Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 604 ggr
Eveline
0

känslig emot avmaskmedel

Hej, sist jag avmaskade min unghäst fick han kolik, han hade även mask så det var illa tvunget med en avmaskning. Nu är det snart dags igen och jag skulle tro att han har mask även nu. Någon som vet nått maskmedel som är lite "snällare"? eller bra till hästar som har en känslig mage?

examynia
0

jag skulle nog ärligt talat ringt till veterinären å frågat.. eftersom att de ändå är veterinären som skriver ut maskmedlet..

Hannna
0

Sannolikheten är större att han fick kolik av att avmaskningsmedlet tog död på en hel del maskar än att han reagerade mot själva läkemedlet. Men det går ju inte att säga med säkerhet. Speciellt om hästen har bandmask kan den få kolik efter avmaskning. Du kan ju prova ett annat läkemedel med en annan verkningsmekanism denna gången. Använde du ex ivermectin eller moxidectin sist kan du ju prova pyrantel. Bemärk dock att det finns en del resistens hos lilla blodmasken mot pyrantel så ivermectin eller noromectin är ett bättre val om han/hon har den lilla blodmasken. Båda har full effekt mot stora blodmasken, pyrantel har också god effekt mot spolmask som däremot ivermectin/moxidectin inte har i lika stor utsträckning pga resistens.  Ett tredje alternativ är fenbendazol (axilur) som är effektiv mot stora blodmasken och spolmask men inte mot lilla blodmasken pga utbredd resistens.

Hoppas det går bättre denna gången!