Snurrade tyglar
Vad spelar det för roll om man har snurrade tyglar när man rider?
Hörde på ponnyakuten att hopptränaren Daniel sa till att tjejen skulle se till så hon inte hade snurrade tyglar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag tror att man inte får lika mycket kontakt med hästen om man har snurrade tyglar. Men är inte säker.
Om tygeln är snurrad ligger den inte slätt mot hästens hals utan petar lite här och där på oväntade sätt.
#2 precis, och en väl tränad häst ska flytta/reagera för tryck. Därför kan detta störa
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#2-3 Hmm.. och ändå måste engelskryttare ta i munnen på hästen för att svänga =S ?!
Har faktiskt aldrig varit med om att det skulle störa på något sätt. Mer än mitt estetiska öga.
Jag vet att min häst iaf reagerar på om jag råkar ha snurrade tyglar i bland. Det är klart att kommunikatioen blir bättre om man har direktkontakt med munnen, men jag skulle aldrig kunna rida med grimma och ett grimskaft om hästen inte reagerade för tryck på halsen. Och det är klart att det är sönare att ha bredsidan av tygeln tryckande mot halsen än kanten.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Min tränare sa att man alltid ska ha tygeln rak för att
*Det ser prydligare ut
*Har man tyglarna snurrade kan en vara snurrad mer än den andra, då när man kortar tyglarna så blir det ojämt långa, den som är snurrad mer blir kortare fast ryttaren kortar båda lika mycket.
*Rider man regelbundet på snurrade tyglar blir tyglarna snurrade och böjda och löper större risk att gå av/gå sönder.
*Om man är dressyrryttare och så småningom ska börja rida på kandar blir det himla jobbigt att ha snurrade tyglar.
-Bättre ökänd än okänd
Det här med att en kan vara kortare än den andra om den är mer snurrad, det gäller väl bara om man går efter "plopparna" som finns på många tyglar? Annars, om man går efter hur mycket det känns i händerna, så borde det väl inte göra någon skillnad tänker jag, om den ena är mer snurrad än den andra?
Sen är jag också för att ha osnurrade tyglar för att det ser prydligare ut och är betydligt trevligare enligt mig, för både häst och ryttare.
Borde inte en snurrad tygel bli "stummare" än en osnurrad?
lurvponnyn.vimeddjur.se
#8: Hur tänker du då 🤔 🙂?
#9 Att en snurrad tygel är hårdare och inte lika följsam med vad man gör med händerna fram till bettet.
Men det är bara en fundering.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#7 Håller med om att det ser prydligare ut och att det är bekvämare för mig som håller i tygeln. Och jag rider sällan med snurrade tyglar och när jag gör det så är det oftast bara en snurr (har dessutom sissorsnap som infästning mellan tygel och bettring vilket gör att den snurrar upp sig själv till viss del eftersom snap'en är ledad). Men anledningen till det är ju att jag tycker det känns bättre för mitt estetiska öga. Blev mest bara så förvånad att en instruktör uppmanar sin elev att inte ha snurrade tyglar, som om det hade väsentlig betydelse för träningen.

#11 Jag lärde mig på ridskolan för många år sen att inte ha snurrade tyglar.
Skynda långsamt så går det fortare.