Treårstest
Hej! Har planer på att eventuellt visa mitt sto på treårstestet i år. Undrar vad era tankar/åsikter är ang. treårstest? Vad bör man tänka på osv?
Vet hur man visar häst för hand och hur det går till i teorin men har aldrig visat en häst såhär förut. Har ni några tips att ge med er av? :) Vad ska man absolut inte göra och vad är bra? Det är nämligen ca 30 mil till Sundsvall (bor i Umeå) där närmaste treårstestet går. Vill att det ska vara "värt" det. Alltså att jag inte tabbar mig :)
Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! 
“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”
Gäller det ponny eller stor häst? Jag har bara visat ponny.
Träna mycket på att hästen ska orka bära sig i sina gångarter, även om det går långsamt. Vi människor har en tendens att inte hinna med när vi ska springa med dem. Orkar de inte bära sig när de springer i din fart så kommer de inte bli några fina poäng och kommentarer som markbunden, saknar påskjut. Det är en konst att visa häst vid hand (jag lyckades inte).
Träna också lösgalopp (ingår det även för stor häst?), det har jag sett många som misslyckats på. Lätt att glömma.
Så löshoppning förstås, hitta vad som är rätt avstånd för din häst och lägg det på minnet. Det brukar funktionärerna fråga efter. Tänk också på att driva efter hindret så att hästen kommer tillbaka till dig mitt på den andra långsidan, så får du bättre omdöme på sammarbetsvilja. Ha gärna egna piskförare med dig på dagen så ni pratat ihop er om hur ni ska göra.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

I löshoppningen så kan du gärna använda godis på träningarna hemma för att öka motivationen, men på själva testet brukar inte domarna gilla att man mutar med godis så lämna det hemma. Förhoppningsvis är hästen då redan förberedd på ett bra sätt och vet vad den ska göra, och bjuder fint även utan mutor 🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ponny är det jag ska visa :)
Tack för tipsen! Ska tänka på dem! :)
Några fler tips och "trix"?
“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”
Att ponnyn är väl badad och trimmad, samt glänser 🙂 med kort hovskägg, kronrandsklippt, svansen är fin. Samt att den är fint knoppad, putsat träns, alla metalldetaljer glänser, nyskodd m.m. gör jättemycket för att intrycket av ponnyn ska bli bra!
Öva hemma på att visa ponnyn för hand, så att ponnyn ställer upp och visar benen korrekt. Även där viktigt att du är rätt klädd, med vita byxor (ej ridbyxor) och en mörk tröja och joggingskor (ej ridskor eller stövlar).
Vid ridprovet är det vita ridbyxor, mörk tröja, ridstövlar eller ridskor med chaps utan fransar i samma färg.
Lite sent ute nu, men förhoppningsvis är din ponny väl utfodrad och musklad.
Har för mig det finns speciella mått för din typ av ponny som det ska vara på löshoppningen = ej egna. Har blivit nya regler för häst i år, 2013, kanske även för ponny med en sned bom i hörnet sedan två hjälphinder och en oxer på slutet (totalt 3 hinder + en sned bom). Men kolla upp vad som gäller för dig.
Lycka till på ditt treårstest!
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
Kom väl förberedd.
Jag har bara visat stor häst, men det är ganska ansträngande för dem med både löshoppning, visning för hand, ridprov och alla intryck så de får ju vara i hyfsad kondis. Vid visningen för hand, spring ordentligt så att hästen får chans att visa gången -inget messpringande! Löshoppningen -viktigt att man övat på så att de känner sig någorlunda säkra på det. Och ridprovet, det är enkelt genomfört men är ju ett stort plus om den går i form i alla gångarter och har hyfsat lätt att fatta galopp osv.
Jag måste säga emot #4 lite. Ponnyn ska visas rastypiskt, dvs ska de ha hovskägg så klipp det inte, lika så med knoppar, det är i princip ridponnyer och Welsh Part-Bred som har det. Vad är det för ras på den du ska visa?
Sen är det inte heller säkert att du ska ha vita byxor. I utställningsvärlden brukar man säga:mörka ben på hästen, ljusa byxor. Ljusa ben på hästen, mörka byxor. Så ser det inte ut som hästen har sex ben.
