Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1224 ggr
Caroline L
2013-04-23 23:51
0

Sår

Min tös har fått ett sår på vänster has. Väldigt litet, ett cm brett kanske. Jag som inte är så kunnig rådfrågade hovslagaren (som bor på gården) och han sa att det bara ser ut som ett skrapsår eller skavsår. Hon har ett liknande på höger has också men den syns knappt. Han sa att det inte är någonting och att jag inte ska bry mig om det.

Men samtidigt ser såret lite öppet ut, alltså huden har skavts bort. Jag ringde förra ägaren som sa att detta hänt tidigare och att hon får det av benremmarna på täcket när hon rullar sig osv. Jag tog nu bort remmarna och gjorde rent såret med vatten.

Min fråga är om det räcker att badda såret med vatten varje dag. Kan det bli infekterat? Bör jag smörja med någon salva?

Hon har verkligen inte ont av det alltså. Hon haltar inte, är inte varm, inte svullen och jag kan trycka och röra såret utan att hon ens bryr sig utan hon har fokus på något annat. Hon kan också stödja på benet (när jag t.ex lyfter upp andra bakbenet)

Kan hon ridas ändå?

Hagen är väldigt lerig, kan det bli infekterat om det kommer in lera i såret?

Borde jag, trots vad hovslagaren sa, ringa en veterinär?

Caf_Roy
2013-04-24 06:20
1

Bra av dig att ta bort bensnörena, ett svanssnöre räcker oftast utmärkt! Får hon skav av dom är det bättre att hitta på en annan lösning.

Såret är ytligt, så så länge hon inte har ont går det alldeles utmärkt att rida.

Så länge det bildas en fin skorpa på såret så det skyddas bör du låta det vara. Om flugorna hade vaknat hade du kunnat smeta på någon salva för att skydda mot dom, men så länge det ser ut att läka fint på egen hand bör du inte störa läkningen.

Det är bra att tvätta ett färskt sår med rent vatten så du får bort ev smuts som är i såret, men om du skulle tvätta det varje dag tvättar du bort skorpan som skyddar såret under läkningen. Då öppnar du upp för bakterier att komma in till såret och försvårar läkningen.

Det är givetvis bra att hålla koll på såret, men så länge det ser bra ut ska du inte göra någonting efter första rengöringen.

Om såret börjar se konstigt eller inflammerat ut, eller om hästen börjar få feber, kan det vara läge att rådfråga veterinär. Men din hovslagare verkar vara en vettig och kunnig hästmänniska, sä jag skulle nog kolla med honom först då och ringa veterinär om han råder till det eller jag inte är nöjd med hans svar.

Lycka till, det kommer säkert läka jättefint på några dagar.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gronstedt
2013-04-24 09:43
1

Bensnörena borde inte nå ned till haserna? Om det är på själva "hasknölarna" kan det bero på att hästen legat på hårt underlag. Om detta händer i hagen är det inget att göra åt, men om det händer i boxen behövs mer strö.

Angående sårrengöring håller jag med #1, låt det vara om det inte blir infekterat. Lite värme och svullnad är normalt och inget att by sig om, men om det blir kladdigt och varigt, eller om det blir väldigt svullet, bör du göra rent ordentligt med koksaltlösning.