Mygg och knott-tider.
Nu har knotten börjat titta fram här, runt Göteborgstrakten. Med andra ord börjar det bli dags att få ordning på allt för den knottkänslige fröken jag har.
Tanken är att slänga på täcke. Vad har ni för erfarenhet om exemtäcke? Vilket märke använder ni? Hur ofta byter/tvättar ni?
Hur sköter ni era knottkänsliga/exemhästar? Jag skulle vilja ha så många tips och råd som möjligt, för att få hästen att klara sig genom sommaren på ett så trevligt och okliande sätt som möjligt. :)
Jag hade ett russ som var allergisk mot knott.
Det jag gjorde för att hon skulle klara sig bättre var att låta henne vara inne på nätterna. Hon gick in ca kl 18 och fick gå ut kl 07 / 07:30 på morgonen. Då duschades hon med Ultrashield Absorbine varannan / var tredje dag. Jag smorde in varje kväll med Herbalife Aloe Vera gel på de mest utsatta ställena, under magen, mankammen, svansroten, juvret och öronen/runt ögonen varje kväll. När hon väl duschades riktigt (ca 3 ggr varje sommar) använde jag kylande och anti-klådschampo, minns inte namnet på det. Sen var jag noga med att betet hade "vindställen" typ en stor öppen äng dit vinden nådde, det fläktade bort knotten.
Använde inga flugtäcken, knotten kryper in överallt så det känns som bortkastade pengar.
-Bättre ökänd än okänd
Eftersom jag rakar min ponny på sommaren använder jag flugtäcke ute, med hals. Har funkat super bra!
Min ponny blir helt uppäten sommartid och ögonen rinner konstant utan täcke. Jag använder ett flugtäcke, men jag är lur på att köpa ett exemtäcke istället, eftersom de skyddar bättre. Fungerar jättebra för mig, dock slet unghästen sönder sin mammas täcke en gång, men det har inte hänt något mer sedan dess :)
Om man har en häst som får exem är det viktigt att ta på täcke tidigt, redan i april. Det är lättare att förebygga än att behandla bort. Ha alltid två exemtäcken för om det man på har går sönder (vilket dom ofta gör) måste man kunna slänga på ett nytt direkt.
Min hästs exem behandlade jag med naturläkemedel. När det kommer till att smörja tyckte jag att ekologisk olivolja fungerade bäst. Använder man insektsmedel kan man tänka på att exem och känslig hud kan reagera på starka preparat. Jag har mestadels bara använt Fyra Ess hästsalva och smort in honom under magen, halsen och insidan av bakbenen/skapet.
Ni som har använt täcke, i första hand exemtäcke. Hur har ni gjort när det har blivit blött?
Jag har ingen bra stans att låta det torka på, förutom på hästen. Skulle ni låtit det sitta kvar på då, eller hur hade ni löst den situationen?🤔
Ett exemtäcke är nu inhandlat i alla fall och det ska slängas på så snart det blir en dag utan regn. 🙂
Jag har låtit täcket vara på oavsätt väder. Ett blött täcke torkar när det blir soligt igen. Det går fort på sommaren för solen värmer snabbt upp. Exemtäcken är tunna och luftiga så det är inga problem att låta det ligga på när det är blött.

Mitt russ har haft eksemtäcket på i nästan två veckor redan. För säkerhets skull. Jag tvättar hans man och svansrot ca en gång per vecka under säsong. Använde först nåt dyrt jäkla specialschampo men senast tog jag head and shoulders. Funkade lika bra. Smörjer in efteråt med barnolja. Smörjer med kortisonsalva när det är som värst. Smörjer in allt som är utanför täcket med skillingarydsalva varannan till var tredje dag eller sprayar med nåt men sprayerna verkar inte funka så bra på honom.
Har bara ett eksemtäcke, innan räckte det väl egentligen inte men i år ska han stå inne på natten så då hinner jag tvätta det till dagen efter. Han har i vinter genomgått en behandling med hyposens som jag ska fortsätta med åtminstone fram tills nästa höst. Först då kan vi avgöra om det har hjälpt.
För er som inte vet är hyposens en lösning som ges i spruta och som innehåller det ämne som hästen är allergisk/känslig mot. I början är det bara en låg dos men den höjs efterhand så hästen ska vänja sig vid ämnet. Innan man får lösning måste man göra ett allergitest. Det består av två delar: först ett allmänt test där det visade sig att han reagerar på insekter, träd och kvalster. Reaktionerna på träd och kvalster var för låga för att gå vidare med men med insekterna gick vi vidare till nästa test. Där testas specifika insekter/arter och det visade att han inte bara är allergisk mot knott utan även mot hästflugor (små bromsar, dom där med prickiga vingar).
Skynda långsamt så går det fortare.