Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 748 ggr
JonEwe
0

Rolig undersökning och frågor! :)

Jag är är hemma och är sjuk och har tråkigt. Så jag gör lite frågor som är spännande att ha lite svar på.

1. När satt du på en häst för första gången?
  2. När fick du din första häst (om du har nån)?
  3. Har du alltid hjälm på dig när du rider?
  4. Vilken är din favoritras?
  5. Hur länge brukar det ta för dig i genomsnitt att hämta din häst i hagen?
  6. Vilken ridsportaffär gillar du mest?
  7. Shoppa på nätet eller i butik?
  8. Har du träna NH någon gång?
  9. Vilken gren i ridsport satsar du mest på?
  10. Vilken ålder tycker du hästar är i sina bästa dar?
  11. Hur länge har du ridit?
  12. Vad föredrar du helst: Ridskola eller privat ridlärare?
  13. Vilket hästnamn som du kommer på är enligt dig vanligast?
  14. Har du ridit i andra länder?
  15. Om du har det, var det annorlundare sätt att rida än här i Sverige?
  16. Vad tycker du om rodeo?
  17. Barbacka eller sadel?
  18. Har du tagit hand om en skadad häst någon gång?
  19. Om ja, vad hade hänt?
  20. Vad tyckte du om frågorna?
Gullan_J
0
  1. När satt du på en häst för första gången? När jag var ca 2 år
  2. När fick du din första häst (om du har nån)? När jag var ca 5  år
  3. Har du alltid hjälm på dig när du rider? Oftast, vissa dagar när det är riktigt varmt rider jag utan, och när jag tävlar lite högre, då har jag frack och hatt.
  4. Vilken är din favoritras? Holländskt halvblod.
  5. Hur länge brukar det ta för dig i genomsnitt att hämta din häst i hagen? ca 10 min, hon går i en väldigt liten hage.
  6. Vilken ridsportaffär gillar du mest? Hastshopen.se
  7. Shoppa på nätet eller i butik? Nätet, det finns ofta mer att välja på där.
  8. Har du träna NH någon gång? Nej, jag är inte en NH-människa.
  9. Vilken gren i ridsport satsar du mest på? Dressyr
  10. Vilken ålder tycker du hästar är i sina bästa dar? 8-13 år
  11. Hur länge har du ridit? ca 20 år
  12. Vad föredrar du helst: Ridskola eller privat ridlärare? Privat ridlärare
  13. Vilket hästnamn som du kommer på är enligt dig vanligast? Mulle, tycker att det ofta dyker upp. 
  14. Har du ridit i andra länder? Ja, ofta när jag är på semester rider jag. Men har även varit hästskötare åt stora dressyrryttare i andra länder. 
  15. Om du har det, var det annorlundare sätt att rida än här i Sverige? Ja, i andra länder har de en annan syn på saker och ting, men det varierar från land till land. I vissa länder är det hårdare, säger inga namn, då det självklart finns "vettiga" människor där också.
  16. Vad tycker du om rodeo? Jag tycker att det är helt korkat, hästarna blir ofta förstörda i psyket för livet.
  17. Barbacka eller sadel? Självklart sadel. Man ska inte rida barbacka mer än nödvändigt. Om man ska och bada med hästen någon gång kan man väl rida barbacka men inte mer än nödvändigt.
  18. Har du tagit hand om en skadad häst någon gång? Ja
  19. Om ja, vad hade hänt? Det var faktiskt inte här i Sverige, men en tävlingshäst var halt men behövde lätt motion alla fall, så då fick jag motionera honom för hand.
  20. Vad tyckte du om frågorna? Frågorna var väldigt bra, det ska bli intressant att se vad andra svarar på dom.

