Grundkondition för liten ponny
Mina barn har en yngre korsningsponny, liten b. Den går mest i hagen, men är ridbar och inkörd (dock ej körd mer än någon vecka innan höst/vinter). Ponnyn är inte bråkig eller ovillig att rida och den är stabil utan att vara fet, men hon har dålig kondition. Nu vill barnen gärna både rida och köra, men inte enbart i skritt. De vill trava, galoppera och hoppa och det finns ingen chans att ponnyn orkar det just nu. Jag har därför lovat att vi ska lära ponnyn att hoppa, EFTER att hon fått en ok grundkondition.
Vad kan vara ok träning för att ge henne grundkondis så att hon orkar att öka takten eller dra sin vagn även i backar? Jag kan promenera med henne eller tömköra lite. Går inte att använda henne som handhäst när jag rider.
I dagsläget orkar ponnyn ca 2 km skritt i normaltakt innan hon börjar bli sur för att det är jobbigt. Vägen vi brukar ta är backig. Det finns även skogsvägar med mycket att lyfta på benen för, men då blir hon fortare trött. Vill inte trötta ut henne så mycket att hon börjar bli negativt inställd till arbete. Bättre att sluta när det fortfarande är roligt.

Du verkar redan ha bra koll på vart hennes gränser går. Håll dig i närheten av dem varje gång utan att pressa för mycket och försök komma ut ofta så kommer du börja se snabba resultat i kondition tror jag.
Kör kör kör. Om den är inkörd så kör. Snabbaste och snällaste sättet att få igång en häst.
På tal om sur, den är väl inte barfota? Kan vara därför den blir sur.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
2 km i normal skritt innan hon blir trött låter orimligt lite! En häst i drälla-i-hagen-kondition borde orka skritta halva dagen utan att bli trött, så kolla att det är något annat som gör henne sur!
När en häst sätts igång brukar det vara mer muskler än hjärta och lungor som fattas, så arbeta mycket med att stärka muskler och senor innan hon får springa och hoppa för mycket.
#2 - jo, hon är barfota och det kan mycket väl vara en anledning att hon inte vill gå. Hon har aldrig varit skodd och jag konsulterade hovslagaren sist, men han tyckte att det var onödigt att slå på skor då han bedömde hovkvalitén så bra. Men jag tror ändå att sulorna är lite tunna så jag försöker gå på mjuk mark så mycket det går. Annars är hon lite sur av sig när hon testar och vill få sin egen vilja igenom. Hon ger sig lätt och är egentligen snäll och vill vara till lags.
Inkörd visserligen, men det är inte riktigt läge att köra ensam ännu och jag har väldigt sällan möjlighet till sällskap. Dessutom är hon i nån period när hon ogärna vill lämna gården och gärna vill vända så fort tillfälle uppstår. Tömkörningen funkar på väg hemåt, men på väg bortåt kan jag inte gå bakom utan att hon snurrar och vill ha mig brevid. Så hon är inte speciellt van.
#3 - Hon leker i hagen och rusar i galopp, men när vi är på promenad brukar hon bli väldigt flåsig i backarna. Hon har haft lite känning av nån lätt hakning i ena bakbenet så hon behöver absolut stärka senor och muskler innan någon ska hoppa henne eller hon ska löshoppas "på riktigt". Vi har i nuläget hinder på sina ställen i hagen där hästarna måste hoppa för att komma över till nästa hage. Från början var det för att hålla dem ute ur vissa delar av hagen för att låta gräset växa till sig eller för att de inte skulle bli för tjocka, men min ridhäst gillar att hoppa och hoppar högt. Så för att han inte skulle göra illa sig och för att den lilla inte skulle bli kvar så sänkte vi till ponnyhöjd. Först kunde hon inte hoppa, men nu tycker jag att hon utvecklat en bra teknik. På så sätt tränar hon ju sig själv efter egen förmåga.
