Provrida medryttarhäst
Imorgon ska jag provrida min (kanske framtida) medryttarhäst och undrar då om det är något speciellt man ska tänka på? Brukar det vara ägaren som håller en liten lektion eller vad man ska säga? 😉
Sen har jag en till fråga, tycker ni man ska skriva kontrakt när man skaffar medryttarhäst? Vad kan man hitta ett lämpligt sådant i så fall?
Kan lägga ut någon bild på han imorgon, han är en galet söt liten fjording😃
Vad är syftet med att du skall bli medryttare? Det brukar styra hur det utformas, däremot har jag aldrig hört något om att någon skulle hålla "lektion"…
#1 Hon behöver hjälp några dagar i veckan eftersom hon inte riktigt hinner med pållen. Lektion kanske vart fel ord… Men ni som har provridit medryttarhästar hur gick det till?
#2 När jag provred min förra medryttarhäst så red jag bara ut i skogen med ägaren (hon hade två hästar). Sedan fick jag själv bestämma om jag ville fortsätta rida. Det kändes inte direkt som en "typisk" provridning om man utgår från vad andra berättat om deras provridningar.
Jag har haft alla möjliga varianter, ena gången var det vinter och snö och hästen i dålig kondition, så skrittade på en grusväg och töltade en liten bit in på en oplogad grusväg.
Hemma så fick tjejen rida ganska fritt på en grusväg samtidigt som vi promenerade med. Den sista hästen jag hade som medryttarhäst blev jag snabbt lämnad i en paddock och fick rida fritt, sedan var det inte så mycket mera med det…
Jag provred och blev medryttare för bara nån vecka sen. Först red ägaren och värmde upp hästen i alla gångarter så att jag fick se hur hästen rörde sig och betedde sig under ryttare, sen fick jag ta över och rida genom hästen "fritt" för att själv känna på det som jag tyckte kändes viktigt. Dvs gångarter, övningar osv. Ägaren tittade bara på.
När samma häst en andra gång för att verkligen känna efter så red jag själv från början, värmde upp hästen och jobbade "fritt" (dvs valde själv övningar, tempo osv) men fick lite tips och trix av ägaren.
Är precis hemma från stallet nu och har ridit han. Det gick superbra! 😃 Ponnyn var den snällaste jag träffat, supermysig och trevlig. Provridningen gick till så att hon följde med in i paddocken och hjälpte mig lite sen gick hon ut och tittade på medans jag fick rida själv lite i alla gångarter :)
#6 Vad kul! 😃 När ska du börja vara medryttare? Jag mååste få komma och pussaa❤️
ps. Jag har yttligare en ond plan 😉
// Nadja
#7 Såklart du får! ❤️ Och du och dina onda planer Nadja… 😃