Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 993 ggr
Gobac
0

Ponny med dålig bjudning!

Har ni några tips till en ponny med dålig bjudning? I mitt fall i travarbetet. Han blir skänkeldöv och motsträvig. Vill inte alls! 

Detta är ett stort problem även på tävling, både nu och förra året. Så fort man går in på banan stänger han av, lyssnar inte riktigt utan blir jätteloj och därav markbunden. Detta är så himla tråkigt, då det mest står på protokollen är att han är för loj och det drar ner på poängen väldigt mycket. Förra året var det galoppen som strulade, men nu har det vänt helt till travarbetet (?). Han är extremt fin i galoppen nu, och även i traven när han väl får bättre bjudning. När jag har spö i handen går han bättre framåt.

Jag försöker variera träningen så mycket som möjligt. Vi är ute mycket i skog och mark, hoppar, arbete från marken och ibland bara leker!! Detta tycker han är så extremt kul.

Gronstedt
0

Stedg 1 är alltid att omsorgsfullt kolla hela hästen och all utrustning för att utesluta smärta. Om det bara händer på högre träning/tävling kan det vara att hästen är knäckt av den delen av arbetet. Jag känner en jättefin dressyrhäst som "dör" på fläcken om det sitter någon med skrivplatta vid kortänden av ridbanan …

Gobac
0

#1 Han har absolut inte ont! Vi har såklart kollat honom. Hade han haft ont skulle han ju inte gå så himla bra i galoppen eller ibland även i traven. Rider vi ut är han alltid jätte taggad och pigg!

Gronstedt
0

#2: Det är inget vidare bevis. Hästen rör sig olika i olika gångarter, och när något är roligt eller skrämmande är de väldigt bra på att stänga av smärta och springa ändå. Ofta rör de sig också på olika sätt vid uteritt och på ridbana.

Om han är genomböjd och ryggkollad av någon sakkunnig är nästa steg att kolla att inte utrustningen tar emot någonstans.

Sarah
0

Vet inte hur du rider, men väldigt många ponnyryttare sitter med "ponnyskänklar" som vi kaller det :P alltså att skänklarna går hela hela tiden. Då blir de till slut skänkeldöva. Gissar att du får lära om lite kanske, be snällt och inget händer- be lite mindre snäll och inget händer- be ännu mindre snällt.