Skydd vid hoppning?
Jag funderar på om man borde ha skydd vid hoppning av vår polle. Han är (troligtvis) irish-cob korsning, så han är både kraftig och har mycket hovskägg. Enda gången han slår i är bakhovarna om han inte lyckas lyfta dem ordentligt (1 gång på 15 hinder typ, max). Funderar då… boots? Eller är allt onödigt?
Får man t.ex. tävla utan skydd?
Brukar ha vanliga senskydd då vi har ett par som passar, men de hjälper ju inte direkt. Fick med från förra ägaren ett par skydd som går runt hela benet (kommer ej på vad det heter, men ner över kotan liksom som lindor typ) som dom brukade slänga på vid hoppning. Dock var det två olika storlekar varav en var för liten. -.-
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag skulle ha kört på damasker bak och senskydd fram + ev. boots runt om på alla fyra.
Hellre skydda och vara på den säkra sidan än att vara utan och riskera att han slår i.
-Bättre ökänd än okänd
Min ponny slår näst intill aldrig i, men jag har skydd runt om vid ridning iallafall i förebyggande syfte.
Om inte senskydd funkar man du testa tex. damasker eller terrängskydd! Slår han ihop bakhovarna kan boots vara ett alternativ. Ja, man får tävla utan skydd. :)
Haha, glömde också nämna att det känns som att han går sämre med skydd på.
Han slår bara ner någon bom eller två per hopplektion, max. Och då är det att han somsagt råkar putta ner dem lite lätt med bakhovarna.
Senskydd känns ju jäkligt onödigt då det inte täcker där han slår emot.
"Terrängskydd" och boots är det jag har kikat på, men det känns jobbigt att köpa sånt när pengarna verkligen inte räcker till och när det känns onödigt och att han kommer prestera sämre.
_
Varför ha skydd om de inte behövs?
Nej, jag är förespråkare för så lite utrustning som möjligt.
#3 slår han sig kommer han inte kunna prestera alls ;) finns lätta smidiga damasker att använda bak, stör de honom så är det fel storlek. Sitter de korrekt ska hästarna knappt känna av dom och därför inte påverkas. Som en väl anpassad sko till oss människor!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#5 - Det är ju ingen aktiv tävlingsponny längre vi pratar om. Förhoppningsvis kommer vi igång till hösten och kan hoppa småtävlingar och pay'n'jump, träna hoppning en gång i veckan.
Svårt att hitta något som passar honom då kanske (speciellt inom min prisklass)?
De flesta skydd är ju inte direkt gjorda för kallblod med ett halft ton hovskägg.😛
Vilken skada skulle få honom att inte kunna prestera alls förresten, bara av ren nyfikenhet?
_
#6 syftade på ett slag som ger honom hälta. Alltså du gör precis som du vill, och i detta fall verkar det inte som att du vill använda benskydd, då är det inte någon mening att diskutera. Men jag skulle aldrig hoppa utan. Slag på benen och balltramp är mycket vanligare än vad många verkar tro. Onödigt att riskera att hästen får ont när man kan åtgärda det så enkelt…
De flesta benskydd sitter bra även på kallblod med mycket hovskägg.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Ja, men vilken skada?
Har då aldrig sett en häst bli halt av att råka peta ner någon bom. :P
Och majoriteten har ju bara vanliga senskydd, som inte skyddar mot slag från bommarna.
_
Jag håller med Spiritinthesky, varför vara utan skydd när de kan skada sig, skydden är formade efter hästens ben och gör ingen skada när de är i rätt storlek.
Även om han inte slår sig så att han blir halt kan han slå i och tycka att det är obehagligt, och därav bli mesigare.
Om hovskägget är i vägen - så klipp det! Och om det ser konstigt ut så klipp bort allt "kallblodshår", dvs, getskägget, hårtussarna i öronen samt hovskägget.
-Bättre ökänd än okänd
Aldrig att jag klipper honom. Då avstår jag hellre från hoppningen.
_
BlossaTossa; helt rätt inställning! Det finns inget fulare än klippta kallblod. Det låter som om du hoppar mest på hobbynivå, fortsätt du, jag har aldrig hört om några skador som uppkommit specifikt genom detta…
Haha, min mor skulle inte tillåta det heller.
Förra ägaren brukade raka bort hela skiten, även manen var kapad för att den var "så jobbig och stod rätt upp". Nä han skulle se helt förjävlig ut, stackarn. Dessutom skulle hans fina mugg-skydd försvinna. Inte nog med det skulle han tydligen inte vara så rolig att raka benen på heller.
Hobbynivå kan man säga. Han är 18 år och sina dagar som hoppstjärna är nog över (ja, han var en tävlingsponny LA i yngre dar faktiskt!). Själv är jag ingen direkt tävlingsmänniska, men han tycker det är sååååå kul att rusa egenom banan som en jädra tok så då är det kul. Siktar mot klubbtävlingar, pay'n'jump framförallt, någon lokal kanske, men håller min 80-90cm.
Vår "debut" förra året var på en klubbtävling på 80cm, kom tvåa och ettan var en tävlingsryttare med en fin tävlingsponny, sånt är roligt!
Att vara ute och tävla varje helg som många gör, nää. En några gånger per säsong kanske. :)
_
Vad kul! Jag anser att du gott kan fortsätta som du gör, det är kul med kallblod de håller ofta långt upp i åldern så ni har nog många trevliga år framför er! =)
BlossaTossa: Skippa skydd då om han går så himlans mycket sämre med skydd, att hans hovskägg är för stort så inga skydd passar och din mamma inte låter dig klippa hovskägget på din (?) häst.
