Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 6698 ggr
PennyScarlett
0

Tinker/varmblod?

Hej! Jag fick den underliga idén igår att man kanske skulle skaffa sig en tinkerkorsning. Kanske tinker/arab eller tinker/varmblod.

Varför jag fick den idén var från inspiration av min häst Tösen som är nordsvensk/varmblod travare och hon är mycket vacker med mycket man och svans, hovskägg men inte så kraftig som ett kallblod. 

Jag håller själv inte på med avel eller tävlingar, så jag vet inget om bieffekter och vilka raser som är lämpliga att korsas med osv. Men min tanke är en nättare version av tinker, som är snabb men med en stadig mentalitet. Vill inte ha någon hetsporre :)

För att inte tala om vilken vacker häst det hade kunnat bli! Så, är jag helt ute och cyklar eller hade det kunnat bli lyckat/intressant/spännande?

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

CaptainBunchie
1

Vi har en valack som troligtvis är Irishcob korsning med något nättare.
Riktig underbar häst, lugn och stabil men har samtidigt go i sig och kan ibland vara lite hetsig och stark om man hoppar/busgalopperar i skogen, men skulle aldrig göra något.
Han som yngre tävlade upp i till och med högre klasser som 110-120 cm max, har själv hoppat enstaka hinder 110 med honom, men nu passar 80-90cm bättre med tanke på att han börjar bli gammal (är 19 år). Han ser väldigt mycket ut som en tinker, men om man kollar ordentligt så är han ganska mycket nättare, även om han är grov. Tyvärr så rakade förra ägarna av manen så den är inte så lång, och luggen är inte så mycket heller. :P

Jag skulle tro att det kommer bli en väldigt bra korsning.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Gronstedt
5

Eller så får man en tinkertung häst med varmblodsleder. Vid blandrasavel är det svårt att veta vilka egenskaper hos de inblandade raserna som kommer att slå igenom.

PennyScarlett
1

1# Låter som en härlig häst ^^ har du någon bild på honom?

2# Men om man tar en tinker av nättare typ och ett varmblod av kraftigare typ? :D Eller har du förslag på nättare ras som hade kunnat passa att korsa med en tinker?

CaptainBunchie
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är vår kille. :)

Självklart finns det som #2 säger alltid en risk att det kan bli negativt.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Gronstedt
0

#3: Nej, jag har inga förslag. På det hela taget tycker jag inte man ska korsa raser som är väldigt olika. Vill man ha en modell "lättare tinker" så tycker jag man ska titta på just de lättare individerna av rasen, eller kanske välja en lätt nordsvensk eller kallblodstravare.

Om man ändå vill avla, till exempel för att "förbättra" en ras, så tycker jag man ska ägna sig åt långsiktigt avelsarbete, men inkorsningar och linjeavel och noggrann uppföljning av individer. Det är inget man ger sig på för att skapa en enda hästindivid. Det kan bli jättrebra, det kan bli katastrof.

Det finns så många hästar, både renrasiga och blandraser, av alla möjliga typer. För mig känns det inte rätt att "konstruera" fler, när risken för problem är så stor.

PennyScarlett
0

Självklart vill jag inte behöva, som du säger, "konstruera" när det redan finns hästar, mitt issue är mer var sjutton man hittar en sån häst? Känns inte som att dom växer på träd :/

bell
1

Tinker/Varmblodig travare är en vanlig korsning i på de brittiska öarna, En lättare snabbare häst framtagen för att köra gatloppen på. Såg nu att Tinkerföreningen i Holland (moderstamboken för tinkers) har tagit bort Scuddern som godkänd tnkermodell. 

http://www.nieuwbalinge.eu/hobbys/hobbyschut.htm 

Se bilder & mer info om Scudder längre ner på sidan jag länkade till

anaprincess
0

På hastnet.se kan man hitta sådana hästar :) Kanske inte just tinker/varmblod men tinker korsningar som är lättare i typen.

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=692495&inriktning=&typ=

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=692417&inriktning=&typ=

Några exempel bara :)

PennyScarlett
0

Gaah hatar att jag varken har plats eller råd med en häst till! ^^ Tack för länkarna!

Peppe
2

Min första tanke är Varför?? Varför korsa 2 så olika raser. Vill man lätta upp en ras så är ju det vanliga att man använder raser som faktiskt lämpar sig för just det, dvs fullblod (både arab o engelskt), men då brukar det vara genomtänkt och med långsiktiga avelsmål som #5 skriver.

Varmblodet har ingen rasstandard, de är endast avlade för att trava fort. Att använda dom för att ändra typen på en häst känns rätt ologiskt, då travaren själv inte har en fast typ. Vad som helst kan pluppa ut.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

bell
1

Själv hade jag inte korsat fram en sådan häst, finns så fruktansvärt många tinkrar med de önskemålen du söker. Lätta, snabba, så gott som inget hovskägg men med roliga färger. Bara att söka på hastnet.se så kommer flera fram under tinker. Det finns roliga fördelar med att ha en renrasig häst (säger hon som avgudar sin egen korsning).

PennyScarlett
1

Jag bara leker med tanken och menar inte att göra någon upprörd. Har inga som helst planer på att själv avla fram en sån häst om där redan finns sådana hästar :) trodde bara att de inte var så vanliga.

niare
1

jag har själv aldrig avlat, men köpt unghästar som varit korsningar.

ena var shettis/nordsvenk ca 128 cm och stannade på den höjden

den vi har nu är shettis/pinto och frieser och kommer hamna på ca 145 max hon är 1.5 och 131 cm nu.

bilden visar min förra ponny som var shettis/nordsvenk

niare
0

bilden är på vår nya lilla :) 

shettis/pinto är mamman och pappan friser

BeccaTilda
0

#13 undra hur den parningen gick till? ;)

eemiliaa
0

#14 Gud så söt häst ni har!!

niare
0

känner faktist båda ägarna som "fött" upp ponnyerna. den som är shettis/nordsvenk var ett medvetat val tyvärr (d-ponny var nordsvensken och mamman övervuxen shettis) inget jag rekomderar. men den vi har nu skäcken är tjuvbetäckning då hingsten rymde in när han var 2 år mamman var 125 och pappan d-ponny då han är 160 nu

BeccaTilda
0

Om mamman är shettisen kunde det ju gått illa :/

PennyScarlett
0

Det måste jag säga, var väldigt intressanta korsningar :O

kamjo
1

Mitt halvblodssto blev tjuvbetäckt av en Irish Cob hingst 2007, i oktober 2008 pluppade ut en fantastiskt vacker liten tös, det kunde blivit hur fel som helst, men det blev faktiskt väldigt bra, dock är det inget jag rekommenderar, men du kan kika i mina trådar som heter Tjuvbetäckning och Tjuvbetäckning II.

Etnica
0

En granne till mig betäckte sina varmblodsston med en tinkerhingst förra året o vad jag vet så har iaf ett föl kommit till världen. Ingen korsning jag skulle vilja ha men kan säkert bli trevliga individer.

EmmaKoistinen
0

På en ridskola i min närhet har vi en tinker/varmblodskorsning. :)

Hon är faktiskt riktigt mäktig och maffig med härligt steg och snygg utstrålning!

Sarah
0

Ja avel kan ju slå precis hur som helst :) Min unghäst fick en sak av pappan och det var färgen. Annars är hon en svart kopia av sin mor. Jag tänkte att jag skulle få en liiite nättare och liiiite högre häst än den jag hade, men hon blev precis likadan :) 99% av mamman och 1% av pappan slog igenom.