Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1003 ggr
Gronstedt
0

Galopp för avslappning?

Medryttarhästens sadel har passat illa, vilket medfört att han blivit spänd och oliksidig i ryggen. Nu har han fått en ny sadel, men allt blir ju inte perfekt direkt för det. Jag funderar på om det är lämpligt att ta ett par korta pass med mycket lugn galopp i låg form nu det första. Tanken är i så fall att han får använda musklerna och få stor genomblödning utan att det blir lika statisk och långvarig belastning som vid ett dressyrpass.

Peppe
0

rekommenderar tömkörning 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gronstedt
0

Ja, det också förstås, men frågan var om detta var en bra metod när han ska ridas 🙂.

Brollan1
0

Har märkt att hästar som har problem med allt annat brukar gilla att trava om dom får göra det hyggligt fritt och ryttaren har balans att ge efter tyglarna och låta dom göra det. Och är det så att lusten då faller in för hästen att galoppera så är det ju bara att låta den välja det själv annars så kan man trava den tills den vill göra annat. I sådana här fall så skulle jag premiera lusten till att ridas före all annan träning. Och låta galoppen vara tills hästen självmant vill galoppera. Och jag vet att det tar längre tid men eftersom man gör det på hästens villkor så får man en lycklig häst och det brukar ryttaren bli ochså när hästen är glad. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Kicki81
0

Skritt är oslagbart vid rehabilitering av ryggar. Vid trav rör hästen sin rygg minimalt, i skritt och galopp däremot så aktiveras hela ryggen, bukmuskulaturen och området kring lumbosacral-leden. Skritta i friskt tempo som uppvärmning och börja med lugna galoppfattningar i balans. För att få upp rörligheten i ryggen igen är det fullt ös i galoppen som gäller, när hästen känns redo och på bra underlag såklart. Kombinera det med att regelbundet aktivera bukmusklerna på stallgången så att ryggen kommer upp. Så hade jag gjort :) lycka till!!