Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 6625 ggr
Brunokanin
0

Häst ute själv på natten?

I det stall jag står inhyrd i vill man ta in hästarna på kvällen året runt. Jag hade gärna sett att min häst fick gå ute även på natten då vädret tillåter. Hon trivs inte att stå på box, efter att kvällshöet är slut vill hon ut. Funderar på att låta henne gå själv ute nattetid under sommarhalvåret. Med bra flugskydd förstås. Ngn med erfarenhet av detta?

[[AcsJulia]]
3

Det tror jag är mindre humant mot hästen, eftersom hästar är flockdjur och i slutändan skulle det varken vara tillåtet att ha hästen själv och i värsta fall så skulle du ha en ännu mer stressad häst.

Däremot föreslår jag att du talar med de andra i stallet. Kanske finns det någon som skulle kunna tänka sig att ha sin häst ute nattid under sommaren?

Linnea
0

Om hagen är precis utanför stallet och andra hästar har öppet fönster tex då ser jag inget problem.

Skynda långsamt så går det fortare.

[[AcsJulia]]
0

#2 Rent lagligt, är det okej. Men jag själv skulle aldrig ha min häst helt ensam i hagen, då hästar VET att de är väldigt utsatta om de står ute ensam.

Hannna
0

Vi har flera hingstar som står ute själva i hagen. Det beror väl på hästen, om den trivs ute själv eller ej. Hästar är hästar så det behöver inte vara humant för min del, men de ska såklart trivas med sin situation och ha sina 5 friheter: fri från törst och hunger, fri från obehag, fri från smärta, fri att kunna utöva ett normalt beteende och fri från rädsla och stress. Blir den stressad av att stå ute själv så är det väl bättre att försöka lösa det på annat sätt.

Mantissa
0

Är det hästar inom synhåll i angränsande hagar är det ok, om hästen inte stressar märkbart. Men går alla in utom din känns det fel. Förstår ditt tänk, men kanske du ska söka dig till ett stall som mer delar ditt synsätt?

Brunokanin
0

Nej tyvärr syns inga andra hästar från hagen. Att byta stall är inget alternativ då det är bra på så många andra sätt.

Caf_Roy
0

#6 Finns det då ingen annan alls i ditt stall som också kan tänka sig att ha sin häst ute på sommarnätterna? Har du frågat alla?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Aribigga
1

Du kanske bara kan flytta hästen och ha den på bete över sommaren?

lurvponnyn.vimeddjur.se

[[AcsJulia]]
0

#6 Det var ju synd. För enligt lag så måste hästen minst se andra hästar… 🤔

Peppe
0

#9 vart hittar du den lagen?

Jag har inte min ute själv just på nätterna men hela vintern så har de andra hästarna i stallet gått in vid 4, och min har varit själv kvar ute till 19-22 nån gång. Han hade inga problem alls med det.

Nu till sommarn ska de andra få gå ute på nätterna också, annars hade jag nog försökt hitta en sällskapshäst till min. Det kanske är ett alternativ för dig med.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[[AcsJulia]]
0

#10 "En häst har rätt att få sitt behov av social kontakt tillfredsställt, helst av annan häst. Med andra ord är det förbjudet att hålla häst som lever ensam utan sällskap av annat djur som kan tillgodose hästens sociala behov." Källa: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar.4.389b567011d9aa1eeab80008.html

Du får tolka som du vill.

Caf_Roy
0

#11 Som jag förstår lagen är det förbjudet att lämna en häst ensam som inte vill vara det. Men om hästen själv föredrar att gå ute ensam framför att gå in med sina kompisar ser jag inget i lagen som förhindrar detta. Om hästen själv anser sitt behov av att vara ute är större än behovet till sällskap av andra hästar ser jag ingen anledning att ta in ästen på natten, oavsett vad lagen säger.

Givetvis är det bästa att hitta en kompis till hästen som ckså vill gå ute, men tills dess vet hästen bättre än någon skrivbordsryttare vad hästen mår bäst av.