-Bättre ökänd än okänd

Spiritinthesky
0
  1. När satt du på en häst för första gången? När jag var ca 6 år
  2. När fick du din första häst (om du har nån)? När jag fyllde 10 år
  3. Har du alltid hjälm på dig när du rider? ja.
  4. Vilken är din favoritras? Svårt.. Holländska halvbloden är vackrast, men tycker om det Polska halvblodets temperament. 
  5. Hur länge brukar det ta för dig i genomsnitt att hämta din häst i hagen? ca 5 min, gå dit, fånga, gå tillbaka ;)
  6. Vilken ridsportaffär gillar du mest? Charlies
  7. Shoppa på nätet eller i butik? Butik. Vill ha med mig det i bilen hem.
  8. Har du träna NH någon gång? Nej, jag är inte en NH-människa. Bara på skoj. 
  9. Vilken gren i ridsport satsar du mest på? Hoppning
  10. Vilken ålder tycker du hästar är i sina bästa dar? 6-13 år
  11. Hur länge har du ridit? ca 12 år
  12. Vad föredrar du helst: Ridskola eller privat ridlärare?Privat ridlärare
  13. Vilket hästnamn som du kommer på är enligt dig vanligast? Haha jag kom och tänka på Saphire..?
  14. Har du ridit i andra länder? Ja, åker alltid på turridningar och har jobbat i lite olika stall i Spanien.
  15. Om du har det, var det annorlundare sätt att rida än här i Sverige? Egentligen inte. Åker du till tio olika stall här i Sverige har de också olika syn på hur hästarna ska ridas/skötas. Däremot utrustningen är ju lite annorlunda.. och att här i Sverige får vi panik om hästen har lite gallor. I Spanien är det ingen stor sak. 
  16. Vad tycker du om rodeo? Pinsamt. 
  17. Barbacka eller sadel? Beror på vilken häst jag rider =)
  18. Har du tagit hand om en skadad häst någon gång? Ja
  19. Om ja, vad hade hänt? Det har varit vid väldigt många olika tillfällen. Allt från sårskador, fång, kolik, benbrott m.m
  20. Vad tyckte du om frågorna? Kul =)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

examynia
0
  1. När satt du på en häst för första gången? när jag var 11 år.. fick min kompis halva ridlektion. de var islandshäst.

2. När fick du din första häst (om du har nån)? jag var skötare å medryttare många år.. sen blev de foderhäst. honom skaffade jag -07 köpte honom -09

3. Har du alltid hjälm på dig när du rider? Ja de har jag alltid! suttit på nångång utan men aldrig att jag tagit ett steg utan hjälm

4. Vilken är din favoritras? oj vad svårt.. men eftersom att mina första 9 år var islandshäst så måste jag säga de trots att jag inte har de nu.. men bli en i framtiden.

5. Hur länge brukar det ta för dig i genomsnitt att hämta din häst i hagen? är de i vinterhagen… ett par minuter.. är de i sommarhagen kan de ta 10-15 då den är låååångt bort å dom står alltid längst bort i den:P

6. Vilken ridsportaffär gillar du mest? oj vet inte.. jag handlar väldigt mycket på tradera..

7. Shoppa på nätet eller i butik? på nätet.. k an göra riktiga fynd där:D

8. Har du träna NH någon gång? har försökt mig på seven games men mer än så har de nog lite blivit.. vill dock lära mig massor om de.

9. Vilken gren i ridsport satsar du mest på? att rida å bra form i skogen:P

10. Vilken ålder tycker du hästar är i sina bästa dar? skulle nog säga runt 10.. ingen unghäst men ändå inte gammal:P

11. Hur länge har du ridit? 16 år

12. Vad föredrar du helst: Ridskola eller privat ridlärare? privat

13. Vilket hästnamn som du kommer på är enligt dig vanligast? oj jag vet inte.. men tycker att människonamn är rätt vanligt..

14. Har du ridit i andra länder? nej

16. Vad tycker du om rodeo? blir bara arg när jag ser de..

17. Barbacka eller sadel? sadel.. men hade velat rida mer barbacka

18. Har du tagit hand om en skadad häst någon gång? ja

19. Om ja, vad hade hänt?min förra häst var halt länge å fick mycket behandlingar å medicine. han fick nån sorts artros i ett framben kom vet. fram till sen efter mycket om å men. så skelettet vittrade sönder ibenet.. så han togs bort strax efter beskedet.

