Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3399 ggr
ebengtssson
0

Senskada

Min lilla dam har åkt på en senskada och ska enligt veterinär skrittas i 6 veckor (hennes första period bestod av metacam och sjukhage.) Nu är frågan ska hur länge ska jag skritta henne, 20 min och sedan öka eller något annat? Vet att det ska vara på fast underlag men ska jag variera så hon får gå på både grus och asfaltsväg?

Sen funderar jag på ska en senskada kylas eller värmas? Sökte på internet och där var det både och men den var från 2005.

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

majaliten
2

Vid en senskada brukar man börja skritta hästen för hand på gått underlag grus och helst asfalt så att det kan bygga upp starkare vävnad och ligament . Och första vecka. 10 min andra veckan 20 min 3 veckan 30 min och öka så så vidare . Sen när man kommer upp i 2 Tim förhand bara då skulle jag våga sätta mig upp har erfarenhet av senskada. Dettas mycket tid att bygga upp men värt att lägga ner den tiden då kan man va säker . Jag lyssnar inte alltid på vet jag tar gärna lite längre tid på mig syrsätta igång och till och början med förhand . Belastar man för mycket för tidigt kan det blir mer skada en nytta

ebengtssson
0

tack! :) Tänkte skritta förhand hela tiden eller a 90% av gångerna så får jag lite motion med..

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

idaeriksson1
0

vad är det för senskada? Det spelar stor roll :)

Caf_Roy
0

För att stackarn inte ska gå av på mitten av leda kan du ju börja med lite trickträning också. Se bara till att det inte är trick som belastar skadan.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

ebengtssson
0

#3 det vet vi inte, vet hade inte tillgång till ultradljud..

satilaryttaren.se

viktoria91
0

Åk till veterinär där det finns ultraljud. Då får du reda på exakt hur omfattande skadan är och var den sitter. Akuta skador kyler man, äldre skador värmer man. Asfalt är bäst fick jag sagt till mig när min ponny blev utdömd pga senskada.

Hannna
2

Det här med sen- och gaffelbandsskador är väldigt intressant. Jag var på en föreläsning för någon månad sedan där en veterinär som doktorerar i just senskador föreläste om igångsättning av senskadade hästar. Det man kan säga är att vi fortfarande vet väldigt lite om senskador. Men en vanlig missuppfattning är att det är något som sker akut (trampar snett, överbelastning mm). Senskador är i själva verket en degenerativ sjukdom som pågått under längre tid, där till slut en upprepad mekanisk överbelastning får den sista droppen att rinna över bägaren och man får en sk "akut" senskada (som i själva verket är kronisk).

Dessutom så har man en hypotes om att det är frånvaron av inflammation som gör senor svårläkta och återkommande. Istället för att kroppens immunceller hade brytit ned den sjuka vävnaden och regenererat sig så blir det bara ett stort och stum ärr där skadan har varit.  

Hon menade också att det var bra för senornas hälsa att bli rejält överbelastade emellanåt (chocka senorna, få igång blodcirkulationen, transportera bort slaggprodukter), inte för ofta för då leder det till skador. Hon kunde bevisa att en dressyrhäst som även tränade hoppning hade en bättre hållbarhet än de som inte gjorde det. Det som var sämst för senornas hälsa var upprepad träning som belastade senorna likadant hela tiden.

Men som sagt är detta väldigt ny forskning och man vet fortfarande inte vad den bästa behandlingen mot senskador är.

Lycka till!

ebengtssson
0

I samråd med veterinär kommer hon skrittas och om 6 veckor kommer hon ultradljudas.

satilaryttaren.se