Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 602 ggr
Lyrik
0

Körtur till sjön

Iaf nästan ner till sjön…Skrattande

Jag och min icke-hästkompis Sabrina var ute och körde Lyrik idag med gulingarnas rockard. Vi tog vägen över Säva-ån och ner till sjön (vet ej namn på sjönFundersam). Skrittade bara, lite hårt underlag för att passa Lyriks känsliga kotor och hovar.

När vi var nästan framme vid sjön (tog nog fel väg), vände vi och körde hemåt. Fick trava en bit där det var mjukt underlag på långa tömmar i lågt tempo. Han har svårt att gå i lågt travtempo, blir mest Solvalla-rulle när vi ska trava…Skrattande Han är ju född travare, tränad trav och gått kvallopp (ej tävlat trav) en gång i tiden, så det är svårt att få honom att förstå ibland att man inte behöver trava i Elitkamps-tempo när man får trava.Skrattande

Blev lite trött på slutet, han har ingen kondis pga att han har stått mkt pga alla skador. Sen är det tungt att dra 2 i rockarden. Den är tung oxå, med bilaxel. Skaklar är på gränsen för korta för honom, om han skulle sträcka ut, slår han i korgen. Men den får duga, vi får låna den så mkt vi vill (gulingarna är ju helpensionärerGlad) och vi ska ju mest ut och lunka 1-3 gg/veckan. Får låna skakelremmarna oxå tvs, ska ta och leta egna som passar Lyriks loksele.

Väl hemma blev Lyrik avklädd. Eftersom han blev ordentligt svettig, blev han avduschad på stallplan. Arnika på kotor, senan vf och höfter. Helosan på såret vid svansen och såret i karled hf. Boots bak.

Fick komma in i boxen och äta, medan jag och Sabrina tog en snabbfika. Idag ville han inte äta alls sin mat, vet ej om det var för att Sabrina var med (äter bra när bara jag är där) eller om "kocken" har blandat till maten fel. Han är lite känslig för det…Fundersam

Men ren havre och hö från årets skörd gick i, så han fick äta det i stället. Han är sån på sommaren, ibland äter han bra, ibland äter han dåligt.

Klädde på nya flugtäcket från Haglunds, har bra passform med bogvidd, förutom att halsen var lite stor. Ska ta hem det andra flugtäcke och tvätta upp det, bra med reservtäcken. Klädde på UFO-huvan (flughuva med öron och lång noslappSkrattande) pga hans vanliga huva är skitig och ska hem för tvätt.

Sagge blev livrädd för Lyrik i sin nya flugutstyrsel, stack iväg långt upp i hagen och höll på att skita på sig! Han är så fjantig, den "lilla giraffen"!SkrattandeNär han väl såg att det är sin gamla polare Lyrik, kom han tillbaka igen och de gick iväg för att beta.

I morgon blir det nog bara pyssel och matning av Lyrik, brukar inte köra 2 dar på raken. Helst 2 vilodagar imellan. Ska putsa selen, 3 träns, 1 martingal, 1 sadel oxå, någon dag. Någon som gillar att putsa?Förvånad

halludu
0

haha ja ä inte heller så förtjust i att putsa men ja har 8 sadlar att putsa innan veckan är slut även uppvisn. träns å grimskaft..åalla tränsen (över 10st iaf) och selarna ska ja ta nästa vecka för dom är många också säkert över 10st kanske t.o.m 15 st.
Mysigt att köra ner till sjön:D

Cilla89
0

låter som en mysig dag :)

[Angel88]
0

å jag gillar att putsa tycker det är mysigt luktar så gott med ny putsat läder OskyldigSkrattande

Lyrik
0

#3 Usch. Jag hatar att putsa läder. Men får ta i i tur med nu någon dag. Lyrik ska vila nu några dagar, så då kan jag putsa medan han äter sin mat.

__iE
0

tkr det är helt OK att putsa :P :)

reddie
0

Jobbigt att putsa men det känns så bra när det är gjort!

Lyrik
0

Blev ingen putsning igår heller. Hjälpte stallägarna med att lasta av det sista höet på logen. Blev ca 10 hölass, ska väl förhoppningsvis räcka till 8 hästar. Blev ju 40-45 balar hösilage, en skörd till med hösilage längre fram i sommar.