Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2180 ggr
Dealath
0

Vad ska jag göra?

Jag fick hem min foderponny i Söndags. Hon är 23 år gammal, haft fång för några år sedan, har en lättare knottallergi, inte helt igång och har tappat nästan allt i ridningen (dvs hon kan jämföras med en 5-åring jag red förr i utbildningen), en aning surig i beteendet och en riktig godisgris. 

Jag gick med henne i måndags tillsammans med min mamma vilket fungerade ganska bra (fast vi gick då inte långt), igår satt jag upp på henne för att skritta och då gick det inte ens att lämna stallplanen för att hon vägrade gå framåt och idag gick jag och mamma med henne igen och då slet hon sig lös och sprang hem. 

Innan vi fick hem henne hade ägaren (och föredetta fodervärden) sagt att hon var en D-ponny eftersom det var vad vi sökte och de berättade inte om att hon hade för vana att slita sig och att hon var känslig mot knott förrän vi satt och hade skrivit kontakt. 

Hästen har inte heller någon respekt alls för en och kan bara springa iväg i gången när man ska ställa upp henne (kan dyka ner i någon höpåse, springa in i någon tom box, bara springa rätt på. Ingen respekt alls). 

Enligt de som haft henne tidigare var hon en perfekt första ponny, genom snäll och man kunde enkelt rida ut på henne ensam.

Men nu börjar jag tveka (mycket starkt) på om det verkligen är denna ponny jag vill ha och om vi verkligen passar. Det går inte att rida på henne (ridbanan går bara att skritta på pga underlaget) om man inte hittar någon annan att rida med, hon har risk för fång och eksem, det går inte att leda henne och hon vänder rumpan mot en i boxen och hage om man inte har morötter med sig. Det är inte alls som jag tänkt mig när vi fick höra av ägarna och det vi fick se vid provridningen.

Mamma ringde och pratade med förra fodervärden idag för att fråga om hon varit såhär för de och de svarade att det gick över efter ungefär en månad. 

Dock är jag själv tveksam om jag verkligen vill ha henne och är mer positiv till att åka och provrida andra. Men det känns samtidigt fel eftersom det bara gått några dagar. Hur som helst måste vi ha henne åtminstone en månad till (enligt det kontakt vi skrev med ägaren). 

Vad tycker ni att jag ska göra? Ska vi säga upp kontraktet med ägaren och hitta en annan, lite lugnare och "bättre"/ snällare häst? Eller ska vi bråka med henne tills vi eventuellt kommer överens?

Jag menar, hon är ju ganska gammal och just det att hon har känsliga hovar/ mage och inte kan göra allt "normala" hästar gör går i vilket fall som helst emot.

Åh, jag vet inte vad jag ska göra. 😢

Bella_Bus
2

Hade jag vare i samma sits så hade jag sagt upp kontraktet och letat efter en annan häst :)

Caf_Roy
0

Om ni är bundna av kontraktet att ha henne en månad till är inte det något ni kommer ur i en handvändning. Så ta vara på den här månaden och gör ditt bästa för att ni ska fungera tillsammans. Går det fortfarande inte efter en månad så lämna tillbaks henne, då har du i alla fall gjort ditt bästa. Du kommer säkerligen lära dig mycket av den tiden som du kan ha med dig senare.

Sen är problemen du beskriver något som du borde ha märkt när du provridit henne, vilket man bör göra flera gånger och gärna för en kunnig tredje part, innan man tar på sig ansvaret för en häst. Åt minstone tycker inte jag att man ska skriva kontrakt på att ta över en häst man inte vet någonting om.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Dealath
0

#2 Alltså enligt kontraktet så måste vi säga till en månad innan vi lämnar tillbaka henne. Alltså om jag nu skulle ha henne en månad nu och säger till att vi vill lämna tillbaka henne så måste vi vänta en till månad. Bara så att ägaren är förberedd och kan hitta ny fodervärd osv. 

Jag erkänner att det är vårt fel också att vi inte frågade mer eller att vi inte provred fler gånger. Men hon stod en ganska lång bit ifrån oss och jag tänkte inte "klart" eftersom jag var så ivrig att få en häst. Och vi visste saker om henne. De nämnde hennes fång när vi provred men eftersom hon inte varit sjuk något mer så tänkte vi att det fungerar ju ändå. Men annars sa de att hon var frisk och så. Inte tänkte vi på knott t.ex. Det var väl även dumt av oss att tro att en häst på 23 år skulle gå att leda och rida ensam när ägaren säger att det inte är några problem alls med det eftersom hon alltid reds ensam.

JustMySelf
1

Det kan vara så att hon bara testar dig och att ägaren inte visste om att hon skulle göra det, efterson hon inte gjorde det hemma. Du kan ju ta kontakt med ägaren och förklara hur hon beter sig och säga att du inte vill ha kvar hästen mer än tiden som står skriven i kontraktet, men använda månaden till att försöka ta kontrollen över hästen, lära känna henne och få respekt. Det kan ju faktiskt vara så att du ändrar dig när ni lärt känna varandra.

Det där med knotten tycker jag dock absolut att hon borde ha berättat tidigare.