min text försvann :(

såg att hööks fått in bomlösa sadlar..vad finns d för fördelar respektive nackdelar med desse? Vilket är egentligen bäst för hästen? En vanlig "hederlig" sadel med bom eller de här bomlösa?? Lite nyfiken..:) Kanske urdumma frågor..:P men frågar man inte får man inget veta..:) :P
Asså jag har ridit lite med det.. är inte jätteduktig på sadlar men jag trycker att bomlöst är underbar att rida i. Eftersom sadeln är bomlös passar den alla hästar så man kan skaffa en sadel som är anpassad efter ryttaren.
Jag gillar dock inte att rida "ordentligt" (dressyr, hoppning) med bomlös utan jag tycker den passar alldra bäst till skogsridning.
Underbar att rida i är den i alla fall…
Kram Johanna
Den är inte lämpad till dressyr och absolut inte till hoppning. Men visst, ska man bara rida i skogen funkar det väl….

Jag är skeptiskt till bomlösa än såläge. Dels för att jag förstått att de fördelar trycket dåligt vilket är ganska logiskt samt att de inte har en ryggkanal. Till bomlös ska man dock köpa padden (som jag inte vet namnet på) till som ska åtgärda det negativa jag nämde ovan. Men jag vet inte, knappast kan en "padd" klara av det som en vanlig sadel med bom klarar.
Har även läst någonstans att man inte ska använda dem konstant utan de passar bättre till korta turer då och då.
Sen tycker jag också att en bomlös måste tappa formen och vara mindre hållbar i sig. Materialet är inte lika hållbart helt enkelt. Vet också bomlösa sadlar som snabbt blivit "nedsuttna".
Fördelarna är väl att de passar till alla hästar och man får inte problem om hästen tunnar ut eller lägger på, den passar i alla fall.

#5 Jag tror du har gått på varenda myt som finns om bomlösa sadlar ;o)
Dels för att jag förstått att de fördelar trycket dåligt vilket är ganska logiskt samt att de inte har en ryggkanal. Till bomlös ska man dock köpa padden (som jag inte vet namnet på) till som ska åtgärda det negativa jag nämde ovan. Men jag vet inte, knappast kan en "padd" klara av det som en vanlig sadel med bom klarar.
Sant att man ska ha en speciell pad till dessa sadlarna, DOCK så är det just fördelar trycket som dessa padar gör och de har en tunnel för ryggraden. Padarna är i ett speciellt material som gör att vikten blir utspridd och inte på endast några punkter.
Har även läst någonstans att man inte ska använda dem konstant utan de passar bättre till korta turer då och då.
Om man inte skulle kunna använda dessa sadlarna under längre ridturer eller konstant hur kommer det sig då att de är högt rekomenderade och använda av distansryttarna?
Sen tycker jag också att en bomlös måste tappa formen och vara mindre hållbar i sig. Materialet är inte lika hållbart helt enkelt. Vet också bomlösa sadlar som snabbt blivit "nedsuttna".
En bomlös sadel tappar inte formen eller är mindre hållbar än någon annan sadel, med eller utan bom. Allt handlar om vad för kvalitet man väljer att köpa men det gäller ju som sagt oavsett sadeltypen. Köper man en billig sadel så kan man nästan räkna med att kvaliten inte är i närheten av dyrare kvlitetssadlar.
Jag vet massor av sadlar MED bomar som blivit nedsuttna och måste stoppas om med jämna mellanrum…som sagt kvaliteten på sadeln spelar stor roll oavsett sadeltyp.
Varför skulle inte materialet vara hållbart i en bömlös sadel?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Som sagt, detta är erfarenheter och vad jag läst. Sadlar hör inte till mitt intresseområde. Många i stallet där jag är nu har bomlösa varar två har redan efter ett år stoppats om, kan bero på dålig kvalitet…
Sen vet jag de sadlar som är gjorda av ett material som fryser vilket innebär att sadeln inte alls är medföljsam och täcker inte ryggen förrän den tinar upp av hästens värme.
Är ännu väldigt skeptiskt till att de fördelar trycket så bra som en vanlig sadel gör.
_Om man inte skulle kunna använda dessa sadlarna under längre ridturer eller konstant hur kommer det sig då att de är högt rekomenderade och använda av distansryttarna?
_Vet inte, det är bara vad jag läst :) Är som sagt skeptiskt fortfarande, allmänna antaganden av mig bara…
_Varför skulle inte materialet vara hållbart i en bömlös sadel?
_Som du skrev så varierar förstås kvaliten hur länge en sadel håller men där finns ju ingen bom, ingeting som håller formen på sadeln, det var främst det jag syftade på att de blir så snabbt nedsuttna och tappar formen. Materialet i sig håller säkert förutom det där att de fryser då…

#7 Dom fryser inte mer än vad andra sadlar gör…dom är ju inte gjorda i flytande material som kan frysa :o)
Alla sadlar kan bli stela i lädret om det är kallt ute och man inte har uppvärmd sadelkammare.
Neywaz här på ridsport har en kanon skön bomlös sadel som är importerad från amerika har jag för mig…trots att det har varit upp emot -25 grader ute och sadeln har varit i en endast isolerad men inte uppvärmd sadelkammare så har den inte frusit.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.