Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 1902 ggr
Alex
0

Blir med häst...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte velat säga nåt innan, men nu har det blivit klart och bestämt allting så..;)

Jag ska bli med häst. ^^ Var ju omöjligt att åka hem från Island utan nån med, så en liten Sylgja kommer hem till mig i oktober.. 6 år gammal, 5-gångare med bra steg och väldigt fin stam. :)

Så nu är det bara körkort och jobb som ska fixas innan… ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alex
0

Mvh Alex
Värd för Ridsport

elin
0

ååh, grattis Alex! :)
Bild??

/Elin

elin
0

blev samtidigt Oskyldig

/Elin

Alex
0

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Tack, ska bli kul. ^^ Hoppas bara att vi lyckas undvika eksemen..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

oh vad roligt alex! grattis! hoppas verkligen du slipper ekemen…

får man fråga vad du får ge? inklusive transporten osv… måste ju bli skitdyrt,

Alex
0

#7 Näpp. ;) Får hästen svinbilligt, så allt som allt, från det att hon skickas från gården på Island tills hon är hemma i stallet här har det väl blivit ca 45000. :) Hade jag köpt samma häst i Sverige hade jag fått ge minst 60..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Lill-Jonna]
0

guud vad söt, jag vill också ha en en häst som är så söt

lisette
0

ja det var ju billigt.. :S ;)

hur kan det komma sig att du får henne så pass billigt? vad kostar eg exporten? *nyfiken*

MiaMaria
0

Va kul!!! Grattis!! =) Hon såg väldigt fin ut!

Cilla89
0

va fin den är :D vad kostar det att få he en häst från Island?

steffy
0

det är ju jättroligt. lycka till med hästen,

wewwa
0

Vad kuul, Grattis… : D

Mandysan
0

Vad roligt! =D

[slo]
0

Tror det kostar runt 10 att få hem en häst, men är inte säker… Dom pratade om det, men jag lyssnade bara med ett halvt öra ;)

jn84
0

Gud vad fin han var! Och jag är ingen isis-människa =)

Grattis!

Mandysan
0

Jag har för mig att det stod ngnstans att det kostade 10-15 000:- Men är inte säker…..

Believer
0

ååh vilken sötnos = )

gejsa
0

Åh, jag anade nästan det grattis. Ser ju jättefin ut.

Jag har hört att det oftast kostar mer att frakta hem hästen än vad den kostar i inköp på Island. Det brukar ligga på 15-20000 kr med alla papper och så.

Har du hunnit rida henne mycket där? Hur fasiken får dom 5 gångare på en gång? Är den född så eller? Jag kan inte ens få Fille att tölta än. Suck! Tänk om du eller Juve hade kunnat hjälpa mig med honom.

steffy
0

om 1.5- 2år är jag oxå lycklig isis ägare, jag längtar jättemycket. jag bara älskar isisar.

Maja
0

Vad är det där egentligen? :P Haha.. Nej, nu är jag besviken..

Sto? Rätt
Femgångare? Rätt
Götu-, Kirkjubae- eller Audsholtshjaleigu-stam? NEEEEEEEJ!!
Färg? Så fel det kan bli.. ^^ Eller ja, värre hade det varit med en svart häst, då hade jag blivit riktigt besviken.. :P Eller en fux.. Med bläs!! *ryser* ;)

Äääääh, okej då.. :P Grattis!! :P Jag får väl ta mig en tur på min (ja, min, om jag köper honom vilket jag veeeeeeet att du vill ;)) halvfulla älg till Karlstad och poängsätta din lilla hårboll.. Alla vet ju att det går fort!! :P

Hihi.. Mmm, eksemet ska du lyckas hålla borta, hästar i helkroppsstrumpa ser inte så kul ut.. ^^

LYCKA TILL GUMMS!! <3

Anna
0

Nämen GRATTIS! :D Gud vad roligt! Jättefin såg hon ut att vara. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

mazze
0

Den var riktigt fin =) Hoppas allt går bra på vägen hem :)

divansson
0

Grattis! Så himla vacker! Ser heeeeelt underbar ut! Skrattande

__iE
0

Gu va kul ! :) Ser riktigt fin ut, lycka till med henne  :)

Alex
0

Tack alla. :) Hon är himla fin..;) 

#10 Special price just for me. ;) Haha nej men var ju för att jag hade jobbat där och så, ridit henne en del så vi kände ju varandra lite. :)

Själva flyget kostar ca 10000, men sen tillkommer ju veterinärbesiktning, och transport från flygplatsen och lite andra smågrejer.