[[AcsJulia]]
0

#12 Personligen lämnar jag inte en häst ensam. Jag gör det bara inte. Men självklart gör alla som de vill! 😉

Lorita
1

En häst får vist vara ensam, du får rida ut ensam, du får transportera den ensam, den får stå i en egen hage ensam och den får stå inne på dagen ensam om den tex är skadad. 

Eftersom hästen har kontakt med andra hästar under dagen så finns inget som hindrar att den står ute på natten om den trivs med det, om stallägaren går med på detta.

Det kan ju finnas själ till varför man tar in alla hästar och det bör man ju ta hänsyn till.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[[AcsJulia]]
0

#14 Jo, det må så vara. Men precis som jag skrev i #13 så skulle åtminstone inte jag lämna min häst ensam eftersom jag, och flertalet forskare inom ämnet, anser att hästar är flockdjur som. När de blir lämnade ute ensam en hel natt i hagen kommer denne knappast sova särskilt bra. Varför? Hästar i flock turas om att vakta och sova, för att minimera risken för anfall från rovdjur. Alltså kommer hästen välja sitt liv före sömnen och hellre hålla vakt än sova.

Men var person får ha sin egen åsikt! 😉

Lorita
0

#15 hur många timmar sover en häst? Och sover den?

[[AcsJulia]]
1

#16 Klart hästen sover! 😃 Det gör alla djur, annars dör de. 😉 Hästen sover i genomsnitt 3 timmar riktig sömn och gör detta liggande för optimal vila (När hästen står upp och sover så vilar den bara eller känner sig osäker och sover oroligt). En häst utan hagkompis lägger sig inte gärna ned eftersom den kommer att vara ensam och inte har möjligheten att spana efter rovdjur.

Hästar planerar ju inte heller, så vissa dygn så sover de hela sitt sömnbehov på dagen och andra på natten. Därför är det kanske inte så positivt om hästen inte sover alls en dag och därför behöver sin sömn på nattetid istället, men känner sig otrygg utan vakt och därför i slutändan får sömnbrist!

Peppe
0

Enligt Hippocampus; "Hästen sover totalt 3 – 4 timmar per dygn, men sömnen är uppdelad i 5 – 7 perioder fördelade över hela dygnet, men ofta något tätare under efternatten.
Varje period är i sin tur uppdelad i sömncykler som är ca 15 minuter. Dessa cykler består i genomsnitt av dåsighet, vanlig sömn (ca 6 min) och om det är lugnt runt hästen drömsömn (ca 4 minuter)."

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=42

Som du ser sover inte hästen hela natten, den sover inte ens i ett sträck utan uppdelat på många gånger per dygn. Har hästen bara sällskap ute på dagen så kan den sova sin viktiga REM-sömn då.

Lorita
2

#18 tack, det var det svaret jag ville ha av #15

Jag blir så trött när folk ger hästar konstiga egenskaper och sömnen är en av dom, jag har en på jobbet som inte tänker släppa sin häst på bete för att "den får inte sova sina 8 timmar på natten i det trygga stallet" 😮Funderar😴

Det är mycket möjligt att trådskaparens häst vilar bättre ute där den har vidare ytor att se och inte är inträngd på samma sätt som i stallet, även om den skulle vara ensam, vad vet jag

[[AcsJulia]]
0

#19 Ursäkta om jag ger hastar egenskaper…. Det var inte meningen att göra dig upprörd. Jag bara lade upp det konkret att en häst KAN låta bli att sova tillräckligt under dagen och därmed mista sin rikta sömn om den inte vågar sova ute själv. Det är ren fakt och inget jag har gett som "egenskap"…

Brollan1
0

Det är tillåtet att ha häst tillsammans med andra djur, tex get, får osv. Kan lösningen vara så att du får skaffa ett får eller något sånt som sällskap i hagen? Faktum att tom mäniskor duger som sällskap enligt lagen om dom är tillgängliga så mycket som det krävs.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[exo]
0

Lite OT.
Hur lång stund/dygn är det lag på att de ska ha sällskap?

