Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1969 ggr
pebb
0

Hispig att rida ut

Jag har provridit en häst idag och har beslutsångest som tusan.. Ett 9-årigt halvblodssto, fin att rida i paddocken, känns lätt och samarbetsvillig, men hon är hispig att rida ut. Jag testade ihop med en annan tjej och hennes häst och det gick helt okej, dock skrittade vi bara, hon tittade på grejer och kröp upp i rumpan på den andra, på ett ställe eldade dom och den andra hästen började småstegra och vända runt, hon stod still och tittade. Den andra hoppade av och ledde förbi sin häst och då gick den här rätt snällt, tittade på andra läskiga grejer istället. 

Tydligen är hon ganska svår att rida ut själv, hoppar åt sidan och stannar, men brukar kunna övertalas att gå efter en stund. 

Någon som har bra tips på hur man skulle kunna lösa det här problemet? Alla åsikter och tankar är välkomna!!

Bruhn
0

För 4 månader sedan flyttade jag min häst ut på rena bonnlandet. Hispig blev bara förnamnet. Så mycket nytt o "farligt" att bli rädd för som: Kossor,stora maskiner, logdörrar som slår i vinden, kajor i massor, broar man måste gå över och väg med trafik !!! Mycket promenader har det blivit så att Pållan har fått gå och titta på farligheterna. Hemma på stallbacken tränar vi på andra "farliga" saker. Paraplyn som snurrar, prassliga vita regnkappor, pressenningar att gå på, m.m. Hon har blivit mycket bättre även om hon kan hoppa till ibland när det är något nytt. Blir det för stissigt hoppar jag av och låter henne titta och gå förbi det farliga flera gånger, sen sitter jag upp igen.  På vägen kan man också låta hästen jobba med t.ex. serpentiner, små volter, skänkelvikning ,ställa i öppna o sluta ,skritta i olika tempo så den får något annat att tänka på än farligheter. Rid henne mycket på "hemmaplan" så ni vänjer er vid varandra och sen när du börjar rida ut ta det i små etapper och låt hästen vänja sig lite i taget. Lycka till !

Trongutten
0

Jag tror inte att det blir något problem i längden, precis som #1 säger är det bra att gå promenader i början och titta på allt det läskiga. När du lär känna hästen bättre får ni också förtroende för varandra, och då går det ännu bättre! :)

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

pebb
0

Ja jag har bestämt mig för att jag tycker att problemet känns hanterbart så jag köper henne om hon går igenom besiktningen. Jag kommer ha henne i ett stall där det finns många andra att rida ut med och så träning träning träning. Har också tänkt köra massa toleransträning hemma. sen att hon knappast kommer bli en häst som alltid är avslappnad och vill gå först osv, men förhoppningsvis kan vi stärka hennes självkänsla iaf :)