20. Vad tyckte du om frågorna? alltid kul att svara på sånna här frågor=)

Eldlilja
0
  1. När satt du på en häst för första gången? Hmm… 4 år kanske?
  2. När fick du din första häst (om du har nån)? 11 år gammal🙂
  3. Har du alltid hjälm på dig när du rider? Japp!
  4. Vilken är din favoritras? Arab skulle jag tro🙂! (Jag känner mig lite som en svikare då jag har en islandshäst xD)
  5. Hur länge brukar det ta för dig i genomsnitt att hämta din häst i hagen? 10-20 min, beroende på vilken hage hon stå ri och huruvida hon står där det finns mat eller där det finns som mest sol🙂
  6. Vilken ridsportaffär gillar du mest? Vet inte… Börjes kanske?
  7. Shoppa på nätet eller i butik? Butik! Vill kunna ta i och känna på sakerna jag köper, och dessutom ääälskar jag lukten av läder som finns i de flesta ridsportsaffärer😊
  8. Har du träna NH någon gång? Ja. Tränade parelli ett tag men tyckte att det blev för "kantigt" och för inrutat. Lär nu min häst det vi vill och behöver, och anpassar varje övning till hur vi känner för dagen och för våra personligheter istället, och det tycker jag passar in på NH också ^^!
  9. Vilken gren i ridsport satsar du mest på? Akademisk ridkonst.
  10. Vilken ålder tycker du hästar är i sina bästa dar? När de mår som bäst och är som starkast. Om det är när de är 7, 12 eller 25 är ganska ointressant😉
  11. Hur länge har du ridit? Snart nio år😃
  12. Vad föredrar du helst: Ridskola eller privat ridlärare? Beror helt på vilken lärare och vilken ridskola. Finns säkert ridskolor som är bättre än enskilda privata ridlärare. Men med en bra lärare, så tycker jag privat är bäst, alla gånger. Att sedan kunna se på andra som rider privat är också lärofullt, och då kan man betrakta och lära av andra andra utan att behöva fokusera på en egen häst👍.
  13. Vilket hästnamn som du kommer på är enligt dig vanligast? Bamse kanske? Star? Ingen aning faktiskt, rör mig inte i så stora hästkretsar att det är något namn som man märker av extra ofta…
  14. Har du ridit i andra länder? Nope.
  16. Vad tycker du om rodeo? Har inget att säga om det. Känner inte till så mycket och kan inget om rodeokulturen samt hur allt går till.
  17. Barbacka eller sadel? Beror på häst och sadel🙂!
  18. Har du tagit hand om en skadad häst någon gång? Ja, min egen flicka. Två gånger, ena gången hade hon en hovböld och andra gången ett sår i ganaschen.
  19. Om ja, vad hade hänt? Hovbölden vet vi inte riktigt. Såret i ganaschen kom troligen från en pinne. Vi tror att hon blev bortjagad av en annan häst från någonstans i skogen, så drog hon kanske upp huvudet bakåt och uppåt mot en vass gren. Det konstiga är vinkeln på såret. Hur som helst så gick pinnen rakt in från under ganaschen, in i käken liksom och lite vinklat bakåt, så långt att den gick delvis igenom en av de stora tuggmusklerna. Hon kunde inte äta, och som det matvrak hon är märktes det ganska snart då hon tog mat i munnen men inte kunde tugga så hon spottade ut det. Veterinären trodde först att det var ca 5 cm djupt, men då hon efter behandling fortfarande inte åt kollade han igen och det visade sig vara ca 15 cm djupt. Bara en 0,5-1 cm brett, så det måste varit en pinne eller liknande. Det blev dränage ett tag och hon fick leva på lucernsoppa tills det inte gjorde ont att tugga hö längre. Och exakt hur hon fick såret är och förblir ett mysterium.
  20. Vad tyckte du om frågorna? Intressanta och lite roliga🙂