Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 1966 ggr
Jeho
0

Korsgalopp unghäst

Hejsan alla. Har ett ungsto på 5 år som bara är i grunden för sin utbildning.
Problemet jag har började för ett par år sedan då hon började röra sig illa. Det visade sig att hon hade två låsningar i si-leden och jag hade ute en duktig kiropraktor som låste upp henne. Efter det har hon inte gjort så mycket men tycker fortfarande att hon rör sig dåligt. Så därför bad jag en annan duktig kiropraktor samt 3 st olika veterinärer att titta på henne, samt att vi även åkt till Ulltuna för att göra rid och böjprover. Alla har godkänt henne och sagt att hon är jättefin i kroppen.

Nu till min fråga: Varför galopperar hon enbart i korsgalopp? samt att hon tar väldigt små steg med bakbenen jämfört med när hon var yngre? Man tycker ju inte att 6 olika personer med olika yrkesområden borde ha fel? Några tips?
Kan det vara så att hon helt enkelt är omusklad och saknar teknik?

Brollan1
0

Röntgade du igenom haslederna och ryggen? Är hästen oskodd?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Jeho
0

Ja hon går oskodd, ingen röntgen eftersom att hon inte visat något enligt veterinär..

Brollan1
0

Kort steg och ovillig att "ta för sig" framåt är så diffus diagnos för en veterinär att dom inte har något att ta tag i och börja nysta. En häst hade 3 veterinärer som godkände den med flygande flaggor men efter röntgen (samma dag) så blev det triangelmärkning av den hästen. Så att veterinär godkänner efter böjprov och besiktning behöver inte betyda något i den här typen av problem.

Om hästen har problem med att gå barfota så syns det som att hästen inte vill gå fram ordentligt i lindriga fall.

Börja med att söka efter rörelsestörningar i skritt och trav och försök att härleda det med något område på kroppen så att det går att minska sökområdet något. Sök efter varma leder, stretcha alla ben i alla riktningar för att se om det finns motstånd, svår att sko? Att utreda sånt här brukar vara både kostsamt och långdraget om man inte kan hitta något som är uppenbart fel, vilket skorna kunde vara .

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"