#22 Hennes pappa är från Auðsholtshjaleigu har jag ju sagt. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

men alex, måste hon stå i karantän  o sånt? jag är helt novis på sånt här…

joytick
0

Gud va kul :D :D :D Grattis och lycka till!

Alex
0

#28 Näpp. Är ju knappast nödvändigt när de är så isolerade på Island.. Där har de ju mycket mindre sjukdomar och så än vi har här. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Hon får aldrig mer åka tiilbaka bara. Dom tar inte in någon häst till Island.

Malin-A
0

är inte så jätte haj på isisar, får dom lätt exem när dom kommer hit till sverige eller??

steffy
0

32# får dem exem så är det 3 och 4 :e året i sverige som man ser om dem har exem eller inte.

AusaBausa
0

Grattis till hästköpet! Såg jätte fin ut!

Alex
0

#32 Lätt och lätt, är väl olika för olika hästar, vart i Sverige det är och hur bra man förebygger det och så.. Finns mycket som spelar in där. ;)

#33 Det behöver det inte vara, det kan lika gärna komma första sommaren som tionde.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Det jobbiga är ju också att en islänning som har varit frisk fram tiill kanske 20 år kan ju bara få det helt plötsligt. Det är så himla konstigt det här med eksem på  hästar.

Denna sommar har iaf varit perfekt för Fille. Vi började ju med den där svarta flaskan för ca 3 veckor sedan. Jag tog t o m bort ekemtäcket och har inte behövt sätta på det. Det blåser ju mycket denna sommar också vilket gynnar alla eksemhästar. Inte så mycket broms och mygg som är ute då.

Men Alex! Köp hem den där flaskan och förebygg redan i vår och sätta på när knotten kommer. Så kanske du slipper eksem. För det är verkligen ett bra medel.

Malin-A
0

okej då förstår jag.. får väl hoppas att din polla klarar sig från exem då Alex.. =)

Alex
0

#36 Vad är det för medel? Kommer bli eksemtäcke första sommaren också i förebyggande syfte. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Det heter Absorbine Ultra Shield. Finns att köpa på Bidermans och Hööks. CBA skrev om detta medel för några veckor sedan. Kostar ca 260 kr för en liter. Man ska spruta på det 3 dagar i rad. Sedan ska det hjälpa i 2 veckor enl flaskan. Men jag sätter på det var 5:e dag iaf. Och dagen efter om det har regnat.

Köp den. Du kommer inte att ångra dig. Det är ju bra för alla hästar. Dom slipper bli bitna av odjuren.

Alex
0

#39 Tack, ska lägga det på minnet. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Murre_Uddiz
0

Waah! Va kul!! Grattis =)

[slo]
0

Gejsa, kände inte du nån som gjorde eget exemmedel? Har för mig vi pratade lite om det förra sommarn…

gejsa
0

Jo, det gjorde jag. Men detta medel är bättre än så länge. Jag använder hennes medel på sår om dom river upp sig. Men köp detta medel om du har en som kliar sig. Det är ju bra mot broms också. Ser skillnaden när Fille står i en klunga med dom andra som inte har medlet på sig. Dom står och slår med foten och mer med svansen medans Fille står mer lugnt och betar.

gejsa
0

Glömde skriva; att hennes medel är ju bra för att lindra klådan OM dom redan har kliat sönder sig. Sedan kan man ha det andra medlet. För det medlet lindrar ju inte klådan.

Just nu sätter jag på Helosan över skap och svans och lite över manen där han brukar klia sig. Varje kväll. Sedan sprutar jag på Absorbine.

[slo]
0

Nja, hon är lite irriterad över flygfäna bara… Men Absorbinen har varit slut på hööks dom två senaste gångerna jag varit där! Grr… Tog mest upp det där andra för att det pratades exem :)

gejsa
0

Jag var till Bidermans häromdagen då hade dom 25 flaskor på hyllan. Hade precis fått hem. Dom sa att det går åt som smör i solsken.

Ja, det är bra mot allt och då förstås även eksemhästar eftersom dom inte tål knott och knott går inte på hästen om dom  har medlet.

Maja
0

#27 - Tss.. *pet* Jag är blond.. Jag är trött.. Min hjärna är på semester.. Ligger på en solstol på en strand i Uganda eller nått.. ^^ Men, äääääh.. Hon är inte musblack ändå, då det så.. :P

#33 - Oooh nej.. Verkligen inte.. ^^ Jag vet isisar som har utvecklat eksem under första året de har varit här, sedan vet jag ett antal hästar som inte fick sitt eksem förrän de hade varit här i över tio år, så det där stämmer inte.. :P

CBA
0

Gejsa - Så du har köpt det där flugmedlen nu :o)

Visst är det bra!!!