Förstår inte meningen med denna tråd? Om allt blir så mycket sämre med skydd så hoppa utan då, inte mitt problem om din häst slår i och gör illa sig…
-Bättre ökänd än okänd
Detta är ett forum som är till för att diskutera åsikter. Jag har inte varit otrevlig på något sätt(?) och ändå kommer du och blir uppretad.
Jag startade tråden för att jag vill det bästa för min häst, men samtidigt för att diskutera med andras åsikter.
Jag har bara sagt att det jag har märkt av verkar han gå bättre utan något som stör, och att jag inte har fått tag i några skydd som passar (som 15åring har man även väldigt begränsad ekonomi och kan inte köpa allt bara för att testa och se om det går bra eller om de bara kommer bli liggandes).
Somsagt är jag bara 15 år och hästen står på min mor då jag inte är myndig, såsett är det hennes häst. Varken jag eller hon tycker att vi ska raka av hovskägget av många anledningar som står i #12.
Om det blir massa bråk nu vill jag inte vara med längre, isåfall får någon låsa tråden.
_
#8 Min ponnys gaffelband gick av och han fick en spricka i skenbenet Vid ett nedslag. 6 månaders boxvila på det. Men som jag faktiskt skrev i tidigare kommentar, att det är oftast inte nedslagen som gör skadorna. Saken är att du inte diskuterar, du säger emot, så skippa du skydden och fortsätt rid utan (: Att du behöver klippa något hovskägg för att ha senskydd stämmer inte. Kan lova dig att du inte har det enda hoppande kallblodet i vårt land. Senskydden sitter inte sämre pga det
Isa Aronsson
www.stallequino.se
TS, om han bara slår i hovspetsarna så gör det ingen skada, däremot kan det göra att han tänker på att lyfta fossingarna lite bättre. Boots skyddar i första hand mot trampskador, alltså att han trampar sig själv. För ett islag med tån gör de varken till eller från, de täcker inte där när han är över hindret.
Senskydd både fram och bak kan skydda mot att skador högre upp på benen, mot fläkningar och mot just senskador, men på den nivå där ni är, är risken för sådant kanske inte så stor. Senskydd kan också hålla in hovskäggen, om han nu är så jättelurvig att det finns risk att han trampar på sitt hovskägg, men så mycket har han väl knappast?
Även om han har mycket hovskägg så är det klokt att hålla efter sporrarna, för om de blir långa finns det risk för fläkning om han kommer för nära en bom.
#17 Jag tänker runt kotan/kronleden, borde inte boots skydda lite där?
Nej vi klipper ju hovskägget så det inte går i backen. :)
Kan man klippa ner sporrarna? Eller hur menar du? :O
_
#17: Jag fick intrycket att det inte var där han slog i, men visst skyddar boots precis ovanför hoven. Dock är det Mycket sällan hästar blir skadade av att framsidan av hoven eller benet slår mot en bom. Det är snarare baksidan av benen som skadas, eller att de vrickar sig för att de trampar på en bom eller snubblar på bommar och trampar snett.
Ja, man kan klippa sporrarna korta, så de inte riskerar att haka i något. Det beror lite på hur sporrarna ser ut, en del hästar har ganska starka, sega sporrar och en del är "mjöliga" så man kan peta bort dem med naglarna. Är de mjuka och lösa är förstås risken för fläkning mindre, då går ju sporren bara sönder om den hakar i något. Och en del hästars sporrar växer knappt alls.
#19 Hm, ja han har rätt långa sporrar, eller ja, längre än vad jag har sett på någon annan häst, så klippa dem borde vara bättre än inget i guess. Men hur gör man, klosax?
Bifogar även en bild när vi hoppar där området inringat i rött är där han isåfall slår i. Inte världens vackraste bild direkt men. :'D
Samt där jag har senskydden nu ser man att det skyddar inte över huvud taget mot hindret om man säger så, utan snarare är jobbiga när han drar upp benen.
_

Hållarna till bommarna är ju gjorda så att bommarna ska ramla av om hästen slår i för hårt. DVS långt innan hästen blir skadad av det.
Jag hoppar min ponny både med och utan skydd. Tycker det är en lite falsk trygghet. Dom skyddar knappast mot benbrott, utan mer småskador som sår. Vilket jag för övrigt aldrig varit med om har hänt på varken egen eller annans häst.
En ponny som är så gammal och har gått LA lär knappast bli rädd av att slå i en bom. Det har han nog redan gjort hundratals gånger innan.
Viktigast tycker jag är att hästen går i balans och är mjuk och följsam. Har man en stirrig häst som man inte har riktig kontroll på så förstår jag om man vill ha så mycket skydd som möjligt när benen far åt alla håll 🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#21 Okej. :)
Jo, ligger mycket i det nu när du säger det!
_
Jag har alltid skydd på hästen när jag rider, men bara senskydd i fram och kotskydd i bak när jag hoppar. Jag tycker det är viktigt att skydden är öppna i fram som senskydd är så att hästen faktiskt slår sig när den slår i en bom. Visserligen så har dagens tävlingshinder självutlösande hållare (säkerhetshållare) och bommarna ska lätt åka ner om hästen slår i dom, men det är en säkerhetsgrej för mig att hästen ska känna att den slår i, gör den inte det så blir den oförsiktig.