Absorbine Ultra Shield
Förra året var det prat om att Absorbine Ultra Shield skulle tas bort från marknaden. Vet någon om det ska sluta säljas, och i så fall när? Vad innehåller det som är farligt för hästen eftersom det eventuellt (?) ska sluta säljas?
Jag tycker ju att det är det enda flugmedlet som fungerar, oavsett om det inte håller i 14 dagar som det står, men huvudsaken är att hästen inte plågas av dessa små terrorister! 😕
Tycker ni att det är lika bra att köpa hem 5-6 flaskor så man har hemma, om det när som helst inte går att få tag i? Antar att det lär bli slutsålt rätt så fort om det blir bestämt att det ska bort…
-Bättre ökänd än okänd
Detta medel innehåller permetrin som är mycket giftigt för allt levande. En häst i stallet fick utslag och hår avfall pga detta. Det positiva var att myggen undvek den hästen men han var inte ridbar under tiden heller…. Jag föredrar "DEET" medel som har funnits i minst 50 år och det fungerar trots att kemikalieinspektionen har begränsat koncentrationen. Kan inte förstå varför. Om man läser om permetrin och hur farligt det är så ter sig DEET som källvatten i jämförelse. Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#1 Jag har använt Absorbine Ultra Shield i alla tider, ingen häst som jag vet om har fått problem av det, men nu när jag läser om permatrin låter det ju inte så bra…
För övrigt, vet någon om det ska tas bort från marknaden?
-Bättre ökänd än okänd
Inte en aning.
Men det såldes iaf i var och varannan monter nu under hästtävlingarna på scandinavium.
Jag tror jag läste någon stans att den skulle bort från marknaden men att dom ångrade sig ..
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#1 Har inte hört om det medlet innan, kan du berätta mer om det?
#0 Jag har för mig som andra nämnt att i samma veva som switch togs bort så var det prat om att ultra skulle bort med men att det ändrades och finns kvar. Har inte hört något mer sen dess.
Carpe diem!

jag använder ultra shielden och har gjort i många år
Använder även Centaura som finns hos veterinären och på Gekås bland annat. är som en hårspraysflaska och kan användas till både häst, hund och människa. Den är jättebra! har den till mig själv när jag rider ut ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~