Problem med barbackaridning..
När jag rider min häst barbacka är han väldigt olika från dag till dag. Ena dagen tycker han det är jättekul, nästa dag är det jobbigt och man måste gå och slänga med huvet och ha öronen rakt bakåt. Ibland bryr han sig inte och bara går som vanligt.
Det skiftar lite beroende på vart vi är, i ridhuset kan han bråka lite ''lagom mycket'', inte så att jag åker av(inte för att han skulle tillåta att jag åkte av, söt som han är 😍) men tillräckligt för att jag inte ska kunna göra något. Rider vi ut så gör han väl i stort sett det jag ber om, men han går och tjurar typ hela vägen, utom när vi galopperar på hans favoritvägar.
Har jag däremot ett täcke på honom när jag rider så är han mycket mycket ''snällare'', tjurar inte alls lika mycket, kanske lite då och då men inte alls märkvärdigt. Det spelar ingen roll hur tjockt eller tunt det är, finns det där är han glad bara..
Han tycker inte heller om när jag ska hoppa upp, kliver alltid upp från pall eller ber någon kasta upp mig, just för att jag inte vill reta honom mer än nödvändigt. Han drar bak öronen och kastar runt huvet just under uppsittningen, så fort jag är på slutar han.
Allt det här är väldigt förvirrande och jag vet inte vad det beror på. Jag har funderat på om han kanske inte är van, då de förra ägarna sällan red barbacka, de var mer superfokuserade på träning och tävling. Men nu borde han blivit van isåfall, har ridit ganska mycket barbacka ändå.
Någon som haft liknande ''problem''? Är väldigt tacksam för svar!
Min ponny gillade inte när jag red barbacka, han var väldigt tydlig med att det var obekvämt, vilket din häst också verkar tycka att det är. Han tyckte att det var okej om det innebar att han fick springa när han annars varit tvungen att gå (tex på väg till hagen) men vanlig ridning var inte önskvärt barbacka.
Det kan vara så att han har lite för lite ryggmuskler att bära upp dig med och att han tycker att det är okej om nägot år om ni tränar upp ryggen ordentligt, för ponnyn tycker att det är okej att bli riden barbacka nu när han har mera ryggmuskler.
För vissa hästar är barbacka som att ha sin kantiga packning i en plastpåse direkt mot ryggen utan tröja och skyddande vadderad ryggsäck med sköna ergonomiska axelband och då tycker i alla fall jag att man får lov att lyssna på hästen och rida med sadel på. Sen kan du ju alltid kolla vad han säger om ett tag när han byggt på sig lite mer på ryggen.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"