Inget ridprov för ponnys!
Jag visade 2011 och fick då ange egna mått även om det finns direktiv att utgå ifrån. Kolla på ungponny.se där finns direktiv om hur hoppningen går till, tror det bara är 2 hinder.
Mvh Emelie & Jack
Självklart ska ponnyn vara rastypisk #6 så om din ponnys ras ska ha hovskägg kvar och inga knoppar så ska det vara så TS.
Däremot så ska man när man visar häst/ponny vid hand ha vita byxor (ej ridbyxor), mörk tröja och joggingskor (ej ridskor eller stövlar), oavsett om ponnyn är vit eller ej.
Där ser man då är ridprov inte aktuellt för dig då 🙂 är det på grund av att man rider in vissa ponnyer senare??
SE*Beautiful Stars
Det är vanligt med vita byxor, men man måste inte. Har jag en häst med stora vita strumpor skulle jag ta ett par mörka byxor. Allt för att underlätta för domaren. Bara logik.
Mvh Emelie & Jack
På denna sida där det handlar om treårstest new forest står det att om ponnyn är ljus ska mörka byxor användas annars ljusa/vita
SE*Beautiful Stars
Nyare riktlinjer för treårstest ponny 2013 finns på denna sida längst ner råd och anvisningar
SE*Beautiful Stars
Tack för alla tips! Kan ju länka en bild på henne så ni får se hur hon ser ut (75% arab och 25% welsh, reggad som svensk ridponny)
Och hon har ju låååång man =väldigt svårt att knoppa. och jag vill inte klippa av den, får man göra inbakade flätor istället?
Sen har jag så tur att jag har hela sommaren på mig att träna. Treårstestet/kvalitets för ponny i Sundsvall är den 31 Augusti/1:a september! :)
Det går säkert jättebra med inbakad fläta 🙂 huvudsaken är att halsen syns. Anledningen till knopparna är att visa halsen och att det ser fint ut. En fin inbakad fläta blir minst lika bra.
Kan tipsa om att K9´s produkter är super för styling! Flera ryttare och andra under göteborg horse show använde deras produkter. Dem är inte särskilt dyra heller. Annars är absorbines produkter också bra. Även produkterna i Mustang serien är bra som finish touch - glitterspray till svans och man.
Xtreme Horse Makeover stylar:
Länk: http://www.xtremehorsemakeover.com/ridsportartikeln.pdf
Länk: http://www.hippson.se/blogs/cissirules/styling-med-xtreme-horse-makeover.htm
Länk: http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/hingsten-caressini-far-en-varmakeover-lar.htm
Länk: http://josefineochevelina.blogg.se/2011/october/xtreme-horse-makeover.html
Till det vita på benen kan du använda yes diskmedel och borsta in diskmedlet med en borste, när du sköljer blir det alldeles rosa under pälsen och det vita skriker vitt! Supersnyggt!
Jättefin ponny förresten!! Underbar färg och bläs!!
SE*Beautiful Stars
Superbra stylingtips på hemsidorna!! Ska absolut göra på något sätt som dom! Vilken skillnad det blir!
Och tack så jättemycket! :D Jo hon är himla fin faktiskt och har bra steg (speciellt traven) så därför vore det kul att visa henne! Hon blev visad som föl med bra poäng, mormorn och mamman är visad med 40/41p. Men som sagt, man vill ju vara rättvis mot hästen och kunna ge den en chans att få visa sig från sin bästa sida!
Produkterna Joanna Freme använder på Xtreme Horsemakeover är absorbines produkter och mustang serien + några andra. Har själv använt mig utav absorbines och mustangs produkter och det blir verkligen jättestor skillnad!!! Till benen duger yes utmärkt du behöver inte använda kalk för att dem ska se vita ut.
Köp hem lite produkter och testa på din ponny, du kommer att märka enorm skillnad! Kan defenitivt rekommendera Mustangs finish touch som är super för en glansig och fin svans. Se sista efter bilden i denna länken så förstår du vad jag menar 😛
Länk:http://josefineochevelina.blogg.se/2011/october/xtreme-horse-makeover.html
SE*Beautiful Stars