitt väger typ 55 kg blir det ändå 165 kg..
Man hör ju om folk som har ridit 2 på en häst (och man ser det ofta i filmer..), skritta lugnt kan jag tänka mig borde gå bra men ändå.. det verkar lite mycket kanske? Skulle min häst klara av att skritta med 150 kg i skogen? Är jag för feg i mina bedömningar?
Har tänkt lite på det här med vikt. Jag är kanske lite väl feg av mig och rädd om min hästs rygg… Mina vänner ifrågasätter min bedömning rätt mycket och ofta (när jag inte tillåter de stiga upp pga. vikten).
Att nån gång rida (skritta i skogen) 2 st på min häst hade varit lite mysigt… Men jag vågar inte riskera någonting.
Vad har ni hört om vikt och för åsikter om att rida två på en häst? Och vad tror ni när det gäller min häst?
Lägger till en bild så ni ser hennes rygg.. Ser inte jättefarligt ut på bilden kanske. (Hehehe, extrem smutsig vit häst ;) )
Vill följa denna tråd :)
/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se
Min häst är också en sån där som är lite grövre i typen egentligen men med lång, svankig rygg. Hon är dessutom en lite äldre dam på dryga 152 cm.
Jag kör dock hårt med 20% av hennes kroppsvikt (minus eventuell övervikt hos henne så väger hon runt 500 kg) kan rida henne normalt, dvs för henne ca 100 kg ryttare. Kanske inte varje dag år ut och år in men i perioder kan någon som ligger runt där rida henne vanligt hoppa osv när hon är hyffsat vältränad och det är en rutinerad ryttare med god balans som inte är alltför lång och det är en bra sadel som fördelar trycket väl (dvs inte barbacka!). Något tyngre ryttare okej någon enstaka gång i skritt.
Min häst skulle nog inte acceptera två personer på ryggen dock.
Med vänliga hälsningar
Chess