Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3523 ggr
campiella
0

gaffelbanden och boxvila

Igår hände det ofattbara. ett akutbesök hos veterinären,röntgen och ultraljud visade att gaffelbandet på vänster bak är väldigt illa däran.Gråter Höger inte speciellt bra det heller men jämfört med vänster inte SÅ illa.

Domen blev: "Helt slut som ridhäst, i bästa fall kan hon kanske funka som sällskapshäst" Gråter

Mitt finaste lillhjärtat står nu i boxvila i 3 veckor  och proppas full med smärtstillande och antiflammatoriskt morgon och kväll.

Hennes blick,kroppsspråk och hela uttryck som formligen skrek smärta var något av det värsta jag någonsin sett. och absolut ingenting kan jag göra för henne , mer än att tvinga i henne äcklig medicin och hindra henne från att röra sey.  Min busponny som är "kräsen" och "Överskottsenergi" personifierad.   Men nu var det inte för att klaga och vara gnällig som jag skapade ett inlägg här.

Vad har ni för erfarenheter av gaffelbandsskador ?

Tar även gärna emot tips på hur man gör tillvaron lite roligare/mer uthärdligt för en liten häst som inte får röra på sey mer än absolut nödvändigt

viktoria91
0

Min ponny fick diagnosen proximal gaffelbandsdemit på v.b 15/4-10. Också väldigt illa däran, efter 5 månader med lkaser, vibrationsgolvbehandling, olika tillskott och liniment, BOT, magnetpaddar och careforepaddar så var hon inte det minsta bättre. Hennes skada uppkom efter att hon gått omkull i hagen, hon visade inget då utan först ca 6 månader senare genom en svullnad på h.b av överbelastning.

Då efter fem månader sa vet att hon iaf kunde fungera som gräsklippare. Gissa vem som totalt bröt ihop bakom klinikens ingång? Jag gav henne 2 månader till att bli bättre med mer tillskott. Efter dem 2 månaderna var dte dags för åb igen. Ren i skritt och trav utan b.p rakt fram, ren i skritt och trav på volt. Ren i skritt efetr b.p, knappt en halv gradig hälta efter b.p vilket skulle kunna vara hennes rörelsestörning hon har efter griffelbensbrott. Veterinären var förbluffad och jag trodde jag tagit med fel häst! Den lilla hälta skulle aldrig påveka henne.

Jag red sakta igång och den 3/5 i år ultraljudade jag senan pga en svullnad, senan var helt läkt, syntes inte att den varit skadad och hon håller med all sannolikhet för en hel del hoppning! Totalt chocktillstånd minst sagt. Svullnaden var att det bildas nya blodkärl vid det gamla benbrottet, helt ofarligt alltså. Nu rider jag henne för fullt utom hoppning. ;)

Dem första veckorna var hon fruktansvärd att leda, hon var i toppkondition och överallt! Träns, hingskedja, hjälm, spö och en medhjälper som hade grimskaft på andra sidan var det säkraste.

Gia91an
0

Min förra foderhäst fick en skada i gaffelbandet på ett bakben. Vila i 6 månader. Sen skrittade vi igång långsamt. Promenader till en början. Efter ett tag skrittrundor. Och han blev bra igen.

Hans ben som var skadat höll jättebra, men det andra fick exakt samma skada nu i somras. Så nu står han på vila igen. Men prognosen ser tydligen bra ut och han ska skrittas efter jul. Nu är jag dock inte kvar där då jag flyttat över 35 mil. Önskar jag var där verkligen. Älskade häst!

Men det går att göra något åt. Och han fick inte alls lika mkt behandling som #1, utan vad jag vet bara boxvila.

Ha tålamod skulle jag mest säga. Det kan gå bra!

Lycka till! :)

viktoria91
0

Hur går det?

campiella
0

Min lilla häst finns inte hos mey mer 💔  Efter 3 veckors boxvila och medicinering, helt utan bättring snarare tvärtom, beslöts det i samråd med veterinär att hon skulle få somna.

Jag vet att det var det enda möjligheten men ändå nog det värsta jag nånsin varit med om 😕

viktoria91
0

#4 Beklagar verkligen!:-( Aldrig kul när ens älskade djur måste vadare vidare.