#4: Vilken bra idé med "autohoppning" i hagarna 🙂. Kul och nyttigt (om de inte kommer på tanken att ta staketet också, förstås).
Fantasin fick flöda.;-) bra ide med hindren.
Ang skolös så är det en fråga om vana att gå på hårdare underlag men under tiden man vänjer in så är det inte ovanligt att hästen är hovöm , grinig och varm i hovarna. Tyvär så tar detta tid från allt annat.
Har du något ställe med djup sand att jobba i? Ett sandtag, en strand? Det är jobbig men skonsam träning.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Tänk på att hästens hovar vänjer sig efter det underlag den går på. MEN den tid som man motionerar hästen räcker sällan för att vänja den, det behövs ett bra underlag i hagen för att bygga starka hovar.
Har ni kollat så att hon inte har strålröta? Många hästar som är lite hovömma kan ha lättare röta och speciellt barfotahästar känner detta mer eftersom de har bättre blodcirkulation i hovarna! Om man skor en häst minskar hovmekanism markant och du döljer problemet snarare än botar den.
Hoppas det hjälper lite. Med tanke på tidigare spekulationer kring ovilja och hovar! 🙂
Det där hårda underlaget i hagen har vi inte. Vi har mjuka gräshagar. Ponnyn är inte heller direkt hovöm. Hon ömmar inte när hon går utan det är mer en allmän ovilja efter ett tag. Hon blir trött, iallafall ser det ut så, och då vill hon vila. Lite flåsig, men mer seg i benen. Värst är det i uppförsbackar och sådana har vi många, långa och branta. Hon vill gärna stanna mitt i backen och vila en stund, vilket kan ge problem när hon ska komma igång igen om hon har vagnen efter sig.
Strålröta har hon inte och inga synliga problem med hovarna. Hon har hårda hovar som växer normalt, håller formen utan att flyta ut eller bli inåt- eller utåttåad. Hon verkas regelbundet av utbildad hovslagare.
#8 Det låter då helt enkelt som en häst som inte haft riktigt bra flås på länge. :) Se till att träna henne relativt kravlöst i början, ta långa promenader utan någon på ryggen, prova lite cavalettibommar för att bygga muskler och kondition i trav! När du upplever henne som mer energisk och villig då plockar du fram vagnen! En häst som körs extremt trött, speciellt när de inte har musklerna eller kondition för det får ofta grym träningsverk tappar lätt motivationen.
Har själv varit i den här situationen så jag förstår ditt problem, men ha tålamod och räkna med att bygga upp en bra grundkondis från noll kommer att ta sin tid. För mig tog det ungefär ett år innan ponnyn var i full tävlingskondition (travade då lätt 2-3 mil utan avbrott), men var i god grundkondis efter ett halvår. Lycka till!

Fortsätt att kör, men hoppa av vagnen i de värsta backarna
Du väljer självklart själv hur du gör med körningen, men själv undviker jag körning på extremt otränade hästar eftersom jag ägnar mig åt det i första hand och vill helst undvika alla tendenser till uttråkning där. :)
Ponnyn är 4 år så hon har ju aldrig varit i någon vidare kondition för träning eller tävling. Hon har vuxit långsamt så vi har tagit det försiktigt och mest lett henne på promenader.
Hon är som sagt inkörd, men inte mer än så. Hon accepterar alltså vagn och har förstått att hon ska dra den.
#12 Då tycker jag att du ska satsa på promenader rakt ut i skogen om du har möjligheten till det) så att hon får lyfta benen och träna flåset! :) Om jag var du skulle jag undvika att göra ponnyn omotiverad och less genom att träna henne med medel som hon själv inte riktigt är med på varken psykiskt eller fysiskt. Om hästen hade varit 15 och tränats i körning länge och dessutom hade haft en grund tidigare så hade jag kanske rekommenderat körning som motion, men nu känns det bara taskigt mot både ponnyn och er. Omotiverad ponny är ledsen ponny.