Kliar av sig manen
Jag har ett litet russto här hemma som på sommaren (typ slutet av maj till september) kliar sig hysteriskt i manen och på rumpan! Det är så att hon liksom är helt flintas och kliar bort en hel del päls… Det blir aldrig sår men det är ju något hon tycker är obehagligt. Vi testade med ett eksemtäcke ett år men det blev bara värre + att hon såg ut som en stoppad korv. Vi testade även med linolja, funkade bättre i början men sen började hon sakta men säkert klia bort manen igen. Vi brukar ha på tjära vilket jag tror lindrar kliandes lite, men hon är ju ändå flintis till hösten. Vad kan det vara? Och hur ska man lindra det?
Soleksem/ knottallergi?
Bra att veta om det är sol- eller knott eksem. Soleksem ska den ju endast vara ute på natten. Är det knott så ska den bara vara ute på dagarna och tas in innan skymningen. Räcker det inte med täcke kan du ju prova att smörja med horsol, finns på apotek och hos veterinär. alor vera kan också lindra klådan. Finns även olika medel/örter som man kan börja ge hästen tidigare på våren. Be någon med stor erfarenhet av eksemhästar att titta på den.
Vi hade en shettis som var allergisk mot både knott och mygg, så prova med myggsprej också.
Blir det inte bättre med de tips du får här bör du kontakta en veterinär. Den kan ta reda på vad det är din häst inte tål och ge dig anvisningar för hur du bäst hjälper just din häst.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Herbalife Aloe Vera gel, funkar superbra!
Smörjer mina hästar varenda dag med den, och både man och svans får vara kvar.
-Bättre ökänd än okänd

#2 Soleksem är väldigt ovanligt och ger inte riktigt samma symtom som insektsallergi. Allergihästar kan mycket väl vara ute dygnet runt men måste då kunna gå in i tex en ligghall, dit brukar inte insekterna söka sig. De kan vara ute nattetid ändå, bara de inte är ute i gryning och skymning vilket förvisso blir svårt mitt i sommaren men i typ september kan det funka.
TS: Mitt russ är allergisk mot knott och bromsar (faktiskt mot kvalster och pollen med), han går med eksemtäcke april-oktober. Utöver detta blir han tvättad med mjällschampo en gång i veckan och sen insmord med barnolja i manen för att hålla huden mjuk. Torr hud kliar och mjällar så det vill man gärna ha bort. Han sprayas med insektsspray och/eller smörjs in med tjärsalva i skapet där insekterna gärna biter. Han har dessutom fått hyposens hela vintern för att vänja sig långsamt vid det ämne i knottens saliv som de blir allergiska mot.
Olika hästar kräver olika mycket arbete, vissa klarar sig med enbart täcke tex. Din verkar inte göra det, precis som min. Det innebär att du måste skydda även de partier som inte har täcke på, med spray eller salva. Torkade nässlor sägs hjälpa, hästarna brukar tycka om att äta dem. De sticks inte när de är torra.
Skynda långsamt så går det fortare.
Kan tipsa dig om att ställ din fråga på denna sida 👍
Det kan ju vara någon typ av löss eller svampinfektion - fast pälsätande löss brukar försvinna av sig själva på sommaren. Tycker som någon ovan; får du inte bukt med det bör du ta ut veterinär.
Ett tips kan vara att tvätta pålle med grönsåpa eller hibiscrub.

Ska du leta efter löss så titta under manen nära huvudet. Titta noga igenom pälsen, löss är faktiskt ganska stora och syns lätt där dom sitter längst in i pälsen.
Jag tror att det är med pälsätare som med andra löss, de försvinner inte över sommaren. De flesta dör men några få lägger sig i dvala under den varma delen av året. När det blir svalt och skönt så kommer de fram igen. Behövs inte många löss för att det ska bli några hundra på bara nån vecka. Så har man löss bör man se till att dom verkligen dör annars är risken stor att man har samma skit igen nästa år.
Skynda långsamt så går det fortare.