Rida i regn
Hejsan hoppsan! :)
Hur gör ni när det regnar ute, låter ni vädret stoppa er eller rider ni ute/ridhus?
Jag rider ute fast än det regnat så länge underlaget är OK, men där emot så behöver jag eran hjälp till att hitta några regn kläder att ha på sig så man inte behöver bli så rusktig genomblöt :)
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Jag har regnbyxor och regnrock, jag kör oftast med oljerocken som täcker hela sadeln och allt, funderar på att köpa en gul billig galonrock. Annars finns även nån svart regnrock på hööks.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 jag har tittat på jula osv och dem har ju billiga regnkläder oftast för arbetare som står ute så de borde ju ha något bra? :) en oljerock borde jag pröva :)
Jag tycker traditionella regnkläder är hopplösa, man blir kokt därinne … Jag använder kläder i "andasmaterial" och impregnerar.
#3 men läcker det inte in lättare i sömmarna på de mjukare materialen? (av regnkläder såklart)
Jo jag skulle aldrig ha ett par galonbyxor (har crafts regnställsbyxa). Men dom gula galonregnrockarna är bra, dels så syns man och man blir inte kokt i dom alls. Dom är ju så stora så det är mycket in och utfarter för luften.

Jag och mina åsnor är gjorda av socker så vi kan inte vara ute när det regnar😛
Jag använder min vanliga ridjacka, den är impregnerad. Blir klart blöt på utsidan men släpper inte igenom något så man håller usig torr under.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag rider ute i alla väder då jag inte har tillgång till ridhus men har alltid en regnjacka över min vanliga ridjacka.
Brukar även ha ländtäcke på pollen :)

Förr red jag i alla väder. Var bland annat ute i skogen och red under stormen Gudrun mitt i den småländska skogen. När vi såg ett träd falla en bit in vände vi hemåt 😃
Nu för tiden rider jag inte i varken regn, för mycket blåst eller kyla. SÅ kul är det inte….
Men regnkläder finns ju bland annat på hööks :)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag har ett par rid-regnbyxor som bara skyddar på ut- och framsidan av benen ner över knäna. Det är ju där man brukar bli blötast.
Sen har jag på mig en fleecetröja och jacka som brukar bli dyngsura men utan att jag hinner bli blöt under ridturen. När jag kommer tillbaka tar jag av mig dom och sätter på mig en torr tröja.
Regnkläder i all ära, men inget slår ett ombyte till torra kläder.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rider inte vid mer än duggregn. Har en bestämdmärr som vägrar ridas i regn, hon ställer sig med rumpan mot regnet tills man vänder hem, då går det undan!;-)
Enda gången jag rider i ösregn det är om vi tex vallar kor eller tävlar. Hemmavid så rider jag bara om det är varmt samtidigt som det regnar och att det inte öser ner. Och jag försöker att undvika det ändå, gillar inte att rida i regn.
Kom på det att jag faktiskt oftast har chapsen på mig om jag rider i dåligt väder. Chaps och oljerock. Men ibland har jag använt regnbyxor (som jag skrev tidigare), men provade det nu och blev då påmind om att det blir ganska halt. Fick tänka till hur jag gjort tidigare (så länge sedan jag red i regn) och kom då på att jag ju brukar ha chaps och sedan täcka sadeln med rocken så att jag inte blir blöt om rumpan.
Idag prövade jag att rida med gul oljerock och täckbyxor, här uppe i enköpings området regnade det ganska så rejält särskilt blöt blev jag när jag red 2 hästar på lång ute ritt idag. Regnet trängde in i sömmarna på regnbyxorna vilket inte alls uppskattades :(
skulle behöva ha märken på riktigt regntäta kläder, om så finnes :)))
Jag brukar försöka undvika att rida när det regnar mycket, om jag kan planera så jag får hästarna ridna tillräckligt mycket ändå under veckan och det inte är nåt "måste" inför kurs/tävling eller liknande.
Annars beror det mest på underlaget. Regnar det så mycket så allt bara är blött och lerigt är det ju knappt någon idé, men funkar det så är det ju bara att dra på sig regnkläder och ge sig ut! 😉
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag rider ju inte, utan kör mest. Det tråkiga med detta är att det blir förbenat kallt att sitta stilla i en vagn i regnväder. Men det är bara att klä sig i lager och köra på ändå! 😃
Jag är lite mesig och rider nästan alltid i ridhuset om det regnar. Har dock ett regnställ som jag tror är från Hööks, men är det kallt ute rider jag i rid-thermobyxor eftersom de är helskodda och alltså inte lika halkiga som vanliga ridbyxor.
Jag rider i alla väder! Det händer såklart att vi lastar och åker till ridhus ett par gånger i veckan om vädret är skit, men ponnyn måste motioneras iallafall!!