Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1152 ggr
Gullan_J
0

Hur lösa detta?

Min systerdotter ska få låna en c-ponny i sommar, hon har hästvana och kommer garanterat orka med två hästar i sommar. 

Nu är det såhär att min systerdotter, Sara, har fått låna en jättefin ponny i sommar att ha från början av juli till obestämt datum. Hennes kompis har två egna hästar, en b- och en d-ponny som hon äger. Dom två ska ha ponnyerna på samma bete i sommar. Det är ett stort och fint bete med tillgång till boxplats om så önskas, för endast 800:- hela sommaren. Hon som hyr ut har en egen häst, samt att kompisen kommer ha två där, och Sara en. Betet kommer garanterat räcka för 4 ponnysar, men hon har ju bara 4 boxar. Nu vill Sara ha en till d-ponny att ha i sommar på det stället. Men hur ska det lösas med box?? C-ponnyn hon fått låna har otroligt lätt för sig att gå upp i vikt, så det blir inte många nätter han kommer få gå ute. B-ponnyn åt kompisen har knottallergi vilket förmodligen kommer leda till att hon kommer få stå inne på nätterna också.  

Skulle man ha pratat med hon som äger betet samt kompisen och hennes föräldrar så kanske man skulle kunna "turas" om att ha d-ponnysarna och betesägarens ponny inne, och då att småponnyerna fick stå inne de flesta nätterna? 

Man vill ju liksom inte krossa Saras dröm om att ha en sommar ihop med kompisen och att hon har två hästar att ta hand om i sommar.

Hon skall även få en d-ponny, så kanske hon ev. skulle kunna låna en som hon har på prov under sommaren?

-Bättre ökänd än okänd

Dealath
4

Varför måste hon ha två hästar?

Gullan_J
0

Hon vill ha två hon också, när kompisen har två. Vilket jag har full förståelse för, skulle inte heller tycka att det var så kul om jag var  i hennes ålder (12 år) och se på när kompisen rider ut sin fina d-ponny och själv få stå och mocka:P

-Bättre ökänd än okänd

[[AcsJulia]]
5

Ja… Du kan säkert lösa det så som du själv sa! :) Men personligen så kan jag tycka att hela konceptet "kompisen har, jag vill också" inte riktigt räcker för min del. Men det är väl smaksak antar jag!

Caf_Roy
2

Varför inte bara låta de hästar som inte behöver stå inne på nätterna gå ute dygnet runt tillsammans? Jättebra att småponnysarna som har behov av det kan stå inne, men varför tvinga de andra att stå inne ens i skift? Småhästarna har ju varandra till sällskap.

Våra hästar har ingen som helst lust att stå inne på sommaren, varför vi brukar ägna ett par veckor åt att skura hela skiten och ev måla om.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gullan_J
0

#4 Du har ju helt rätt i att de som inte behöver gå inne på nätterna ska få gå ute. Hästarna är ju inte gjord för att stå i stall. 

Men jag personligen brukar låta hästarna få sova inne någon gång varannan vecka ungefär, för att de ska få vila upp sig. Har ju nästan alltid haft en latmask som sover hela tiden, samt en gentleman som ställer upp natt efter natt att hålla utkik efter faror. Det resulterar ju till att han är ganska trött. Och sen brukar jag ha en "vilovecka" då de bara stå, går ute dygnet runt och bara får vara hästar. 

Jag har ju även gett Sara förslaget om att hon ska låta c-ponnyn gå inne på nätterna då han blir ohälsosamt rund. Men hon måste ju även förstå vad det innebär att ha honom inne på nätterna, att hon och kompisen antagligen får turas om att ställa klockan på 06:30 för att hinna till stallet och släppa ut ponnysarna på mornarna.

-Bättre ökänd än okänd

Gronstedt
0

Är det inte bättre att ha dem som inte kan gå ute dygnet runt inne på dagarna?

Gullan_J
0

#6 Jag vet inte, kanske knotten är värre dagtid än nattid?

-Bättre ökänd än okänd

Gronstedt
0

#7: Vet inte hur det är med knott, men andra insekter är ju värre på dagen. Och så skulle de slippa gå upp så tidigt, för det är ju inte lika bråttom att ta in som ut.

PennyScarlett
1

Knott är som mest obehagliga på kvällen, särskilt om det ligger vid mossmarker eller nära vatten. Då är det alldeles förskräckligt även för hästar utan allergi

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Linnea
1

Jag funderade på att ha min ute på natten och inne på dagen då han är allergisk mot både knott och bromsar. Kom fram till att det inte funkar sommartid. Då skulle han inte vara ute i gryning och skymning. Jag kan inte släppa ut honom när det blivit mörkt (typ 23?) och sen ta in innan det ljusnar (typ 03?). Jag ska ju upp på jobb.. Han får helt enkelt vara ute dagtid men med sedvanlig utrustning, dvs eksemtäcke + diverse smörjor.

Skynda långsamt så går det fortare.