Peppe
0

Det handlar ju inte om att hästen ska gå själv 24/7 utan endast på natten. Låter ni aldrig era hästar vara själva dagtid? Rider ni aldrig ut ensamma? Vad är skillnaden för att det är mörkt?

Lorita
0

#22 det finns ingen lag alls utan bara en rekommendation.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html

i lagen står "Hästar bör hållas tillsammans med artfränder" bör är inget skall-krav utan en rekommendation. 

sid 4 längst ner

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf

Gullan_J
0

Jag skulle nog inte vilja haft min själv ute på nätterna, du kanske kan ha den på ett annat sommarbete och ta tillbaka den när du känner att du vill ha honom inne på nätterna igen? Hästar är flockdjur, de ska enligt mig ha sällskap. Speciellt på natten då "rovdjuren" är extra aktiva, enligt hästen. Den är inte alls gjord för att stå själv en hel natt. 

Min ponny kryper under tråden bara hennes hagkompisar går in och hon måste stå själv i sin hage, fast  det står andra hästar i hagarna runt om. 

Okej om man tar in sin häst någon timme senare än de andra  hästarna, om hästen tycker att det är okej. Men själv en hel natt, nej säger jag.

-Bättre ökänd än okänd

Mantissa
0

#23 Nej aldrig själv, jag är alltid med!

Lorita
0

Om hasten i tråden mår bättre när den är ute och inte saknar sin kompisar och stall ägaren är med på att den är ute själv så tror jag att hästägaren själv känner vad som är bäst för just denna hästen. 

#26 det är inte lagligt att åka med i transporten så hästar är själv och då i en ganska läbbig situation faktiskt.

Mantissa
0

#27 För en häst kan ensamhet i hagen vara nog så läbbigt om den måste ta hela ansvaret för vakthållning själv. Att vara ensam varje natt tycker jag inte riktigt kan jämföras med att åka transport någon timme ibland.

Jag hade pratat med de andra hästägarna och försökt få någon att haka på utevistelse, alternativt köpa sällskapshäst.

Caf_Roy
0

Alla hästar tycker inte att det är så hemskt att vara själva.

Vi brukar åka på kollo en vecka varje sommar hela familjen och då har vi nästan alltid hästen med oss. På senare år har vi haft två ponnysar med oss som lämpar sig som kollohästar, men flera år har vi bara haft en ponny med oss.

Då har vi tagit med oss stolpar och eltråd och byggt ihop en hage på en äng med ett par träd, oftast utan el i tråden (så jobbigt att släpa runt på aggregatet, dessutom kan småbarnen få en stöt).

Hagen var relativt nära kollobyggnaderna, så på dagen fick han ganska mycket mänsklig kontakt och på natten låg han och sov. Jag brukade gå ut ibland på kvällen eller morgonen och gosa lite med honom när han låg där, helnöjd.

Han vankade inte, gnäggade inte, försökte inte ta sig ut, stressade inte. Och detta på nytt ställe mil från sina kompisar.

Sen hade vi en annan ponny som blev smått hysterisk och försökte bryta sig ut ur hagen om han lämnades ensam en timme på dagen hemma i vanliga hagen när jag red den andra ponnyn, medans den första skulle ha tagit det värre om vi lämnat honom hemma med sina kompisar i stället (jag vet, vi försökte ge honom ett par veckors semester på betet en gång och det var inte populärt).

Det jag vill få fram är att hästar är olika med olika behov, och om hästen anser sig få tillräckligt med sällskap är det väl det som räknas?

Så om du verkligen inte kan hitta en hagkompis till din häst på natten, låt hästen själv avgöra om den vill gå ute själv eller inne med sina kompisar.

sasha_setter
0

Precis som#29 säger så är alla hästar olika. Min medryttarhäst går ensam med får(fåren kan välja om de vill vara i hennes hage eller inte) och hon trivs super med det! Hon hade häst-sällskap men hon höll på att ha ihjäl den andra hästen så dem fick sära på dem…

Hälsningar Sasha, Zally och mig!