I måndags när jag kom till stallet var Mirabil och de andra hästarna väldigt irriterade på alla bromsarna. För första gången taktade han på vägen upp till stallet och var riktigt besvärad.
jag sprutade på honom ordentligt med Absorbines och det var väldigt intressant att se hur bromsarna bokstavligen studsade bort från honom när de fösökte bita honom.

I hagen stod han helt lugnt med en svärm av elaka bromsar medans de andra slog med svansarna och stampade med benen…Mirabil kunde tom ställa sig och vila trots broms svärmarna runt honom.

Det såg ut som han hade jätte stora loppor som hoppade på honom när bromsarna stutsade bort från honom :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

CBA
0

Alex - Jätte grattis till nya hästen…hon är jätte söt :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

#48# Ja, det är ju superbra. Tack snälla du, för att du tipsasde om detta medel.

Det är så bra så jag har tagit av täcket och mitt medel har jag inte använt heller på ett tag. Inga sår har han heller. Jag har snart slut på flaskan men vad gör det. Det räcker en ca månad åt honom. Men så länge som det fungerar så gör det inget.

Sussi
0

Fin häst Alex :) Gillar färgen den ser ovanlig ut för en islänning.

Vad snackar ni om för medel?? Hïttade inte på hööks på nätet eller i katalog.

Mitt andra medel är just slut, har beställt nytt för en tid sen, vet inte var det dröjer så jag borde snart få tag på något annat.

gejsa
0

#51# Det är antagligen så nytt så det inte finns i Hööks katalog. Men finns att köpa på Bidermans och Hööks affärer. Det är kanonbra.

Jag kanske kan skicka en flaska till dig? Antar att det inte finns i Finland.

Sussi
0

Nä, verkar inte så, vi är alltid lite efter här :/
Om jag inte får tag på Maria (har beställt fyra liter som redan är betalt) så hör jag av mig till dig. Det verkar ju väldigt bra, medlet alltså!

gejsa
0

Ja, det är ju t o m bättre än Marias medel. Å ena sidan kan du ju ha en flaska och spruta på när det är som värst med knott.

När betalade du då? Ring varje dag om det är slut. För det är ju inte bra att det hinner bli slut för dig.

Hör av dig annars så kan jag skicka det i en postenpåse. Kostar väl 70 kr tror jag. + medlet 256 kr tror jag det var.

Alex
0

Tack igen alla. ^^

#51 Nej färgen är ju inte värst vanlig, så det är ju lite kul. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Sussi
0

Betalade för tre veckor sedan men inget medel har jag fått ännu, får inte tag på henne heller. Ska ringa imorron pånytt. Jag brukar också spraya på av marias medel, fungerar bra.

Skulle vara sugen på medlet fast jag har av den andra men eftersom jag besällt fyra liter så ska jag hålla mig till det ännu en tid.

Men jag ska hålla det i minnet, speciellt om jag inte får tag på henne.

gejsa
0

#56# Vad har du då att sprutar med? Jag menar det är ju så pass tjockt så det blir stopp jämt när jag har prövat göra det.

Vet att Maria pratade om att hon skulle göra någon sorts sprut förra året så att det skulle gå att använda hennes medel. Men vet inte om hon har tagit fram något flaska. Eller har du den?

Det är bara att mejla till mig om du vill att jag ska skicka en sådan flaska sedan. Om du ångrar dig vill säga. :)

reddie
0

Grattis Alex!! Hon ser jättefin ut!

Alex
0

Tack. :) Hon är jättefin, lite stel nu bara, men det ska vi ta och fixa. ;) Riktigt härlig häst, första ridturen vart det ett antal stegringar när jag tyckte att vi skulle ner på stranden och hon tyckte den var livsfarlig… Och sista gången jag red på henne där blev det rodeo. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

divansson
0

Grejsa: Tack så jäääädra mycket att du tipsade om det där medlet! Har använt det sen du sa det i en annan tråd, alla har slutat klia sig! :o Ett miraakel!! :D tvååringen som hade kliat av sig näästan hela svansen.. emen var helt borta, nu har han slutat totalt! :D Och inte minsta bromsbett på nån, inte enns på de som är på betet.. Å ja som tyckte horsol va bra.. took eller.. ;) man ser typ alldrig flugor på hästarna enns…

gejsa
0

#60# hi, hi tack ska du ha. Men det var ju faktist inte jag utan CBA som gav tips om detta.

Såg när jag köpte flaskan att min inackordering hade detta redan i höstas. Fast jag hade inte kollat då hur effektivt det var.

Ps, jag heter Gejsa inte Grejsa. hihi

Skönt att det fungerar för dig med. Flört