mjukt bett för känslig mun
Min häst är känslig i munnen och när han blir stressad grejar han väldigt med bettet (ja, jag har mjuk hand, inga nosgrimmor och betten är rekommenderade av tandläkare + fått hjälp med tillpassning). Hästen har alltså inget fel i munnen, när han inte är stressad grejar han inte med bettet (även på lång tygel), men jag vill ändå byta och prova något mjukare och förhoppningsvis bekvämare.
Har provat några olika former av bettlöst och det trivs han inte alls med, så vi vill ha ett mjukt och snällt bett!
Just nu står valet mellan ett novabett eller ett rakt applemouth. Hästen har inte plats för något tjockt bett i munnen och jag har fått uppfattningen att han har ont av om bettet ligger mot tungan för mycket.
Läser man "recensioner" av applemouth raka bett finns det de som anser det vara för tjockt, men hur tjockt är det i förhållande till ett vanligt bett? Är novabettet mjukare och bekvämare i munnen? Går det att böja med tungan om det ligger emot?
Finns det andra sorters mjuka bett som kan passa en känslig och lite orolig hästmun?
Nova eller Peewee skulle jag rekomendera!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag har ett sånt här bett på mina hästar & ponnyer som är känsliga i munnen. Tycker att det fungerar jättebra och det är inte heller så tjock, så det passar utmärkt även i små ponnymunnar (russ) 🙂
Nackdelen med Apple mouth är att hästarna ibland tuggar på det så att det bildas vassa kanter. Jag skulle valt ett novabett.
#2 - vad är det för sorts bett? Softbit?
#3 vassa kanter uppstår även på novabett. gäller att byta bett när det uppstår!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag kollar utrustningen innan den ska på, har olika bett att byta mellan och vi har regelbundna tandläkarbesök för hästarna. Men det är klart att man vill att bettet ska hålla ett tag iallafall. Han tuggar mycket och pillar med bettet när han stressar upp sig så det finns ju en risk att han skadar ett mjukt bett ganska fort. Fast å andra sidan finns inga tandmärken på de bett vi använder i dag (metall iof men hade han tuggat på bettet borde det fått märken)
#6 hur gammal är din häst? :) tycker du ska testa ett nova!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Hästen är 16 år, så han är vuxen. Har nova till min unga ponny och den trivs jättebra med det och vägrar metall i munnen.
#4 Jag vet inte vad bettet heter men OM det skulle bli vassa kanter på det så kan man lätt fila bort dessa med en helt vanlig fil. Plättlätt, så har du ett slätt bett igen. 🙂
Jaha, köpte ett novabett och det gick inget vidare alls. 😕 Första försöket red vi dressyr och hästen sög på bettet som om det vore en napp. Skummig om munnen och verkade jättenöjd. Gång nr 2 stressade han upp sig och började stresstugga. Han lät som en gummianka då det gnisslade så. Hade kollat innan att inga tänder var nära och hade bettplattor (har tappat ordet men ni vet vad jag menar) så att bettet inte kunde glida. Så jag kände mig ganska säker på att han inte kunde bita på bettet och materialet ska ju vara jättestarkt. Ska vara… När jag tog ut bettet efter en halvtimmes fjuttpass på volt så var det sig inte likt. Käkarna hade malt så mot det, speciellt på ena sidan, att det såg ut som allt annat än ett bett och det var skavt eller tillplattat i ena änden. Blä!!!
Så nu får vi leta efter något nytt milt, om det alls spelar någon roll vad jag har i munnen på honom. Det är stresstuggandet som är värst, alltså att han stressar upp sig.
Han hade ett tvådelat när jag köpte honom, ett skarpt som var för långt. Har hittat ett tvådelat tränsbett som jag köpt till en annan häst och det var rätt storlek. Men tvådelat ska ju inte vara bra?
Bettet är vad du gör det till. Om en häst går i hagen med huvudlag på hela tiden så kan du vara nästan säker på att bettet inte skadade hästen alls, oavsett skärpan på bettet, det är våra händer som gör skadorna, det är bara olika svårt med olika bett. Så i stället för att hitta ett "snällt" bett så skaffa ett som passar och fundera över vad händerna gör med det bettet. Jag föredrar tredelat rostjärn med koppar i mitten, dom slits med tiden då koppar är mjukt så man får byta dom eftersom. Inga remmar utan endast en "curpstrap" under hakan mellan bettringarna så att hästen kan öppna munnen prexis som dom vill och visa vad dom tycker om händerna.
Det är rätt intressant att rida och se vad man gör med händerna, och ofta är det inte vad man tror att man gör.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#11 Vad gör "curbstrap" för nytta/effekt?
http://ridsport.ifokus.se/discussions/4d716e66b9cb46221d07de2b-curb-strap
Hittade den här tråden, vet inte hur saklig den är. Jag använder en läderrem som sitter mellan bettringarna under hakan och gör inget annat än att se till att bettet inte kan dras igenom munnen på hästen och skada den. Utöver det så hänger den bara.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#11 - Jag har bett som passar, jag rider mjukt och oftast på lös tygel eftersom hästen är lyhörd och känslig, vi har inga nosgrimmor som stänger munnen på honom. Problemet är att han blir så orolig i munnen när han blir stressad. Då kan jag ha helt lös tygel och stå alldeles stilla och han tuggar frenetiskt, flippar med bettet och grinar illa. När han inte är stressad är han lugn i munnen. Bettlöst gör honom stressad och det verkar han inte tycka om alls. På samma sett som han inte vill vara lös i frihetsdressyr. Då blir han orolig. Knäpper jag på en lång lina tycker han att det är roligt och är jätteduktig.
Så varför jag vill ha ett mjukt bett är för att förhoppningsvis minska stresstugget. Jag tror att han tuggar för att han är stressad, men också blir stressad av att han tuggar = stressar upp sig själv istället för att lugna sig när det inte finns någon anledning att stressa upp sig längre. Jag hade nån idé/förhoppning om att ett mjukt bett inte var lika hårt mot munnen när han stresstuggade och att det kanske kunde få honom att minska i tuggintensitet och att det i sin tur kunde göra honom lugnare och få honom att slappna av lättare.
Så jag upplever inte att hästen egentligen har problem med bettet i sig, utan att det är stressbeteendet som är problemet, men att bettet är en del av det och då kanske "rätt" bett kunde lindra problemet.
Jag har tre förslag åt dig som kanske löser dina problem.
1: när han stressar upp sig och börjar tugga så prova att fiska upp huvudet med tyglarna och rid han ordentligt på tygeln och frammåt. En del hästar vill "suga på tummen" när dom blir stressade, lite som att hålla handen för barn och att ge bort tyglarna i det tillståndet KAN vara det sämsta för hästen.
2: Börja rid i bosal och "two rein" dvs både bosal och bett. Så gjorde man i gamla tiders california tradition när man red in hästar. Sök på "two rein".
3: ge han ett tuggumii att tugga på så han håller sig lugn. Kolla bara hur NHL coacherna tuggar i båset…. ;-)
Lycka till

Ett bett jag kan rekommendera att prova är ett sprenger bett som är mer anatomiskt i mundelen. Har det till min och sen jag provade det kan jag inte rida med något annat. Mitt är tredelat. Med detta bett syns det inte ens att han rids med bett enligt tandläkaren, som undrade om jag red bettlöst. De är dock dyra så är bra om man kan låna någon annans först. Hööks har fått in nån kopia tror jag.
Sprengerbetten finns i massa olika sorter, jag har detta http://www.calevo.com/cgi-bin/calevo/1130211.html
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~