Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 670 ggr
sasha_setter
0

Lära vikthjälperna

Нej! Min medryttarponny som jag och min vän har börjat rida nu(vi var tvungna att träna upp ryggmusklerna först) efter att hon (hästen) har stått i hagen i ett år. Vi har märkt att hon inte förstår vikthjälperna alls… Man kan överdriva hur mycket som helst, men i slutändan får man ändå ta i tygeln. Är det någon som vet hur vi ska lära henne vikthjälperna?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Brollan1
0

Kombinera vikthjälperna med någon hjälp hon förstår och gradvis ta bort den hjälpen till förmån för vikthjälperna. Om timingen från dig är bra så kommer hästen att förstå vad du vill mycket fort.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

sasha_setter
0

#1 Tack!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Brollan1
0

Tilläggas kan att vikthjälperna är en av dom mest grundläggande hjälperna som alla hästar förstår mer eller mindre pga att man med dom sätter hästen temporärt ur balans och för att återfå balansen så gör hästen det vi vill. Så var nogran med timingen för utan den så sätter du inte hästen ur balans och då har den ingen anledning att reagera på det du gör.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"